Integracja w zdrowym stylu

Aż 82 % zatrudnionych w Polsce nie tylko chętnie je posiłki razem ze współpracownikami, ale również uważa je za pozytywny element integracji zespołu - wynika z raportu Cztery osobowości – jeden rynek pracyopracowanego przez firmy Antal i Sodexo. Dla 76 % ważny jest też zdrowy styl życia, dlatego w miejscu pracy cenią sobie takie inicjatywy jak np. „owocowe poniedziałki”, „dzień zupowy” czy konsultacje z dietetykiem. Nic dziwnego, że pracodawcy coraz częściej w pakiecie świadczeń pozapłacowych oferują dofinansowanie posiłków. Standardem w firmach staje się także tworzenie specjalnych stref, w których pracownicy mogą w komfortowych dla siebie warunkach zjeść razem śniadanie czy obiad.
artykuł sponsorowany
Zgodnie z kodeksem pracy każdemu zatrudnionemu, który pracuje przynajmniej przez 6 godzin dziennie, przysługuje jedna 15-minutowa przerwa wliczana do czasu pracy, podczas której pracownicy zazwyczaj spożywają w pośpiechu drugie śniadanie. Czy to wystarczy, by promować w firmie zdrowy styl życia i regularne odżywianie? Stanowczo nie. Dlatego przepisy prawa pracy przyznają pracodawcy prawo do wydłużenia przerwy nie wliczanej do czasu pracy do 60 minut. Sposób jej wykorzystania należy do pracownika, niemniej dłuższa przerwa daje mu szansę nie tylko na zjedzenie ciepłego posiłku, ale stwarza też możliwość spędzenia jej na nieformalnych rozmowach z innymi współpracownikami. Takie rozwiązanie przynosi korzyści zarówno dla pracodawcy, jak i samych zatrudnionych.

Budowanie relacji

Obecnie w wielu firmach szczególnego znaczenia nabierają wszelkie inicjatywy służące integracji zespołu, ponieważ przynależność do grupy to jedna z ważniejszych ludzkich potrzeb zdefiniowana w piramidzie Maslowa. Pracownikom zależy na dobrych relacjach ze współpracownikami, chcą mieć poczucie, że są częścią zespołu. Łatwym i skutecznym sposobem spełnienia potrzeby przynależności (zwanej też społeczną) mogą być właśnie wspólne wyjścia na lunch. Tezę tę potwierdzają też wyniki raportu „Cztery osobowości – jednej rynek pracy”, które pokazują, że aż 82 % pracowników jest zdania, że do integracji najlepiej przyczyniają się śniadania i obiady jedzone w pracowniczym gronie. Spożywanie wspólnych posiłków pozytywnie wpływa na atmosferę w miejscu pracy, która z kolei jest ważnym elementem dla 97 % zatrudnionych. Pracownicy lubią jeść razem posiłki, bo stwarzają doskonałą okazję do rozmów i wymiany doświadczeń zarówno na gruncie zawodowym, jak i prywatnym. Wspólny lunch to okazja, by w swobodnej atmosferze spędzić czas z osobami z innych działów. To z kolei pomaga w generowaniu niestandardowych pomysłów i rozwiązań, o które łatwiej podczas nieformalnej atmosfery w gronie osób posiadających różne doświadczanie i kompetencje.

