Pytania postawione wyżej zadawała sobie Agnieszka Palusińska, Branch Manager z Agencji AA Euro Recruitment Poland. O odpowiedź poprosiła współpracujących z nią rekruterów.
POKOLENIE Z
Ciekawą grupę kandydatów tworzy najmłodsze pokolenie pracujących, czyli uczniowie i studenci. Czy w ich przypadku wystarczy zagwarantować odpowiedni poziom wynagrodzenia by zyskać lojalnego i długofalowego współpracownika? Na to pytanie odpowiedział Dawid Blicharz, nasz Junior Recruitment Consultant:
Mówiąc jednocześnie o sobie, jak i o innych studentach z mojego pokolenia, śmiało mogę stwierdzić, że Generacja Z to ludzie otwarci i twórczy. Skoncentrowani na wieloaspektowości, takie cechy również determinują nas do pracy. Motywacja dla mojego pokolenia jest niezmiernie ważna. Równie jak chęć dorobienia do studenckiego budżetu. Podejmując studia posiadamy pewien zarys, w jakim chcemy iść i chcemy, aby nasza ścieżka zawodowa pokrywała się z kierunkiem, w którym się kształcimy. Co więcej, dzięki pracy chcemy się usamodzielnić, jednak samo wynagrodzenie nie sprawi, że będziemy chcieli pracować. Pragniemy pracować w miejscu, które zapewni nam ciągły rozwój, będziemy pracować przy ciekawych zadaniach, a ludzie tam pracujący będą chętni do dzielenia się wiedzą oraz będą otwarci na innych. Motywacją jest dla nas również przyjemność samej pracy, która jest wzbogacana o benefity pozapłacowe, jak np. karta Multisport, Unlimited etc. Takie „smaczki” w ofercie pracy powinny przyczynić się do zainteresowania ofertą pracy przez studentów.
POSZUKUJĄCY ZLECEŃ, A NIE ETATU
Nie mniej liczną na rynku grupą kandydatów są osoby, które z różnych względów nie mogą lub nie chcą podjąć się pracy pełnoetatowej. Jak zawalczyć o zmotywowanego zleceniobiorcę? Na to pytanie najlepiej odpowie Justyna Stanisławska, która od lat zajmuje się pozyskiwaniem zleceniobiorców na rynku ogólnopolskim:
Osoby szukające pracy na umowę zlecenia to zazwyczaj studenci i osoby, które chcą sobie jeszcze dorobić. Osoby ostatecznie jako kwotę netto, więc praca jest dla nich dużą korzyścią. Głównym atutem dla zleceniobiorców jest elastyczny grafik, możliwość dorobienia, krótkoterminowe zlecenia i możliwość rezygnacji w każdym momencie bez ponoszenia konsekwencji. To zachęca młode osoby do podejmowania pierwszych wyzwań zawodowych. Kluczem do sukcesu w rekrutacji jest zatem elastyczność procesów i oferowanie różnorodności w wykonywanych czynnościach. Jeśli nie jesteśmy w stanie tego zaoferować, pomyślmy o zmianie formy zatrudnienia na etat.
CI PREFERUJĄCY PEŁNY WYMIAR GODZIN
Przejdźmy do „etatowców”, którzy stanowią największą grupę kandydatów czynnych zawodowo. Ofert pracy w pełnym wymiarze godzin jest znacznie więcej niż kandydatów do pracy. Pracodawcy prześcigają się w systemach premiowych i benefitach pozapłacowych. Czy to wystarczy żeby zminimalizować rotację i zabezpieczyć firmę w odpowiednią liczbę pracowników? Z doświadczenia Adrianny Wojtkowiak, Recruitment Consultant w AA Euro wynika, że:
Praca tymczasowa pozwala pracownikowi na zdobycie nowego, cennego doświadczenia bez dodatkowych kwalifikacji oraz stanowi łatwy i szybki sposób zatrudnienia. Jest to idealny wybór dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę w życiu zawodowym. To pozwala odnaleźć się takiej osobie na rynku pracy i w sposób płynny przejść na stabilne zatrudnienie w szeregach pracodawcy użytkownika. Osoby zatrudnione na umowę o pracę tymczasową motywuje możliwość rozwoju i zdobycia nowych umiejętności. Kandydaci zainteresowani są przede wszystkim rodzajem i długością trwania szkolenia w nowym miejscu pracy. Chcą czuć się bezpiecznie. Wysokość wynagrodzenia i realny wpływ na przyznawane im premie stają się mocną kartą przetargową. Premia uznaniowa już dawno przestała być zachęcająca. Kandydaci wiedzą, że nie mają na nią realnego wpływu. Benefity pozapłacowe i możliwości udziału w integracjach i firmowych eventach powodują większe utożsamianie się z pracodawcą i miejscem pracy. Atmosfera miejsca pracy i poczucie budowania wspólnoty staje się coraz istotniejsza. Dla kobiet ważnym zagadnieniem jest stosunek pracodawcy do powrotu z urlopu macierzyńskiego. Czy pracodawca będzie na mnie czekał? Czy po tym czasie będę zmuszona budować życie zawodowe od zera?
