Inwentaryzacja szansą na zaktywizowanie bezrobotnych

Bezrobocie w Izraelu i na świecie stale rośnie, a gospodarka wydaje się nie być przygotowana na taką sytuację. W jaki sposób możemy wspomóc osoby, które znalazły się w potrzebie znalezienia nowej pracy?
artykuł sponsorowany

Inwentaryzacja jest nieodłącznym elementem funkcjonowania każdej organizacji, niezależnie od profilu jej działalności. Cyklicznej inwentaryzacji podlegają zarówno sklepy liczące swój asortyment, jak i biura zamykające rok podatkowy. Przedsiębiorców różni rodzaj przeprowadzanych inwentaryzacji, sposób ich wykonania oraz częstotliwość, jednak jej idea i zapotrzebowanie na nią pozostają niezmienne. Projekty inwentaryzacyjne można podzielić na następujące kategorię: inwentaryzację biurową, asortymentu sklepowego oraz magazynową. Inwentaryzacja biurowa oznacza w większości przypadków zliczenie środków trwałych znajdujących się w biurze, takich jak meble i sprzęt elektroniczny. Projekty inwentaryzacyjne asortymentu przeprowadzane są przede wszystkim w punkach retailowych, które chcą zweryfikować stan swojego towaru. Przy tego typu projektach możliwe jest również precyzyjne określenie wartości zarządzanego asortymentu na życzenie klienta. Zliczanie stanów magazynowych należy do bardziej skomplikowanego rodzaju inwentaryzacji, wymagającego większego nakładu pracy ludzkiej. Przede wszystkim wpływa na to powierzchnia magazynu oraz kategoria produktów podlegających liczeniu.

Wirus bezrobocia

W ostatnim okresie stabilizacja i rutyna gospodarcza zostały zachwiane przez epidemię koronawirusa, szybko rozprzestrzeniającego się po całym świecie. Wiele firm zdecydowało się zredukować zatrudnienie w celu utrzymania się na rynku, co z kolei wpłynęło na wzrost bezrobocia w kraju. Problem bezrobocia jest zawsze obecny w gospodarce, jednak w ostatnim okresie ten problem znacznie się nasilił. Z danych opublikowanych w Izraelu wynika, że z początkiem ogłoszenia stanu epidemiologicznego w Izraelu w marcu pracy zostało pozbawionych blisko 1 milion pracowników, co z kolei spowodowało wzrost bezrobocia do 24,9%. Obecnie większość bezrobotnych stanowią ludzie, którzy z powodu epidemii zostali wysłani przez pracodawców na przymusowy urlop bezpłatny i otrzymują z tego tytułu zasiłek od państwa. Specjaliści szacują, że po odmrożeniu gospodarki i powrocie części ludzi do pracy stopa bezrobocia zmaleje, jednak nadal utrzyma się na poziomie ok 11%. Już teraz rozpoczął się proces stopniowego odmrażania gospodarki, w którym miejsca pracy częściowo zostają otwarte, jednak nadal jesteśmy dalecy od normalnego funkcjonowania gospodarki w pełnym stopniu. Młodzi ludzie kończący służbę wojskową oraz studenci na ostatnim roku studiów zastanawiają się, co czeka ich po zakończeniu nauki i gdzie mogą szukać zatrudnienia, nie spodziewając się nawet podjęcia pracy w wymarzonym zawodzie zaraz po studiach. Ludzie w średnim wieku, stojący na rozdrożu kariery zawodowej rozważają przekwalifikowanie się na inną branżę, chcąc zwiększyć tym samym swoją szansę na niełatwym i tak rynku pracy. Poszukiwanie pracy w Izraelu nigdy nie należało do najłatwiejszych a w obecnie dynamicznie zmieniających się warunkach, jest to jeszcze trudniejsze.