Budowanie zdrowych nawyków żywieniowych

Bez wątpienia regularne spożywanie posiłków to ważny element promocji zdrowego stylu życia. Według ekspertów zajmujących się żywieniem dla utrzymania zdrowia i dobrej kondycji konieczne jest jedzenie od 4 do 5 posiłków dziennie, przy jednoczesnym zachowaniu około 3-4 godzinnych przerw między nimi. Jak pokazują wyniki badania „Drogowskaz motywacyjny 2018”, zrealizowanego na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services, obecnie Polacy pracują średnio 45 godzin tygodniowo, czyli o 5 godzin więcej niż wynika to z zapisów w kodeksie pracy. Długi czas spędzany za biurkiem czy na spotkaniach sprawia, że często rezygnują oni z prawidłowych nawyków żywieniowych, co w efekcie może prowadzić do spadku odporności organizmu i tym samym częstszej nieobecności w pracy. Dlatego pracodawcy, którym zależy na zdrowiu pracownika, powinni zadbać o regularność jedzonych przez niego posiłków. W przeciwnym razie pochłonięty obowiązkami pracownik będzie tracił na wydajności – obniży się jego motywacja i wzrośnie ryzyko popełnienia błędów. Trzeba pamiętać, że zdrowe i systematyczne jedzenie ma wpływ nie tylko na ogólny stan organizmu oraz układ odpornościowy, ale też na codzienne funkcjonowanie zatrudnionych: ich nastrój, energię do działania, umiejętność koncentracji czy regenerację sił. To jak ważne jest regularne odżywianie potwierdzają też badania Health Enhancement Research Organization (HERO). Wynika z nich, że pełnowartościowy posiłek sprawia, że efektywność w pracy wzrasta o 25 %. Trend ten zauważają i doceniają również sami pracownicy. Jak wynika z raportu „Cztery osobowości – jednej rynek pracy”, zdrowy styl życia ceni sobie 76 % osób zatrudnionych w Polsce. Nie dziwi więc fakt, że aż 66 % chciałoby, aby pracodawca dofinansowywał im lunch w pracy np. w postaci karty lunchowej. 61 % respondentów jest zdania, że dofinansowanie lunchu w pracy wpłynęłoby pozytywnie na przyzwyczajenia żywieniowe. To także świadczenie, które coraz częściej doceniają pracodawcy. Dlaczego? Jego niewątpliwą zaletą jest swoboda wyboru. Posiadacz karty lunchowej sam decyduje, czy dostępną na niej kwotę przeznaczy na zakupy spożywcze, posiłek poza biurem, catering na miejscu czy danie na wynos. Praktycznie każdy z pracowników spożywa posiłki, stąd karta dobrze odpowiada na potrzeby zatrudnionych, bo zaspokaja ich szerokie preferencje, niezależnie od wieku, płci czy zajmowanego stanowiska.
Wyniki badań jednoznacznie pokazują, że możliwość zjedzenia codziennego posiłku w pracy w komfortowych warunkach pozytywnie wpływa na stan zdrowia pracowników i daje im poczucie zadowolenia. Jest ono jeszcze większe, jeśli mogą zjeść obiad w towarzystwie innych osób z firmy. Nie ulega też wątpliwości, że zdrowy i spełniony pracownik chętniej angażuje się w swoje obowiązki oraz wkłada więcej wysiłku w powierzone mu zadania - to z kolei ma wpływ na jakość jego pracy, a w efekcie na wyniki całej firmy.
Monika Sielicka-Hamala
Dyrektor Działu Zarządzania Zasobami Ludzkimi w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska. Odpowiedzialna za tworzenie i realizację polityki personalnej Sodexo, lidera w zakresie kompleksowych rozwiązań motywacyjnych. Do jej zadań należy również utrzymanie konkurencyjności firmy pod względem atrakcyjności dla obecnych i przyszłych pracowników poprzez ciągłe rozwijanie programów motywacyjnych i systemów świadczeń pozapłacowych oraz tworzenie przyjaznej kultury organizacyjnej.

Zobacz podobne

Wszędzie, czyli z domu. Jaki model pracy preferują kandydaci?

Jeszcze rok temu pracodawcy pospiesznie organizowali pracownikom wyprowadzkę z offline do online, a dziś stają już przed kolejnymi wyzwaniami spod znaku „pracy zdalnej”. Co dalej? Wrócimy? Nie wrócimy? Kiedy? Jak odpowiadać na oczekiwania pracowników i kandydatów do pracy, przy jednoczesnym uwzględnieniu długofalowych celów organizacji? Spore wyzwanie, zwłaszcza że jedni postrzegają home office jako idealne rozwiązanie, a drugim brakuje osobistych kontaktów i podpisują się pod stwierdzeniem: „offline is the new luxury”. Pewne jest jednak, że poszukujący zatrudnienia zwracają uwagę na oferowany model pracy, dlatego informacje o nim powinny wybrzmieć już na samym początku rekrutacji – w ogłoszeniu o pracy i podczas wstępnych rozmów.

Zetki szukają pracodawcy… odpowiedzialnego społecznie

Budowanie marki pracodawcy to nie tylko kampanie employer brandingowe. To także – a może przede wszystkim – codzienne, pojedyncze działania, które połączone w całość stają się gwarantem wartości istotnych dla pracowników. W działania te wpisują się także inicjatywy społeczne i akcje charytatywne. Czy to zainteresuje kandydatów reprezentujących najmłodsze pokolenie na rynku pracy? Tak i być może zdziwisz się, jak bardzo.

Tysiące twarzy, setki miraży, czyli przegląd ciekawych działań EB

Słowa Kory Jackowskiej oddają doskonale obraz tego, co na co dzień oglądamy w sieci. Najmłodsze pokolenie – zsieciowane od urodzenia – widziało już naprawdę wiele, dlatego nie tak łatwo je zaskoczyć. Aby skutecznie dotrzeć z przekazem do niego, potrzeba czegoś więcej niż znajomość digital marketingu i narzędzi internetowych. Liczy się kreatywny, ale też „do bólu prawdziwy” pomysł, który bez pompy, patosu i lukru pokaże to, co w życiu zawodowym jest najważniejsze. Niezależnie od tego, czy mowa o dużych projektach rekrutacyjno-wizerunkowych, czy zwykłych, codziennych aktywnościach w social mediach, trendy EB coraz silniej krążą wokół uniwersalnych wartości – otwartości, różnorodności i autentyczności.

Na cyfrowym tropie, czyli gdzie Zetki szukają informacji o pracodawcach?

Zwinnie poruszają się między wieloma aplikacjami, a Internet to ich naturalne środowisko. Zanim wyślą CV albo zgłoszą się do programu stażowego, zrobią w sieci dokładny research na temat pracodawców. I nie ma w tym nic dziwnego, żyjemy równolegle w dwóch światach – online i offline (niekiedy z przewagą online). Jak i gdzie zdobyć uwagę młodego kandydata, który jest permanentnie zalogowany? Skieruj ją w te miejsca, w których poszerzą swoją wiedzę, poznają kulturę organizacji i zobaczą autentyczny obraz marki.