Jak wykreować ofertę pracy na miarę kandydata?

  • today wt, 9 Lis 2021
Aby uszyć wygodne spodnie czy sukienkę, często wystarczy dobry materiał, prosty wykrojnik i doświadczone oko krawca. Jednak jeśli szykujesz się na wyjątkowe wyjście – na przykład galę HR Day lub HR Dream Team – wówczas warto stworzyć niezapomnianą kreację. Opracowanie oferty pracy przypomina proces projektowania stroju – łatwo stworzyć ogłoszenie poprawne i spełniające swoje zadanie na co dzień, ale co zrobić, by nie tylko oferta zrobiła odpowiednie wrażenie, ale była również szyta na miarę i przyciągnęła oko najbardziej poszukiwanego talentu? 

Wyróżnij się lub zgiń… a raczej pozostań niezauważony! Ta niepisana zasada dotyczy również projektowania ofert pracy. Aby uzyskać efekt WOW i zainteresować ofertą idealnego kandydata, potrzeba czegoś więcej. Z pewnością wiesz, co powinno się znaleźć w ogłoszeniu, ale… czy aby na pewno? Szablon ogłoszenia zawiera pewne stałe elementy – swoją drogą ciekawe czy o wszystkich pamiętasz? – jednak to, czym wypełnisz formę, jest już kwestią nieco bardziej złożoną. Dlatego pomyśl o tworzeniu oferty nie tylko korzystając z uniwersalnego „wykrojnika”, lecz także o wyróżniającej się kreacji, w której każdy detal dopięty będzie na ostatni guzik.

Persona kandydata i EVP – jak wzorce z Sevres

Kluczowym momentem – jeszcze przed stworzeniem i publikacją oferty – jest zdefiniowanie persony kandydata. Modelowego wzorca osoby, która najlepiej spełni oczekiwania w danym procesie rekrutacji.

By określić personę, odpowiedz sobie na pytania: kim jest osoba, której szukasz? Jakich kompetencji oczekujesz? Jak rozumiesz dopasowanie kandydata do stanowiska, zespołu i kultury organizacyjnej?

Opisując reprezentanta grupy docelowej, koniecznie zastanów się też, jakie cechy czy umiejętności nie mają w tym wypadku znaczenia. Zastanów się również, jakich kandydatów nie zapraszasz do rekrutacji? Na jakich aplikacjach Ci nie zależy i nie chcesz, żeby niepotrzebnie zapełniały Twoją skrzynkę mailową czy system ATS? To ważne, ponieważ pozwoli doprecyzować różne kwestie, jak choćby nazwę stanowiska w tytule ogłoszenia, i lepiej spersonalizować ofertę. Unikniesz w ten sposób napływu życiorysów od osób, które nie pasują do Twojej organizacji. Jeśli znasz personę kandydata, możesz nie tylko lepiej przygotować treść ogłoszenia, lecz także skuteczniej dobrać narzędzia komunikacji i promocji.

To, czy uda Ci się dopasować kandydata do kultury organizacyjnej i wpłynąć na jego motywację, zależy również od employee value propositon (tzw. EVP), które – podobnie jak personę kandydata – warto zdefiniować jeszcze na długo przed publikacją ogłoszenia. Dzięki temu będziesz wiedzieć, czego szukają persony kandydatów podczas rekrutacji i jakie aspekty podkreślić w treści oferty.

Dla większości osób aktywnych zawodowych szczególnie cenne są możliwości rozwoju i nowe wyzwania zawodowe, panująca w firmie atmosfera i kultura, a także oferowane warunki finansowe. Wszystkie te kwestie powinny wybrzmieć w ogłoszeniu. Zamiast stosować ogólniki, jasno określ m.in. rodzaj umowy, warunki zatrudnienia oraz zakres świadczeń pozapłacowych, z których będzie mogła korzystać nowo zatrudniona osoba. Przyciągnij uwagę kandydatów opisami projektów do realizacji oraz oferowanymi narzędziami czy technologiami.

Marketingowe ściegi i treść uszyta prostym językiem

Niezależnie od tego, czy opisujesz działalność firmy, czy prezentujesz obowiązki na rekrutowanym stanowisku, pisz w sposób klarowny i jednoznaczny. Warto wcześniej zgłębić zasady tzw. plain language. Trend prostego języka zatacza coraz szersze kręgi, a zastosowanie go w obszarze HR może zaowocować efektywniejszą komunikacją.

Stwórz ofertę, w której nie będzie urzędowych wtrętów, niezrozumiałego żargonu, ale również zbyt długich czy zawiłych zdań. Zamiast tego pisz zwięźle i konkretnie. Pamiętaj, że czasowniki wprowadzają do tekstu dynamikę i mogą być dobrym nawołaniem do działania (z ang. call to action). Unikaj szablonowości rozumianej jako powtarzanie utartych zwrotów i określeń, które często pojawiają się w różnego rodzaju ogłoszeniach np. młoda dynamiczna firma, lider branży itp.

Przyda się za to szczypta copywritingu i marketingu rekrutacyjnego. Naturalnym, autentycznym językiem buduj przyjazny wizerunek pracodawcy. Za pomocą słów spraw, by czytający ofertę mogli zwizualizować sobie miejsce pracy, wyobrazić panującą w nim atmosferę i poczuć… wzmożoną chęć zaaplikowania.

Przed publikacją ogłoszenia upewnij się też, że zawiera ono wszystkie niezbędne elementy. Nazwa stanowiska powinna odnosić się do faktycznego zakresu obowiązków i wymaganych kompetencji. Osoby przeglądające ogłoszenia często wpisują w wyszukiwarkę konkretne słowa (np. opiekun handlowy), dlatego zastosuj jednoznaczną i niebudzącą wątpliwości nazwę.

