Benefitowe roszady – financial wellness w czołówce oczekiwań pracowników

  • today śr, 1 Wrz 2021
Szczególne okoliczności – a z takimi mamy do czynienia w efekcie epidemii COVID-19 – wymagają szczególnego podejścia do budowania zaangażowania pracowników. Wykorzystywane dotychczas narzędzia uległy radykalnej zmianie. Co może zrobić dział HR, aby skutecznie motywować pracowników i zyskać oczekiwany efekt z inwestycji?

artykuł sponsorowany

Benefity to jedne z tych narzędzi, które przyciągają kandydatów do pracy i pozwalają zatrzymać pracownika w firmie. Kandydaci przyzwyczaili się do tego, że są one nierozłączną częścią ich umów a ostatnie lata pokazały, że stały się również kartą przetargową w rywalizacji o najlepszych pracowników. Przed pandemią firmy prześcigały się w najbardziej wyszukanych benefitach. Masaż w biurze, karty sportowe, kulturalne karnety, owocowe czwartki, joga w firmie, prywatny concierge, opieka nad czworonogiem itp. – dziś tracą na atrakcyjności. Co zatem zyskuje?

Coś się zmieniło?

Pandemia koronawirusa i kryzys gospodarczy wpłynął na sytuację wielu pracowników i sprawił, że niektórzy z nich z niepokojem przyglądają się swoim finansom. Potwierdzają to wyniki badania przeprowadzonego przez GfK Polonia sp. o.o. na zlecenie PZU Cash SA na reprezentatywnej grupie 800 respondentów zatrudnionych na umowę o pracę. Ankietowani przyznają, że zachowanie równowagi między zarobkami a wydatkami jest dla nich jednym z najsilniejszych źródeł stresu, zaraz po zdrowiu i szczęściu rodzinnym. Połowa badanych pracowników przyznała, że chociaż pieniędzy wystarcza im na co dzień, to brakuje im na niespodziewane wydatki.

Nowa sytuacja rodzi nowe potrzeby i działy HR nie mogą przechodzić obok tego obojętnie – chwilowe problemy z płynnością gotówkową, które zaprzątają uwagę pracowników przekładają się przecież na poziom realizowanych zadań i mogą skutkować spadkiem efektywności.

Niestety, badanie potwierdza, że pracownicy nie znajdują w propozycjach działów HR tego, czego rzeczywiście dziś potrzebują, a proponowane benefity rozmijają się z ich obecnymi potrzebami – co piąty badany nie korzysta z żadnego z oferowanych. Pracownicy oczekują od pracodawców konkretnych rozwiązań wspierających ich rzeczywiste problemy.

Konkretne rozwiązania, czyli jakie?

Okazuje się, że dla pracowników bardzo istotne, a co za tym idzie atrakcyjne, staje się realne wsparcie w obszarze finansowym. W czołówce benefitów o najwyższej atrakcyjności, respondenci badania wskazali aż trzy typowo finansowe: niskooprocentowaną pożyczkę, bony podarunkowe i bezzwrotną zapomogę. Ich zdaniem, takie benefity posiadają rzeczywisty wpływ na podniesienie ich komfortu życiowego. Zmiana optyki pracowników w kwestii finansów osobistych powoduje, że firmy coraz odważniej kierują swoje działania właśnie w tę stronę, a termin financial wellness zyskuje na popularności.

Financial wellness – w tłumaczeniu na język polski: komfort finansowy – to najprościej mówiąc ogólna kondycja finansowa danej osoby, która obok kondycji fizycznej i psychicznej, jest trzecim najważniejszym elementem ogólnego dobrostanu każdego człowieka. To umiejętność radzenia sobie ze stresem finansowym, którego każdy doświadcza.

Rodzi się zatem pytanie, czy rolą pracodawcy jest wsparcie pracowników w niwelowaniu takiego stresu?