Praca dla każdego

Biorąc uwagę okoliczności, inwentaryzacja, przy swojej niezachwianej potrzebie na nią, wydaje się być bardzo dobrym rozwiązaniem dla osób zmagających się z problemem bezrobocia. W ostatnim okresie odnotowaliśmy nie spadek, a wzrost zapotrzebowania wśród firm na projekty tego rodzaju. W niektórych organizacjach cykliczne inwentaryzacje są przeprowadzane przez ich regularnych pracowników, jednak coraz więcej firm decyduje się na powierzenie tego zadania firmom zewnętrznym, specjalizującym się w tego typu zleceniach. W przypadku naszej firmy, podejmujemy się wykonywania zleceń inwentaryzacyjnych każdego rodzaju, dlatego jesteśmy w stanie zaoferować pracę zarówno młodym, sprawnym fizycznie osobom, jak i pracownikom w średnim wieku, którzy lepiej odnajdą się przy inwentaryzacji biura niż hali produkcyjnej. Zatrudnienie w naszych projektach znajdują również nowi imigranci, którzy z powodu słabej znajomości języka mogą mieć mniejsze szanse na zatrudnienie przy pracy biurowej. Każdego klienta i pracownika traktujemy indywidualnie, oferując zlecenia zgodne z ich preferencjami.
Praca przy inwentaryzacji stwarza ciągłe stanowiska pracy, dzięki czemu osoby poszukujące zatrudnienia mogą odnaleźć w tej branży swoje miejsce lub potraktować ją jako etap tymczasowy w drodze do wymarzonej pracy. Nie ma tutaj wymagania ukończenia konkretnego kierunku studiów, obowiązkowego kilkuletniego doświadczenia lub znajomości języków obcych. Najważniejszy jest zapał i motywacja do pracy.
Nie należy zapominać o tym, że zlecenia inwentaryzacyjne nie są typową pracą „na etat” i nadal należy je traktować jako pracę tymczasową. Jeżeli osoba poszukująca pracy nie wiąże swojej przyszłości z branżą inwentaryzacyjną, będzie to dla niej jedynie okresowe wsparcie, natomiast dla osób zainteresowanych tą branżą będzie to doskonała okazja do zdobycia doświadczenia.
Na przykładzie Izraela widzimy, że jest to rozwiązanie przynoszące pozytywne efekty wśród pracowników, dlatego postanowiliśmy w ramach marki Expose by CEE Experts zaimplementować to również w Polsce. Inwentaryzacja pozwala na szybkie zatrudnienie osób pozostających bez pracy, tym samym stanowiąc doraźne rozwiązanie dla osób bezrobotnych. Sytuacja gospodarcza i rynku pracy jest bardzo dynamiczna, zwłaszcza w ostatnim okresie, a ludzie potrzebują rozwiązań natychmiastowych, które pomogą im przetrwać i stanąć na nogi do czasu ustabilizowania się sytuacji i powrotu do względnej normalności. Inwentaryzacja jest rozwiązaniem dającym nadzieję na odnalezienie nowego miejsca na rynku pracy, podającym im pomocną dłoń w tym niełatwym okresie, równocześnie nie dając poczucia bezradności i osamotnienia. Pomijając aspekt czysto materialny taki jak wynagrodzenie za wykonaną pracę przy zleceniach inwentaryzacyjnych, dochodzi również aspekt psychiczny – świadomość możliwości zatrudnienia, nawet jeżeli jest to zatrudnienie tymczasowe, odciąża ludzi psychicznie. Czują, że nie pozostali zupełnie bez opcji, i mają siły szukać kolejnego miejsca zatrudnienia.    
 

Świadczysz usługi lub masz produkty dedykowane szerokorozumianej branży HR? Prowadzisz agencję doradztwa personalnego, agencję pracy tymczasowej, oferujesz usługi wsparcia marki pracodawcy, innowacyjne benefity albo inne produkty wspierające pracę HR? Chcesz budować ekspercki wizerunek swojej marki oraz dotrzeć do szerokiego grona odbiorców?

Jeśli tak - publikuj w Kompendium HRPobierz ofertę i bądź z nami w edycji 2021!

