Przeprowadzka w stylu zero waste – intive integruje zespół i rozwija społeczną odpowiedzialność

  • today śr, 8 Kwi 2020
To tylko rzeczy. Ot, firmowe meble. W ich miejsce pojawią się kolejne. Chyba, że da się im drugie życie. Taka myśl zaświtała w głowach zespołu intive. Później uruchomiono wewnętrzne pokłady entuzjazmu, energii, dobrej organizacji czasu i pracy zespołowej. Efekty kampanii „Zero waste” przerosły najśmielsze oczekiwania, ale co najważniejsze – przyniosły wiele korzyści. Akcja udowodniła, że działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu doskonale integrują, angażują i pozytywnie wpływają zarówno na employer, jak i employee branding.

Studium przypadku firmy intive projektu „Zero Waste”,
zgłoszonego do konkursu HR Dream Team w roku 2019.

Nowe wnętrza, stare wartości

Wszystko zaczęło się od przeprowadzki i zmiany biura we Wrocławiu, po tym, jak nastąpiła fuzja BLStream oraz SMT Software Services i powstała marka intive. Nowa przestrzeń biurowa wymagała nowego wyposażenia i aranżacji. Co więc zrobić ze starymi meblami i przedmiotami? Aby zachować to, co tworzyło niepowtarzalny klimat poprzedniego miejsca oraz mieć na uwadze dobro środowiska naturalnego – uruchomiono projekt „Zero Waste”.

Rzeczy z dwóch dotychczasowych wrocławskich biur znalazły swój nowy dom w innych miastach – gdzie również znajdują się biura firmy – zasiliły podwrocławską szkołę, wsparły organizacje pozarządowe oraz inne lokalne środowiska. W posiadanie firmowych przedmiotów mogli też wejść sami pracownicy, kupując je w atrakcyjnych cenach. Korzystali przy tym ze specjalnej aplikacji do rezerwacji przedmiotów. Pozyskane w ten sposób pieniądze zostały przekazane na cele statutowe Fundacji Rozwój.

Integracja: od HR po UX

Aby płynnie zarządzać dość rozbudowaną akcją, potrzebny był dobry plan, uwzględniający rozmaite aspekty, jak choćby inwentaryzacja, ustalenie cen i fakturowanie. Bardzo dużo zależało też od przejrzystej i bieżącej komunikacji w zespołach. Projekt został podzielony na etapy, a w jego realizację włączali się pracownicy różnych działów, m.in. HR, administracji, księgowości i UX (user experience). Kompetencje specjalistów doskonale się ze sobą uzupełniały. Przykładowo, dział UX przygotował projekt graficzny aplikacji, dział administracji zadbał o formularz inwentaryzacji i dokumentację fotograficzną, a dział księgowości dopilnował kwestii rozliczeń. Całość koordynował dział marketingu i CSR, angażując się też w realizację poszczególnych zadań.

W pierwszym etapie projektu ponad 80 proc. przedmiotów znalazło nowych właścicieli za pośrednictwem aplikacji. W drugim etapie było to 68 proc. Lista zalet akcji jest naprawdę obszerna. Co ważne, nie chodził tylko o wartościowy gest. Ważne było również to, jak współpraca i zaangażowanie w projekt „Zero Waste” wpłynęły na relacje w zespołach i między działami – jak bardzo wzmocniły nastawienie na kooperację, pozytywną atmosferę i umiejętności miękkie pracowników. Nawiązanie kontaktu z lokalnymi instytucjami i środowiskami oraz przekazanie darowizn stało się źródłem radości i cennych doświadczeń.

Siła pomagania – wartościowy EB!

Zapobiegając utylizacji mebli i chroniąc przed zniszczeniem przedmioty, które będąc w dobrym stanie wciąż nadawały się do użytku, ekipa intive z jednej strony ocaliła bezcenne wspomnienia, z drugiej realnie zmniejszyła ilość wytwarzanych odpadów. Tym samym pracownicy zmieniając biuro i rozpoczynając nowy etap we wrocławskim oddziale firmy, pokazali, że wartości, które wyznają – #empathy, #agility, #enthusiasm – nie są jedynie spisane na papierze. Co więcej, akcja tak bardzo spodobała się zespołowi, że będzie kontynuowana także w 2020 roku. Tym razem ekipa intive planuje wspólne nasadzenie 5.000 sadzonek drzew razem z Fundacją Rozwój w okolicach Wrocławia.


Dagmara Perlak

Absolwentka Akademii Ekonomicznej na kierunkach Stosunki Międzynarodowe oraz Komunikacja Marketingowa. Większość zawodowego życia związana z marketingiem, najpierw po stronie agencji, następnie po stronie klienta. Od ponad 2 lat rozwija w dużej, międzynarodowej firmie IT, od podstaw, program i strategię Corporate Social Responsibility.
Członkini CSR Wro Club, wrocławskiego klubu zrzeszającego pasjonatów i praktyków CSR. Zwolenniczka skrupulatnego planowania, projektowego podejścia do pracy oraz działania zakładającego różne możliwe scenariusze. Wierzy w złożoność rzeczywistości i skuteczność współpracy oraz mądrze zaplanowanych inicjatyw.

 

 

 

Zobacz podobne

HR Dream Team 2022 – poznaj laureatów tegorocznej edycji

Za nami kolejna — już ósma — edycja konkursu HR Dream Team. Przedstawiamy zwycięskie projekty w czterech kategoriach!

HR Dream Team 2022 – poznaj nominacje!

Branżowy konkurs HR Dream Team został powołany do życia już niemal dekadę temu – w tym czasie zmianom ulegały jego zasady, przez kapituły poszczególnych edycji przewinęło się wiele znamienitych ekspertek i ekspertów, zgłoszono doń kilkaset HR-owych projektów, odbyły się gale rozdania nagród (stacjonarnie, ale i online’owo) poprzedzone wieloma godzinami obrad. Jedno pozostaje niezmienne: cel konkursu, którym od początku jest docenienie pracowniczek i pracowników branży zarządzania zasobami ludzkimi i efektów ich pracy.

Poznaj tegoroczną kapitułę konkursu HR Dream Team 2022

Przedstawiamy kapitułę tegorocznej edycji konkursu HR Dream Team, która będzie oceniać projekty zgłoszone przez zespoły HR, wytypuje grono nominowanych i finalnie wyłoni zwycięzców edycji A.D. 2022. Do kapituły zaprosiliśmy w tym roku ponownie ekspertki i ekspertów z różnych obszarów – zapraszamy do bliższego poznania sylwetek członkiń i członków naszego jury.

Rusza VIII edycja konkursu HR Dream Team!

Konkurs HR Dream Team od wielu lat cieszy się dużym zainteresowaniem zespołów i branży HR. To idealna przestrzeń na docenienie i wyróżnienie projektów małych, średnich i dużych firm.