W portfelu pracownika

Wielu pracodawców podchodzi z rezerwą do angażowania się w udostępnianie pożyczek, uważają oni, że o finanse osobiste każdy powinien dbać we własnym zakresie i nie jest to rola pracodawcy. Co za tym idzie, z dystansem podchodzą do jakiegokolwiek zaangażowania firmy w oferowanie dodatkowych pieniędzy na niespodziewane wydatki – obawiają się, że taka rola może być źle odebrana. To się jednak zmienia, bo zdanie pracowników w tej kwestii jest odmienne – jak pokazuje badanie, pozytywnie oceniają oni pracodawcę w roli partnera ułatwiającego dostęp do dodatkowych pieniędzy. Co więcej, większość ankietowanych rozważyłaby skorzystanie z tak oferowanej pożyczki, gdyby pojawiła się u nich taka potrzeba.

Sytuacje, kiedy pracownik będzie poszukiwał dodatkowej gotówki na sfinansowanie większych niż zwykle wydatków będą się zdarzały bez względu na to, czy pracodawca umożliwi mu dostęp do pożyczki czy nie. Jednak współpraca z pracodawcą w tym zakresie daje pewność, że pracownik skorzysta z oferty firmy, która ma sprawdzony produkt. To pracodawca zadba o to, aby pracownik rozwiązał kwestie finansowe w sposób bezpieczny, sprawdzony i nie zaciągnął niekorzystnej dla niego pożyczki poza firmą.

Badanie pokazuje, że w obszarze zarządzania finansami Polacy nie mają dużego doświadczenia, a co za tym idzie poszukują zaufanego partnera, który pomoże im w niespodziewanych wyzwaniach finansowych. Tym partnerem, jak wskazują respondenci, może się okazać pracodawca, który dołączy takie rozwiązania do oferty benefitów firmowych. Badanie pokazuje też, że w przypadku problemów finansowych pracownicy chętniej udaliby się po pożyczkę do pracodawcy niż do banku, a pracodawca jawi się tu jako partner godny zaufania, który nie wprowadzi pracownika w błąd i nie będzie mu oferował nieatrakcyjnych rozwiązań. To duży kapitał zaufania, który pracodawcom niesie konkretne korzyści.

Benefit z pożyczką

W Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych platformy oferujące dostęp do dodatkowych finansów za pośrednictwem pracodawcy funkcjonują od lat. Podobne rozwiązanie jest już dostępne także w Polsce. Portal Cash, bo o nim mowa, który powstał w ramach Grupy PZU, jest pierwszym serwisem benefitów finansowych, gdzie pracownicy szybko i całkowicie zdalnie mogą uzyskać atrakcyjną pożyczkę bankową. Funkcjonowanie portalu jest bardzo proste, wymaga minimum formalności, a pracodawca nie ponosi kosztów wdrożenia ani udzielania pożyczek pracownikom.  To dobra wiadomość, szczególnie dla tych firm, które nie mają zbyt rozbudowanych działów HR i nie mogą poświęcić na wdrożenie projektu zbyt wielu zasobów. Dostawca benefitu przygotowuje w serwisie dedykowaną stronę dla pracodawcy, z której za pośrednictwem indywidualnego kodu firmowego mogą korzystać wszyscy pracownicy firmy również na osobistych urządzeniach mobilnych.

Serwis stawia na maksymalne ograniczenie formalności i wygodę pożyczkobiorcy. Pracownicy nie muszą przedstawiać zaświadczenia o zarobkach, dane pochodzą bezpośrednio od pracodawcy. Raty są automatycznie potrącane z wynagrodzenia, a cały proces wnioskowania i otrzymania pożyczki odbywa się zdalnie. Pieniądze pracownik otrzymuje najczęściej następnego dnia roboczego po podpisaniu umowy.

