Jak wykreować ofertę pracy na miarę kandydata?

  • today wt, 9 Lis 2021
  • bar_chart 337 wyświetleń
Aby uszyć wygodne spodnie czy sukienkę, często wystarczy dobry materiał, prosty wykrojnik i doświadczone oko krawca. Jednak jeśli szykujesz się na wyjątkowe wyjście – na przykład galę HR Day lub HR Dream Team – wówczas warto stworzyć niezapomnianą kreację. Opracowanie oferty pracy przypomina proces projektowania stroju – łatwo stworzyć ogłoszenie poprawne i spełniające swoje zadanie na co dzień, ale co zrobić, by nie tylko oferta zrobiła odpowiednie wrażenie, ale była również szyta na miarę i przyciągnęła oko najbardziej poszukiwanego talentu? 
Wyróżnij się lub zgiń... a raczej pozostań niezauważony! Ta niepisana zasada dotyczy również projektowania ofert pracy. Aby uzyskać efekt WOW i zainteresować ofertą idealnego kandydata, potrzeba czegoś więcej. Z pewnością wiesz, co powinno się znaleźć w ogłoszeniu, ale… czy aby na pewno? Szablon ogłoszenia zawiera pewne stałe elementy - swoją drogą ciekawe czy o wszystkich pamiętasz? - jednak to, czym wypełnisz formę, jest już kwestią nieco bardziej złożoną. Dlatego pomyśl o tworzeniu oferty nie tylko korzystając z uniwersalnego „wykrojnika”, lecz także o wyróżniającej się kreacji, w której każdy detal dopięty będzie na ostatni guzik.

Persona kandydata i EVP – jak wzorce z Sevres

Kluczowym momentem - jeszcze przed stworzeniem i publikacją oferty - jest zdefiniowanie persony kandydata. Modelowego wzorca osoby, która najlepiej spełni oczekiwania w danym procesie rekrutacji.
By określić personę, odpowiedz sobie na pytania: kim jest osoba, której szukasz? Jakich kompetencji oczekujesz? Jak rozumiesz dopasowanie kandydata do stanowiska, zespołu i kultury organizacyjnej?
Opisując reprezentanta grupy docelowej, koniecznie zastanów się też, jakie cechy czy umiejętności nie mają w tym wypadku znaczenia. Zastanów się również, jakich kandydatów nie zapraszasz do rekrutacji? Na jakich aplikacjach Ci nie zależy i nie chcesz, żeby niepotrzebnie zapełniały Twoją skrzynkę mailową czy system ATS? To ważne, ponieważ pozwoli doprecyzować różne kwestie, jak choćby nazwę stanowiska w tytule ogłoszenia, i lepiej spersonalizować ofertę. Unikniesz w ten sposób napływu życiorysów od osób, które nie pasują do Twojej organizacji. Jeśli znasz personę kandydata, możesz nie tylko lepiej przygotować treść ogłoszenia, lecz także skuteczniej dobrać narzędzia komunikacji i promocji.
To, czy uda Ci się dopasować kandydata do kultury organizacyjnej i wpłynąć na jego motywację, zależy również od employee value propositon (tzw. EVP), które – podobnie jak personę kandydata - warto zdefiniować jeszcze na długo przed publikacją ogłoszenia. Dzięki temu będziesz wiedzieć, czego szukają persony kandydatów podczas rekrutacji i jakie aspekty podkreślić w treści oferty.
Dla większości osób aktywnych zawodowych szczególnie cenne są możliwości rozwoju i nowe wyzwania zawodowe, panująca w firmie atmosfera i kultura, a także oferowane warunki finansowe. Wszystkie te kwestie powinny wybrzmieć w ogłoszeniu. Zamiast stosować ogólniki, jasno określ m.in. rodzaj umowy, warunki zatrudnienia oraz zakres świadczeń pozapłacowych, z których będzie mogła korzystać nowo zatrudniona osoba. Przyciągnij uwagę kandydatów opisami projektów do realizacji oraz oferowanymi narzędziami czy technologiami.

Marketingowe ściegi i treść uszyta prostym językiem

Niezależnie od tego, czy opisujesz działalność firmy, czy prezentujesz obowiązki na rekrutowanym stanowisku, pisz w sposób klarowny i jednoznaczny. Warto wcześniej zgłębić zasady tzw. plain language. Trend prostego języka zatacza coraz szersze kręgi, a zastosowanie go w obszarze HR może zaowocować efektywniejszą komunikacją.
Stwórz ofertę, w której nie będzie urzędowych wtrętów, niezrozumiałego żargonu, ale również zbyt długich czy zawiłych zdań. Zamiast tego pisz zwięźle i konkretnie. Pamiętaj, że czasowniki wprowadzają do tekstu dynamikę i mogą być dobrym nawołaniem do działania (z ang. call to action). Unikaj szablonowości rozumianej jako powtarzanie utartych zwrotów i określeń, które często pojawiają się w różnego rodzaju ogłoszeniach np. młoda dynamiczna firma, lider branży itp.
Przyda się za to szczypta copywritingu i marketingu rekrutacyjnego. Naturalnym, autentycznym językiem buduj przyjazny wizerunek pracodawcy. Za pomocą słów spraw, by czytający ofertę mogli zwizualizować sobie miejsce pracy, wyobrazić panującą w nim atmosferę i poczuć... wzmożoną chęć zaaplikowania.
Przed publikacją ogłoszenia upewnij się też, że zawiera ono wszystkie niezbędne elementy. Nazwa stanowiska powinna odnosić się do faktycznego zakresu obowiązków i wymaganych kompetencji. Osoby przeglądające ogłoszenia często wpisują w wyszukiwarkę konkretne słowa (np. opiekun handlowy), dlatego zastosuj jednoznaczną i niebudzącą wątpliwości nazwę.
Nie uda Ci się dopasować kandydata do Twojej firmy, jeśli zaniedbasz opis stanowiska. Przedstaw zatem krótką, ale konkretną listę kluczowych obowiązków. Wskaż, za co zatrudniona osoba będzie odpowiedzialna, czy będzie to praca samodzielna, czy zespołowa. Koniecznie określ, czy mowa o pracy zdalnej, czy stacjonarnej. Jeśli w grę wchodzą wyjazdy służbowe – doprecyzuj jak często? Podaj także godziny pracy i jej tryb – stacjonarny, online czy hybrydowy. W opisie wymagań skoncentruj się na kilku najważniejszych obszarach. Czy i jakiego konkretnie doświadczenia oczekujesz? Które umiejętności są obligatoryjne, a co jest mile widziane? Pamiętaj o zastosowaniu tego rozróżnienia. Jeśli potrzebna jest znajomość języka obcego, to w jakim zakresie i celu?