DOŚWIADCZENI SPECJALIŚCI
Zupełnie inną kategorię kandydatów stanowią osoby z doświadczeniem specjalistycznym. Co najmniej klika lat przepracowane w danej branży, ciekawe realizacje za sobą i chęć sięgania po nowe wyzwania wyróżniają kandydatów z wiedzą specjalistyczną. O motywacji specjalistów mówi Iga Nowicka:
Specjalistów motywują ciekawe wyzwania zawodowe, atrakcyjne zarobki i przejrzyste warunki współpracy. Lubią wiedzieć za jaki zakres zadań będą odpowiadać i na co będą mieć wpływ w realizacji projektów. Chcą pracować w oparciu o jasne zasady. Są nastawieni na rozwój zawodowy. Dopytują o możliwości szkoleń, coraz częściej pytają również o cechy zespołu, z którym mieliby współpracować. Szukają pracy, która będzie ciekawa i z której będą odczuwać satysfakcję nie tylko finansową, ale i zawodową. Coraz częściej kandydaci wspominają o zachowaniu równowagi pomiędzy pracą a życiem rodzinnym, cenią sobie czas prywatny i jasno określają granice swojej zawodowej dostępności. Pracodawca, który chce odpowiednio zmotywować specjalistę, powinien traktować go w partnerski sposób. Nie tylko mówić do pracownika, ale przede wszystkim uważnie słuchać tego, co ma do powiedzenia pracownik. W oparciu o partnerskie podejście obydwie strony odniosą korzyści i będą miały przestrzeń do życzliwej wymiany wartości, które wzajemnie sobie oferują.
KANDYDACI CHCĄCY PRACOWAĆ W INNYM KRAJU
A co w sytuacji, jeśli na lokalnym rynku pracy kandydaci nie widzą ofert odpowiednich dla siebie? Jest wiele czynników wpływających na podjęcie decyzji o wyjeździe za granicę. W AA Euro rekrutacjami zagranicznymi zajmuje się Agata Gorczewska:
Wyjeżdżają zarówno pracownicy fizyczni jak i managerowie. Główną motywacją jest chęć osiągnięcia wyższego wynagrodzenia, a co za tym idzie poprawienia aktualnej sytuacji osobistej, zmiany środowiska w jakim się funkcjonuje. W tym przypadku idealny przykład stanowi atrakcyjna zawodowo i malownicza Irlandia. Pracy za granicą poszukują wysoko wyspecjalizowani kandydaci, którzy chcieliby rozwijać swoje umiejętności, poprzez wzięcie udziału w większych projektach międzynarodowych. Nierzadko wiążą się one z częstą zmianą miejsca, ponieważ pracodawca podejmuje działania na terenie całej Europy. Jest to niezwykła szansa na poznawanie kolejnych zakątków świata i współpracy z najlepszymi profesjonalistami. Dla kandydatów w pracy za granicą ważne jest zakwaterowanie i transport. Decydując się na wyjazd, biorą pod uwagę głównie oferty z zapewnionym miejscem zamieszkania oraz transportem do pracy. Daje im to poczucie bezpieczeństwa i podnosi komfort pracy. Nierzadko jest to wstęp do zmiany całej struktury ich życia. Zaczynając pracę zagranicą często w miarę upływu czasu planują przeniesienie rodziny do siebie i w ten sposób rozwijają swoje życie prywatne już w nowych, korzystniejszych warunkach. Wyjazd zagraniczny wciąż pozwala na znacznie lepsze zarobki niż te oferowane w Polsce.
Jak widać motywacja zależy od wielu czynników, takich jak doświadczenie zawodowe w danej dziedzinie, rodzaj wybranej umowy oraz czas w jakim przewidziana jest praca. Są to także czynniki życiowe takie jak rodzina, wiek, miejsce zamieszkania i osobiste możliwości kandydatów. Nie ma jednej, złotej metody motywacji. Wszystko zależy od dobrego dopasowania pomiędzy kandydatem a pracodawcą.
Artykuł współtworzyli:
Agnieszka Palusińska (Branch Manager), Justyna Stanisławska (Recruitment Consultant), Iga Nowicka (Recruitment Consultant), Adrianna Wojtkowiak (Recruitment Consultant), Dawid Blicharz (Junior Recruitment Consultant), Agata Gorczewska (Junior Recruitment) – zespół AA Euro Recruitment Poland.