HR DreamTeam

HR Dream Teams 2017 odnalezione!

7 czerwca, podczas wydarzenia HR DAY, nie tylko przenieśliśmy gości do gorącego Bangkoku, ale również -w iście tajskim stylu - wręczyliśmy najlepszym HR-owym zespołom nagrody w konkursie HR DREAM TEAM 2017.

III edycja konkursu obfitowała nie tylko w wyjątkowe, zgłaszane projekty, ale również w rekordy. Łącznie, we wszystkich trzech kategoriach konkursowych, otrzymaliśmy aż 116 zgłoszeń!

Liczba ta zaskoczyła zarówno nas, czyli organizatorów, jak i partnerów konkursu i członkinie kapituły konkursowej (Ewa Walenda (Magazyn Personel i Zarządzanie),Ewa Korecka (FlexHR), Zyta Machnicka (Lightness), Sabina Dąbrowska-Olbryś (Grupa Pracuj), Agnieszka Balcerska (LINK4), Tina Sobocińska (DHL), które tygodniami analizowały i oceniały każde nadesłane zgłoszenie.

Naprawdę fantastycznie jest przyglądać się jak branża HR z roku na rok kwitnie. Coraz chętniej i śmielej opowiada o swojej pracy. Jak chętnie dzieli się wiedzą i pomysłami a także – co szczególnie ważne w kontekście budowania wizerunku zespołów HR w organizacjach – jest coraz bardziej świadoma swoich osiągnięć. Dla nas to także znak, że konkurs spełnia swą rolę i aktywizuje branżę do działania. Oczywiście 116 zgłoszeń to też ogromne wyzwanie dla Jury, które przez ostatnie tygodnie w pocie czoła czytało i oceniało wszystkie zgłoszenia.

Ewa Walenda

 

Uczestnicy walczyli o tytuł HR Dream Team w trzech kategoriach:

– Skuteczna i przyjazna rekrutacja pracowników,
– Rozwój talentów w organizacji,
– Kultura organizacyjna i zaangażowanie pracowników

W każdej kategorii kapituła konkursowa wybrała wyróżniony oraz zwycięski zespół, a oceniając pracę, kierowała się między innymi takimi kryteriami jak:
– innowacyjność i kreatywność,
– interdyscyplinarność i współpraca (połączenie kompetencji z różnych dziedzin),
– wykorzystane narzędzia i przyjęta metodologia,
– efektywność  i mierzalność,
– optymalizacja procesu.

Ponadto kapituła, oceniając zgłoszone projekty, rozważała również następujące czynniki:

– Czy jest to projekt oryginalny (tworzony przez polski oddział firmy czy adaptowany z centrali)?
– Na ile dany projekt może być zaadaptowany do innych organizacji / branż?
– Czy stanowi przykład najlepszej praktyki i standardu?

To jednak nie jedyne nagrody, które przyznaliśmy tego wieczoru. W tegorocznym konkursie także trzy wyjątkowe firmy, nasi partnerzy: eRecruiter, Resolutio oraz emplo wybierały swoich faworytów i projekty, które uznały z najciekawsze.

Jakie zespoły zostały nagrodzone tytułem HR DREAM TEAM 2017?

KATEGORIA: Skuteczna i przyjazna rekrutacja pracowników

 

NAGRODA GŁÓWNA:
Firma: Future Processing
Projekt: Better future

Skrócony opis projektu: Kampania promująca projekt Better Future, mająca na celu pozyskanie inżynierów o wąskich kompetencjach technicznych, a także zwiększenie rozpoznawalności marki Future Processing jako firmy działającej w wybranych branżach.

Uzasadnienie kapituły: Projekt ten to efektywna kampania marketingowo – rekrutacyjna. Bardzo szeroki program obejmujący zarówno działania standardowe, jak i unikatowe, choć nie zawsze oczywiste w przypadku tego profilu kandydatów (inżynierowie o wąskich kompetencjach technicznych). Projekt został zrealizowany przez HR we współpracy z biznesem, w jego realizację zaangażowano pracowników, a podjęte działania były wyjątkowo kreatywne! Wykorzystano nowy, mocny trend „storytellingu” – to jest kierunek bardzo ważny dla HR, który musi umieć tworzyć angażujące i prawdziwe historie. Co najważniejsze – dokładnie zaplanowano i zrealizowano wszystkie cele rekrutacyjne, z uwzględnieniem szczegółowych mierników efektywności – projekt poprowadzony wzorowo przez festpochytanych ludzi (hasztag #Festpochytani użyty w komunikacji związany z gwarą regionalną, doskonale dopasowany do kandydatów z tego regionu).


