artykuł sponsorowany
Benefity to jedne z tych narzędzi, które przyciągają kandydatów do pracy i pozwalają zatrzymać pracownika w firmie. Kandydaci przyzwyczaili się do tego, że są one nierozłączną częścią ich umów a ostatnie lata pokazały, że stały się również kartą przetargową w rywalizacji o najlepszych pracowników. Przed pandemią firmy prześcigały się w najbardziej wyszukanych benefitach. Masaż w biurze, karty sportowe, kulturalne karnety, owocowe czwartki, joga w firmie, prywatny concierge, opieka nad czworonogiem itp. – dziś tracą na atrakcyjności. Co zatem zyskuje?
Pandemia koronawirusa i kryzys gospodarczy wpłynął na sytuację wielu pracowników i sprawił, że niektórzy z nich z niepokojem przyglądają się swoim finansom. Potwierdzają to wyniki badania przeprowadzonego przez GfK Polonia sp. o.o. na zlecenie PZU Cash SA na reprezentatywnej grupie 800 respondentów zatrudnionych na umowę o pracę. Ankietowani przyznają, że zachowanie równowagi między zarobkami a wydatkami jest dla nich jednym z najsilniejszych źródeł stresu, zaraz po zdrowiu i szczęściu rodzinnym. Połowa badanych pracowników przyznała, że chociaż pieniędzy wystarcza im na co dzień, to brakuje im na niespodziewane wydatki.
Nowa sytuacja rodzi nowe potrzeby i działy HR nie mogą przechodzić obok tego obojętnie – chwilowe problemy z płynnością gotówkową, które zaprzątają uwagę pracowników przekładają się przecież na poziom realizowanych zadań i mogą skutkować spadkiem efektywności.
Niestety, badanie potwierdza, że pracownicy nie znajdują w propozycjach działów HR tego, czego rzeczywiście dziś potrzebują, a proponowane benefity rozmijają się z ich obecnymi potrzebami – co piąty badany nie korzysta z żadnego z oferowanych. Pracownicy oczekują od pracodawców konkretnych rozwiązań wspierających ich rzeczywiste problemy.
Okazuje się, że dla pracowników bardzo istotne, a co za tym idzie atrakcyjne, staje się realne wsparcie w obszarze finansowym. W czołówce benefitów o najwyższej atrakcyjności, respondenci badania wskazali aż trzy typowo finansowe: niskooprocentowaną pożyczkę, bony podarunkowe i bezzwrotną zapomogę. Ich zdaniem, takie benefity posiadają rzeczywisty wpływ na podniesienie ich komfortu życiowego. Zmiana optyki pracowników w kwestii finansów osobistych powoduje, że firmy coraz odważniej kierują swoje działania właśnie w tę stronę, a termin financial wellness zyskuje na popularności.
Financial wellness – w tłumaczeniu na język polski: komfort finansowy – to najprościej mówiąc ogólna kondycja finansowa danej osoby, która obok kondycji fizycznej i psychicznej, jest trzecim najważniejszym elementem ogólnego dobrostanu każdego człowieka. To umiejętność radzenia sobie ze stresem finansowym, którego każdy doświadcza.
Rodzi się zatem pytanie, czy rolą pracodawcy jest wsparcie pracowników w niwelowaniu takiego stresu?
Wielu pracodawców podchodzi z rezerwą do angażowania się w udostępnianie pożyczek, uważają oni, że o finanse osobiste każdy powinien dbać we własnym zakresie i nie jest to rola pracodawcy. Co za tym idzie, z dystansem podchodzą do jakiegokolwiek zaangażowania firmy w oferowanie dodatkowych pieniędzy na niespodziewane wydatki – obawiają się, że taka rola może być źle odebrana. To się jednak zmienia, bo zdanie pracowników w tej kwestii jest odmienne – jak pokazuje badanie, pozytywnie oceniają oni pracodawcę w roli partnera ułatwiającego dostęp do dodatkowych pieniędzy. Co więcej, większość ankietowanych rozważyłaby skorzystanie z tak oferowanej pożyczki, gdyby pojawiła się u nich taka potrzeba.