Nie uda Ci się dopasować kandydata do Twojej firmy, jeśli zaniedbasz opis stanowiska. Przedstaw zatem krótką, ale konkretną listę kluczowych obowiązków. Wskaż, za co zatrudniona osoba będzie odpowiedzialna, czy będzie to praca samodzielna, czy zespołowa. Koniecznie określ, czy mowa o pracy zdalnej, czy stacjonarnej. Jeśli w grę wchodzą wyjazdy służbowe – doprecyzuj jak często? Podaj także godziny pracy i jej tryb – stacjonarny, online czy hybrydowy. W opisie wymagań skoncentruj się na kilku najważniejszych obszarach. Czy i jakiego konkretnie doświadczenia oczekujesz? Które umiejętności są obligatoryjne, a co jest mile widziane? Pamiętaj o zastosowaniu tego rozróżnienia. Jeśli potrzebna jest znajomość języka obcego, to w jakim zakresie i celu?

Podręczne akcesoria, sprawdzone narzędzia

Aby zwiększyć skuteczność swoich działań rekrutacyjnych, sięgnij po sprawdzone sposoby. Dla przykładu: jeśli chcesz, aby Twoje ogłoszenie lepiej odpowiadało na potrzeby czytających, zastosuj słowa istotne z perspektywy użytkownika Internetu. Dzięki temu Twoja treść będzie lepiej widoczna – taki efekt uzyskasz w serwisie Pracuj.pl, gdzie wyszukiwarka ofert jest skorelowana z ofertami pracy. Nie zapominaj też o kwestiach wizualnych ogłoszenia, tak by sposób prezentacji treści był czytelny i przyjazny użytkownikom. Warto również zadbać o promocję ogłoszenia (np. poprzez wyróżnienie w aplikacji mobilnej, co również oferuje Pracuj.pl).

Efektywność całego procesu oznacza po prostu czy uda Ci się dotrzeć do osób, na których najbardziej Ci zależy. Kluczowy będzie dobór kanałów komunikacji.

Przykładowo: jeśli chcesz zwiększyć rozpoznawalność marki wśród ludzi młodych, sięgnij po takie narzędzia jak Job Starter. Jest to profil na Instagramie, w którym prezentowane są treści pracodawców związane z rynkiem pracy i rekrutacją. Za pośrednictwem tego innowacyjnego rozwiązania możesz budować wizerunek organizacji i promować oferowane możliwości zawodowe. W ramach Job Startera masz możliwość geolokalizacji, czyli zyskujesz pewność, że Twoja oferta trafi do odbiorców z wybranych województw. 

Ostatnie poprawki przed wielkim wyjściem

Na koniec: daj sobie na czas na ewentualne poprawki i zmiany. Twoja „kreacja” powinna wyróżniać się na tle innych, dlatego lepiej poświęcić trochę więcej czasu, żeby uzyskać pożądane efekty. Korzystając z Kreatora Ogłoszeń Pracuj.pl możesz przed publikacją wprowadzać dowolną liczbę zmian i edycji. Wygładź zatem słowne i graficzne „fałdki”, ukryj widoczne ściegi i wyeksponuj detale, które zadadzą dodatkowego szyku Twojej ofercie. A następnie – czekaj na spływ życiorysów, jak na lawinę oklasków po najlepszym pokazie mody.


Zobacz podobne

Rusza VIII edycja konkursu HR Dream Team!

Konkurs HR Dream Team od wielu lat cieszy się dużym zainteresowaniem zespołów i branży HR. To idealna przestrzeń na docenienie i wyróżnienie projektów małych, średnich i dużych firm.

Nowy model pracy i rekrutacji. Czy masz wszystko, aby przyciągać największe talenty?

Czy naprawdę nikt nie szuka pracy? Dlaczego znalezienie pracownika tak długo trwa? Nie da się zliczyć na palcach, ilu pracodawców zadaje sobie takie pytanie. A czy rzeczywiście tak jest, że wszyscy ludzie są zatrudnieni na tak dobrych posadach, że ani myślą to zmieniać? Oczywiście, że nie.

Kiedy programista i programistka idą na branżową emeryturę?

Duże wymagania, trudne i często zakończone niepowodzeniem rekrutacje i wysokie ryzyko utraty ważnych talentów – szukanie i zatrudnianie specjalistów z branży IT nie jest łatwe. Ale pośród wielu wyzwań, jakie przed pracodawcami i wspierającymi ich działami HR stawiają programiści i programistki, póki co nie ma obawy przed odchodzeniem pracowników na emeryturę. Ale czy na pewno? Czy liczy się tylko zapisana w ustawie granica wieku? Być może do odejścia na „emeryturę” wystarczy pasja lub oszczędności, które przecież jest z czego odkładać? Albo tak częste dzisiaj wypalenie zawodowe.

Krótsza praca, szczęśliwszy pracownik, czyli czterodniowy dzień pracy w IT?

Mniej stresu, więcej czasu na swoje pasje, mechanizm ochrony przed wypaleniem zawodowym, zadowolona rodzina, z którą wreszcie można spędzić więcej czasu, szansa na dłuższy i bardziej jakościowy odpoczynek oraz dowiedziony badaniami wzrost produktywności i zaangażowania pracowników – to tylko część zalet czterodniowego tygodnia pracy. Co więcej, wydaje się on idealnym rozwiązaniem na przyciąganie talentów z ultra konkurencyjnego rynku pracy w branży IT, gdzie pracownicy ponad wszystko cenią sobie elastyczność pracy. Czy zatem skoncentrowany tydzień roboczy to benefit przyszłości dla programistów?