Podręczne akcesoria, sprawdzone narzędzia

Aby zwiększyć skuteczność swoich działań rekrutacyjnych, sięgnij po sprawdzone sposoby. Dla przykładu: jeśli chcesz, aby Twoje ogłoszenie lepiej odpowiadało na potrzeby czytających, zastosuj słowa istotne z perspektywy użytkownika Internetu. Dzięki temu Twoja treść będzie lepiej widoczna - taki efekt uzyskasz w serwisie Pracuj.pl, gdzie wyszukiwarka ofert jest skorelowana z ofertami pracy. Nie zapominaj też o kwestiach wizualnych ogłoszenia, tak by sposób prezentacji treści był czytelny i przyjazny użytkownikom. Warto również zadbać o promocję ogłoszenia (np. poprzez wyróżnienie w aplikacji mobilnej, co również oferuje Pracuj.pl).
Efektywność całego procesu oznacza po prostu czy uda Ci się dotrzeć do osób, na których najbardziej Ci zależy. Kluczowy będzie dobór kanałów komunikacji.
Przykładowo: jeśli chcesz zwiększyć rozpoznawalność marki wśród ludzi młodych, sięgnij po takie narzędzia jak Job Starter. Jest to profil na Instagramie, w którym prezentowane są treści pracodawców związane z rynkiem pracy i rekrutacją. Za pośrednictwem tego innowacyjnego rozwiązania możesz budować wizerunek organizacji i promować oferowane możliwości zawodowe. W ramach Job Startera masz możliwość geolokalizacji, czyli zyskujesz pewność, że Twoja oferta trafi do odbiorców z wybranych województw. 

Ostatnie poprawki przed wielkim wyjściem

Na koniec: daj sobie na czas na ewentualne poprawki i zmiany. Twoja „kreacja” powinna wyróżniać się na tle innych, dlatego lepiej poświęcić trochę więcej czasu, żeby uzyskać pożądane efekty. Korzystając z Kreatora Ogłoszeń Pracuj.pl możesz przed publikacją wprowadzać dowolną liczbę zmian i edycji. Wygładź zatem słowne i graficzne „fałdki”, ukryj widoczne ściegi i wyeksponuj detale, które zadadzą dodatkowego szyku Twojej ofercie. A następnie - czekaj na spływ życiorysów, jak na lawinę oklasków po najlepszym pokazie mody.

Zobacz podobne

Wymarzona firma pracownika blue collar

Rotacja pracowników w firmie jest jednym z poważniejszych problemów, z którym w dzisiejszych czasach mierzą się przedsiębiorcy. Przynosi ona nie tylko realne straty finansowe, ale również takie, które ciężko przedstawić za pomocą arkuszy w Excelu i rzędów cyfr. O czym powinien pamiętać pracodawca, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Nie tylko rekrutacja! W czym dział HR może wesprzeć dobry partner?

Agencja doradztwa personalnego przede wszystkim kojarzą się z rekrutacjami. Sama rekrutacja i dobór odpowiednich pracowników, z odpowiednimi kompetencjami wpisującymi się w kulturę organizacji, jest jednym z kluczowych procesów, w którym może wesprzeć agencja. Ale – nie jedynym!

Pit stop w rekrutacji. Jak zadbać o usprawnienia i optymalizację procesu?

Formuła 1 to przede wszystkim prędkość. To walka z czasem, w jakim bolidy pokonają odpowiedni dystans na specjalnie przygotowanym autodromie. Liczą się ułamki sekund i drobne usprawnienia podczas pit stopów – przerw technicznych, podczas których auta zjeżdżają do alei serwisowych, by zmienić opony i dokonać ekspresowych napraw – które decydują o wygranej. Podobnie jest w rekrutacji. Tu również toczy się zaciekła walka z czasem i rywalizacja o najlepszych kandydatów. Choć pracodawcy dysponują wieloma atrybutami budującymi ich przewagi, niekiedy to drobiazgi decydują nie tylko o sukcesie, ale też o komforcie pracowników zaangażowanych w proces.

Przepis na angażujące szkolenie online, czyli czego nauczyliśmy się prowadząc 300 000+ szkoleń online

Ucząc online od 2015 roku, przekonaliśmy się, że szkolenia zdalne są czymś zdecydowanie więcej niż tylko alternatywą do szkoleń stacjonarnych. Działanie w przestrzeni online sprawia, że najlepsze i najnowocześniejsze rozwiązania znajdują się w zasięgu ręki bez względu na to, czy szkolimy (się) w Warszawie, Radomiu czy Nowym Jorku. Jak zatem wykorzystać drzemiący online potencjał, aby przeprowadzić efektywne i efektowne szkolenie?