Sytuacje, kiedy pracownik będzie poszukiwał dodatkowej gotówki na sfinansowanie większych niż zwykle wydatków będą się zdarzały bez względu na to, czy pracodawca umożliwi mu dostęp do pożyczki czy nie. Jednak współpraca z pracodawcą w tym zakresie daje pewność, że pracownik skorzysta z oferty firmy, która ma sprawdzony produkt. To pracodawca zadba o to, aby pracownik rozwiązał kwestie finansowe w sposób bezpieczny, sprawdzony i nie zaciągnął niekorzystnej dla niego pożyczki poza firmą.
Badanie pokazuje, że w obszarze zarządzania finansami Polacy nie mają dużego doświadczenia, a co za tym idzie poszukują zaufanego partnera, który pomoże im w niespodziewanych wyzwaniach finansowych. Tym partnerem, jak wskazują respondenci, może się okazać pracodawca, który dołączy takie rozwiązania do oferty benefitów firmowych. Badanie pokazuje też, że w przypadku problemów finansowych pracownicy chętniej udaliby się po pożyczkę do pracodawcy niż do banku, a pracodawca jawi się tu jako partner godny zaufania, który nie wprowadzi pracownika w błąd i nie będzie mu oferował nieatrakcyjnych rozwiązań. To duży kapitał zaufania, który pracodawcom niesie konkretne korzyści.
W Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych platformy oferujące dostęp do dodatkowych finansów za pośrednictwem pracodawcy funkcjonują od lat. Podobne rozwiązanie jest już dostępne także w Polsce. Portal Cash, bo o nim mowa, który powstał w ramach Grupy PZU, jest pierwszym serwisem benefitów finansowych, gdzie pracownicy szybko i całkowicie zdalnie mogą uzyskać atrakcyjną pożyczkę bankową. Funkcjonowanie portalu jest bardzo proste, wymaga minimum formalności, a pracodawca nie ponosi kosztów wdrożenia ani udzielania pożyczek pracownikom. To dobra wiadomość, szczególnie dla tych firm, które nie mają zbyt rozbudowanych działów HR i nie mogą poświęcić na wdrożenie projektu zbyt wielu zasobów. Dostawca benefitu przygotowuje w serwisie dedykowaną stronę dla pracodawcy, z której za pośrednictwem indywidualnego kodu firmowego mogą korzystać wszyscy pracownicy firmy również na osobistych urządzeniach mobilnych.
Serwis stawia na maksymalne ograniczenie formalności i wygodę pożyczkobiorcy. Pracownicy nie muszą przedstawiać zaświadczenia o zarobkach, dane pochodzą bezpośrednio od pracodawcy. Raty są automatycznie potrącane z wynagrodzenia, a cały proces wnioskowania i otrzymania pożyczki odbywa się zdalnie. Pieniądze pracownik otrzymuje najczęściej następnego dnia roboczego po podpisaniu umowy.
Korzystając z portalu Cash pracodawca daje swoim pracownikom zupełnie nową, niedostępną dotąd opcję finansowania ich potrzeb. Zyskuje narzędzie, które pomaga zwiększyć nie tylko motywację i lojalność pracowników zwłaszcza w obecnych czasach, ale także budować wizerunek nowoczesnego pracodawcy, który dba o interesy pracownika oferując mu sprawdzone i bezpieczne rozwiązanie finansowe, odpowiadające na jego realne potrzeby. Pracodawcy wiedzą już, że w trudnych czasach powinni uwzględniać konkretne potrzeby pracowników, a te w dużej mierze wiążą się z komfortem finansowym. Dlatego rodzący się dopiero trend financial wellness ma przed sobą przyszłość.
autorka | Weronika Dejneka | Prezes Zarządu PZU Cash – spółki zarządzającej portalem benefitów finansowych Cash. Pełni również funkcję Dyrektora Zarządzającego ds. Assurbanking i Produktów Inwestycyjnych w Grupie PZU oraz Członka Rady Nadzorczej Lietuvos Draudimas AB. Ekspert w dziedzinie produktów finansowych, w tym rozwiązań benefitowych, dla klientów korporacyjnych i indywidualnych.