 
Raphael Elimelech
CEO holdingu L.M. International Group zrzeszającego 14 podmiotów w Izraelu, USA i Polsce, zorientowany na hi-tech, wprowadził agencję pracy tymczasowej L.M. Manpower do top 3 w Izraelu, zaś firmę zajmującą się mystery shopping – Expose - na pozycję bezkonkurencyjnego lidera rynku.

Zobacz podobne

HR Day: od święta i na co dzień

Zaczęło się bardzo spontanicznie. Najpierw – jak to często bywa – było pytanie: co zrobić inaczej niż zwykle? Jak docenić, uhonorować i jednocześnie spotkać się oraz świętować? Jak zrobić to tak, by wydarzenie przeszło do historii? Potem przyszedł czas na dyskusje i… przebłysk idei, jeden z pomysłów został nagłośniony, a potem podchwycony. Powstały zręby koncepcji, która w toku współpracy różnych osób ewoluowała, nabierała kształtów i stopniowo się rozrastała. Dzisiaj HR Day to już kolejna edycja Ogólnopolskiego Dnia Pracowników HR. Ale nie tylko – to coś więcej niż święto przypadające 20 czerwca. To znacznie większa świadomość biznesowa roli HR w organizacjach, bezcenne branżowe więzi i wsparcie, a także bardzo potrzebne poczucie docenienia.

Zosia nie-samosia, czyli jakie rekrutacje warto zlecić na zewnątrz

Zaczynamy, zawieszamy. Wznawiamy. Zmieniamy. Rozszerzamy, albo raczej rozwijamy… Niektóre procesy rekrutacyjne w dobie pandemii przypominały jazdę na roller-coasterze zmierzającym w nie do końca znanym kierunku. Tak samo odczuwali to zarówno rekrutujący, jak i rekrutowani. A jak będzie teraz w (oby!) post-covidowej rzeczywistości? Dynamika na pewno nie spadnie. Czas jest w HR cenną walutą, ale jednocześnie towarem deficytowym. Dlatego planując projekty rekrutacyjne, warto zastanowić się, które rekrutacje lepiej zlecić na zewnątrz, by nie tylko zaoszczędzić czas, lecz także zwiększyć efektywność procesu i dotrzeć do kandydatów najlepiej dopasowanych do wolnego stanowiska.

Rekrutacyjny digitalowy tort. Z wisienką!

Przed Tobą kolejny proces rekrutacyjny, więc naturalnym pierwszym krokiem na ścieżce dotarcia do kandydata jest przygotowanie treści ogłoszenia. A gdyby tak zadbać o promocję oferty i potraktować ją jak reklamę? Digitalowy „tort” czeka na pokrojenie tak, by  jego wisienka wpadła również na rekrutacyjny talerz. Zadbaj więc o to, by pracodawca był syty, a kandydat cały… zadowolony. Do wyboru masz wiele możliwości marketingowo-reklamowych. Dowiedz się, jak wygląda mapa podróży Twojego potencjalnego pracownika, a następnie dobierz odpowiednie narzędzia i rozwiązania online.

Zmiksuj employer branding wg receptury Twojej marki

Powszechnie znane są koncepcje 4P, 4C czy 7P – czyli składowe marketingowej mieszanki idealnej. Liczba składników skutecznego zarządzania popytem na produkt czy usługę zmienia się oczywiście w czasie, a jej twórcami są praktycy i eksperci na co dzień dbający o marketing. Dlaczego o tym piszemy? Ponieważ employer branding również rządzi się prawami zbliżonymi do tych, ze świata marketingu i także w przypadku tego obszaru, by odnieść sukces trzeba dobrze skomponować odpowiednie składniki. Czy marketingowy „narzędziownik” może przydać się specjalistom employer brandingu? Jak najbardziej! Zapraszamy na przegląd rozwiązań, które warto „wypożyczyć” od koleżanek i kolegów z tego działu.