Wszystko zaczęło się od przeprowadzki i zmiany biura we Wrocławiu, po tym, jak nastąpiła fuzja BLStream oraz SMT Software Services i powstała marka intive. Nowa przestrzeń biurowa wymagała nowego wyposażenia i aranżacji. Co więc zrobić ze starymi meblami i przedmiotami? Aby zachować to, co tworzyło niepowtarzalny klimat poprzedniego miejsca oraz mieć na uwadze dobro środowiska naturalnego – uruchomiono projekt „Zero Waste”.
Rzeczy z dwóch dotychczasowych wrocławskich biur znalazły swój nowy dom w innych miastach – gdzie również znajdują się biura firmy – zasiliły podwrocławską szkołę, wsparły organizacje pozarządowe oraz inne lokalne środowiska. W posiadanie firmowych przedmiotów mogli też wejść sami pracownicy, kupując je w atrakcyjnych cenach. Korzystali przy tym ze specjalnej aplikacji do rezerwacji przedmiotów. Pozyskane w ten sposób pieniądze zostały przekazane na cele statutowe Fundacji Rozwój.
Aby płynnie zarządzać dość rozbudowaną akcją, potrzebny był dobry plan, uwzględniający rozmaite aspekty, jak choćby inwentaryzacja, ustalenie cen i fakturowanie. Bardzo dużo zależało też od przejrzystej i bieżącej komunikacji w zespołach. Projekt został podzielony na etapy, a w jego realizację włączali się pracownicy różnych działów, m.in. HR, administracji, księgowości i UX (user experience). Kompetencje specjalistów doskonale się ze sobą uzupełniały. Przykładowo, dział UX przygotował projekt graficzny aplikacji, dział administracji zadbał o formularz inwentaryzacji i dokumentację fotograficzną, a dział księgowości dopilnował kwestii rozliczeń. Całość koordynował dział marketingu i CSR, angażując się też w realizację poszczególnych zadań.
W pierwszym etapie projektu ponad 80 proc. przedmiotów znalazło nowych właścicieli za pośrednictwem aplikacji. W drugim etapie było to 68 proc. Lista zalet akcji jest naprawdę obszerna. Co ważne, nie chodził tylko o wartościowy gest. Ważne było również to, jak współpraca i zaangażowanie w projekt „Zero Waste” wpłynęły na relacje w zespołach i między działami – jak bardzo wzmocniły nastawienie na kooperację, pozytywną atmosferę i umiejętności miękkie pracowników. Nawiązanie kontaktu z lokalnymi instytucjami i środowiskami oraz przekazanie darowizn stało się źródłem radości i cennych doświadczeń.
Zapobiegając utylizacji mebli i chroniąc przed zniszczeniem przedmioty, które będąc w dobrym stanie wciąż nadawały się do użytku, ekipa intive z jednej strony ocaliła bezcenne wspomnienia, z drugiej realnie zmniejszyła ilość wytwarzanych odpadów. Tym samym pracownicy zmieniając biuro i rozpoczynając nowy etap we wrocławskim oddziale firmy, pokazali, że wartości, które wyznają – #empathy, #agility, #enthusiasm – nie są jedynie spisane na papierze. Co więcej, akcja tak bardzo spodobała się zespołowi, że będzie kontynuowana także w 2020 roku. Tym razem ekipa intive planuje wspólne nasadzenie 5.000 sadzonek drzew razem z Fundacją Rozwój w okolicach Wrocławia.
Dagmara Perlak