Nowy trend

Korzystając z portalu Cash pracodawca daje swoim pracownikom zupełnie nową, niedostępną dotąd opcję finansowania ich potrzeb. Zyskuje narzędzie, które pomaga zwiększyć nie tylko motywację i lojalność pracowników zwłaszcza w obecnych czasach, ale także budować wizerunek nowoczesnego pracodawcy, który dba o interesy pracownika oferując mu sprawdzone i bezpieczne rozwiązanie finansowe, odpowiadające na jego realne potrzeby. Pracodawcy wiedzą już, że w trudnych czasach powinni uwzględniać konkretne potrzeby pracowników, a te w dużej mierze wiążą się z komfortem finansowym. Dlatego rodzący się dopiero trend financial wellness ma przed sobą przyszłość.


autorka  |  Weronika Dejneka  |  Prezes Zarządu PZU Cash – spółki zarządzającej portalem benefitów finansowych Cash. Pełni również funkcję Dyrektora Zarządzającego ds. Assurbanking i Produktów Inwestycyjnych w Grupie PZU oraz Członka Rady Nadzorczej Lietuvos Draudimas AB. Ekspert w dziedzinie produktów finansowych, w tym rozwiązań benefitowych, dla klientów korporacyjnych i indywidualnych.


 

Zobacz podobne

Czy kultura organizacyjna musi być silna? O konieczności konstruktywnego podejścia do tematu.

Kultura organizacyjna to DNA firmy. Przekłada się na sposób zarządzania organizacją, czyli stanowi ścieżkę od wyznaczania misji i strategii działania, przez kształtowanie norm społecznych, systemu wartości i struktury formalnej, po kryteria doboru pracowników, pielęgnowanie wspólnych relacji, na komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej kończąc. Fundamentem kultury organizacji niezmiennie pozostają relacje międzyludzkie, kształtujące społeczność wewnątrzfirmową i atmosferę pracy. Właściwy klimat organizacyjny sprzyja nie tylko lepszemu zrozumieniu celów firmy, przez co umożliwia pełniejsze identyfikowanie się z organizacją i większe zaangażowanie w realizowane projekty, ale przede wszystkim silniej integruje pracowników, ułatwia komunikację zespołową i pomaga w budowaniu zdrowych relacji. 

Nie naklejaj plastrów, daj narzędzia

Obserwując rynek pracy na przestrzeni ponad dwóch ostatnich lat, można zaobserwować znaczące zmiany w postawie, potrzebach i oczekiwaniach pracowników. Na pierwszy plan wyraźnie wysuwa się nastawienie do pracodawcy i HR, postrzeganych jako “instytucji” wspierającej zespół na każdym etapie jego życia. Zatarła się już wyraźna różnica pomiędzy benefitami dotyczącymi życia zawodowego, jak np. finansowanie warsztatów czy szkoleń, a tymi – odnoszącymi się bezpośrednio do życia prywatnego, jak np. dofinansowanie do żłobków czy diet. Co więc ma zrobić owy pracodawca, gdy zespół składa się z kilkudziesięciu pracowników? W jaki sposób może on poznać indywidualne  potrzeby każdego z nich i na nie odpowiedzieć? Według mnie, odpowiedź na te pytania znaleźć można w starym indiańskim przysłowiu „Nie daruj głodnemu ryby. Podaruj mu wędkę i naucz go łowić”. Czym jest wędka, a czym ryba? W odniesieniu do kultury organizacji postaram się wyjaśnić w niniejszym felietonie.

Jak benefity językowe wspierają rozwój firmy i wizerunek pracodawcy?

Trwający przez kilka ostatnich lat rynek pracownika postawił nowe wyzwania przed działami Human Resources. W dobie niskiego bezrobocia, globalizacji i pracy zdalnej znalezienie wartościowego pracownika stało się zadaniem trudniejszym niż kiedykolwiek. Dzięki sprzyjającemu otoczeniu rynkowemu kandydaci coraz większą wagę przykładają do świadczeń pozapłacowych – innych niż firmy oferują zazwyczaj.

Informacja zwrotna się opłaca! Continous feedback dźwignią poprawy efektywności

W zachodnich przedsiębiorstwach tzw. performance review, czyli okresowa ocena pracy, coraz częściej wypierana jest przez nowy trend: continous feedback, czyli bieżącą konstruktywną informację zwrotną. Korelacje z twardymi KPI pokazują, że wdrożenie continous feedback daje policzalne zyski.