HR-owcu! To 5 faktów o pokoleniu Z, które musisz znać

  • today śr, 20 Lip 2016
  • person Maja Gojtowska
  • bar_chart 3258 wyświetleń
Podobno Millenialsi byli tylko wersją BETA. Prawdziwą rewolucję na rynku pracy mają przynieść pracownicy z pokolenia Z.
Choć młodzi (Zetki to nastolatkowie, urodzeni po 1995 roku) na swoją karierę patrzą już dziś bardzo realistycznie.  Przez otoczenie postrzegani jako nieporadni i nieprzystosowani do wyzwań zawodowych. Sami o sobie mówią: kreatywni, pełni otwartego umysłu, poszukujący nowych wyzwań. To właśnie Zetki były bohaterem Akademii Inspiracji prowadzonej przez Jacka Studzińskiego, strategy plannera w agencji 180HeartBeats. Już na samym początku spotkania zwracał on uwagę, że na młode pokolenie często patrzymy przez pryzmat (krzywdzących) stereotypów. Niesłusznie. Bo Zetki wiele oczekują, ale mają też rynkowi pracy bardzo dużo do zaoferowania.  
  1. Pokolenie małych dorosłych
Zetki nazywane są często pokoleniem KGOY, (ang. Kids Growing Older Young), czyli szybko starzejących się młodych. Jak na swój wiek są niebywale świadomi, zdecydowani i mają wyrobione zdanie na każdy temat. Również swojej kariery zawodowej. Patrzą jak pracują i żyją ich rodzice z pokolenia X oraz rodzeństwo z pokolenia Y. Wyciągając wnioski z ich błędów i doświadczeń, chcąc żyć inaczej. Jak zwracają uwagę eksperci w porównaniu z Millenialsami do życia podchodzą dużo bardziej realistycznie.  
  1. Ponad wszystko cenią bezpieczeństwo
Jak pokazało badanie Millenial Branding, zapytani o cele zawodowe, 40% Zetek bez wahania wskazuje na utrzymanie work-life balance oraz znalezienie stabilnej i bezpiecznej pracy. To ważna podpowiedź dla HR-owców, którzy poszukując talentów wśród Zetek i w komunikacji z młodym pokoleniem mogą i powinni kłaść nacisk właśnie na ten aspekt.  
  1. Nowe technologie to ich codzienność
Nie oddzielają świata na online i offline. Nowe technologie skutecznie wtopiły się w ich codzienność i są elementarną częścią życia. Młodzi ludzie chcą i potrafią korzystać z e-rozwiązań. Będą one dla nich pierwszym wyborem również w procesach rekrutacyjnych. Warto już dziś sprawdzić, czy zakładka Kariera w wersji mobilnej jest czytelna, a aplikowanie na ogłoszenia o pracę możliwe z poziomu tabletu czy smartfonu.  
  1. Posiadają kompetencje przyszłości
Choć powszechnie młodych pracowników przypisuje się więcej wad niż zalet, mają oni wiele umiejętności, których pracodawcy już zaczynają poszukiwać lub będą szukać za kilka lat. Potrafią pracować w środowisku wirtualnym, wyłapywać komunikaty z szumu informacyjnego, wyróżniają się inteligencją emocjonalną. Są to tzw. kompetencje przyszłości, które jak dowodzi raport Future Work Skills 2020 za kilka lat będą dominować na rynku pracy.  
  1. Inaczej podchodzą do nauki
Jak żadne inne pokolenie, Zetki mają dostęp do wiedzy online. I choć uczęszczają do tradycyjnej szkoły i uczelni wyższych, problemem nie jest dla nich poszerzanie wiedzy poza ich murami. Z pomocą przychodzą im MOOCs (ang. Massive Online Open Courses), czyli darmowe, otwarte szkolenia prowadzone przez uniwersytety na całym świecie (ale też tutoriale czy webinary dostępne na wyciągnięcie ręki w sieci). Dzięki nim zdobycie nowych kompetencji, przekwalifikowanie dla młodego pokolenia jest dużo prostszym i szybszym procesem niż dla ich kolegów. Więcej informacji i inspiracji nt. pokolenia Z znajdziecie w Akademii Inspiracji Pracuj.pl.
AUTOR ARTYKUŁU Maja Gojtowska
Od ponad 8 lat doradza i wspiera firmy w zakresie budowy wizerunku i komunikacji. Współtworzyła i zrealizowała kilkanaście różnych kampanii z zakresu komunikacji zewnętrznej, wewnętrznej, employer brandingowej i CSR.

Zobacz podobne

Pandemiczna kontuzja kultury organizacji? Rehabilitację zacznij od pracowników oraz ich doświadczeń

Czas (post)pandemiczny to czas powolnego kształtowania się nowego porządku w organizacjach. Dotyczy to relacji z klientami, kontrahentami, ale przede wszystkim z pracownikami. To dobry czas dla organizacji, aby zacząć tworzyć nową jakość, bardziej dopasowaną do obecnych wyzwań w miejscu pracy, jednocześnie próbując utrzymać emocjonalne zaangażowanie i atmosferę kultury organizacji. W obliczu bezprecedensowego kryzysu zdrowia publicznego, działy HR przodują w zarządzaniu zmianami strukturalnymi w organizacjach i stoją przed kilkoma wyzwaniami: praca zdalna, wydłużony urlop zdrowotny, bezrobocie, nowe stanowiska i role w firmach, cyfryzacja czy spowolnienie gospodarcze.

Poznaj zespoły nominowane do nagrody głównej w konkursie HR DREAM TEAM 2021!

Niezmiennie ideą konkursu HR DREAM TEAM jest wyróżnienie najbardziej efektywnych zespołów realizujących projekty z obszaru human resources. Ogromnie się cieszymy, że firmy dostrzegają wartość w rozwijaniu kultury organizacyjnej oraz wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań w zakresie rekrutacji i rozwoju pracowników. Projekty, które otrzymaliśmy w tym roku – w rekordowej liczbie 169 – były pełne kreatywnych i świeżych rozwiązań.

Od badania potrzeb benefitowych do wartości pracowników

Benefity są szkatułką, w której ukryte są kolejne mniejsze pudełka skrywające wartość. Z zewnątrz widać produkt, usługę, ale spoglądając głębiej odkrywasz kolejne warstwy, takie jak potrzeby, cele, priorytety, talenty pracownicze. W ich rozpoznaniu pomagają badania satysfakcji i potrzeb benefitowych, a otrzymane wyniki można wykorzystać w różnych obszarach biznesowych i HR-owych. Dobrze dobrane narzędzia badawcze i rzetelnie przygotowany projekt pozwolą uprościć politykę benefitową i jeszcze lepiej zadbać o doświadczenia pracowników.

HR a nawigowanie biznesem na burzliwym rynku

Postrzeganie roli HR w organizacji uległo w ciągu ostatnich kilku lat dużym zmianom. Dynamiczne przemiany, charakterystyczne dla świata VUCA, a także zagrożenia związane z pandemią sprawiły, że rola działu HR stała się przedmiotem refleksji i intensywnych dyskusji. Jak się dostosować? Jak być wsparciem dla managerów i dla pracowników? Jak ich przeprowadzić przez – nierzadko burzliwe – wody biznesu?