WYRÓŻNIENIE ORAZ NAGRODA PARTNERA KATEGORII FIRMY ERECRUITER :
Firma: Polpharma
Projekt: Program Laboratorium Kariery Polpharma

Skrócony opis projektu: W Polsce mamy prawie 11 500 studentów biotechnologii – 1/3 myśli o emigracji. W ramach rocznego programu stażowego Laboratorium Kariery i towarzyszącej mu kampanii, Polpharma przekonuje młodych polskich naukowców, że warto rozwijać karierę w kraju, w najnowocześniejszym w Polsce centrum biotechnologii.

Uzasadnienie kapituły i partnera kategorii: Przedmiotem wyróżnionej kampanii była rekrutacja na 12-miesięczny staż dla biotechnologów. Dział HR wraz z Działem R&D, Produkcji i Jakości przeprowadził ją w mediach elektronicznych, a do jej promocji wykorzystał niestandardowe formy promocji m.in. geotargetowane SMS-y do 5800 osób przebywających w pobliżu wydziałów biotechnologii największych uczelni w Polsce.

Świetnie przygotowano również stronę http://www.laboratorium-kariery.pl/, która zawiera niezbędne informacje o procesie rekrutacji oraz opis wcześniejszych edycji. Rekrutacja na roczny staż – szkolenia, warsztaty, w dłuższej perspektywie miała na celu zatrzymanie najlepszych studentów w Polsce, którzy chętnie emigrują i podejmują pracę w zagranicznych firmach. Efektem doskonale zaplanowanej i przeprowadzonej kampanii przez firmę Polpharma było przyjęcie na staż 18 wyjątkowo utalentowanych młodych naukowców oraz 12% wzrost zainteresowania ogłoszeniami na inne stanowiska w obszarze biotechnologii. Uwagę przykuwa również zasięg i skala projektu – 30 biur karier i 18 wydziałów biotechnologicznych.

 

KATEGORIA: Rozwój talentów w organizacji


NAGRODA GŁÓWNA:
Firma: Grupa Żywiec:
Projekt: Projekt Rozwoju Liderów Grupy Żywiec (PRL)

Skrócony opis projektu: Opracowanie przez zespół HR GŻ, dostawców zewnętrznych oraz funkcji globalnej Heinekena z zaangażowaniem managerów funkcyjnych założeń, planu, struktury i realizacji Programu Rozwoju Liderów. Ważnymi elementami programu były różnorodne formy rozwojowe: warsztaty, preworki, afterworki, tzw. moduły w roli, a więc zadania do wykonania w codziennej pracy przez liderów, indywidualny coaching, feedback 180, kwestionariusz Insights Discovery. Cały program rozwojowy jest spójny z strategią biznesową, a także misją firmy, którą jest kształtowanie przyszłości poprzez skupienie na zarządzaniu talentami.

Uzasadnienie kapituły: Kompleksowe podejście do tematu budowania przywództwa, jak też zarządzania wiekiem oraz budowania organizacji uczącej się. Systemowe podejście, świetna komunikacja, doskonale opisana strategia i wymierne efekty – wszystko to zasługa jednego działu HR!
Program ten angażuje nie tylko samych uczestników, ale także ich przełożonych i podwładnych. Nie chodzi o jednorazowe wydarzenie, jakim jest szkolenie, ale o proces rozwojowy jakim PRL (Program Rozwoju Liderów) jest. Grupa Żywiec wdrożyła uniwersalny i wspólny język, jakim porozumiewają się Liderzy GŻ. Coachingowy styl zarządzania, sztuka udzielania i przyjmowania informacji zwrotnej, motywowanie oraz efektywna komunikacja w oparciu o Insights Discovery mają wpływ na kształtowanie kultury ,,otwartej organizacji uczącej się”. Zarządzanie programem odbywa się poprzez wewnętrzna platformę szkoleniową (Mój RozWojownik).

Na uwagę zasługuje też połączenie narzędzi szkoleniowych i naprawdę wyróżniająca mierzalność w „ogólno-organizacyjnych” badaniach. Grupa Żywiec, oprócz realizacji większości celów biznesowych w roku 2016 jako organizacja, zachowała również efektywność kosztową poprzez właściwy balans pomiędzy wykorzystaniem dostawców zewnętrznych działań rozwojowych, a dostarczeniem ich przez trenerów wewnętrznych.

WYRÓŻNIENIE:
Firma: Colliers
Projekt: Brainy Day

Skrócony opis projektu: Program Brainy Day to cykl szkoleń, których celem jest wymiana doświadczeń pomiędzy pracownikami oraz poszerzanie wiedzy o informacje dotyczące zarówno rynku nieruchomości komercyjnych, jak również inne zagadnienia biznesowe lub ekonomiczne. Przeznaczone są dla wszystkich pracowników firmy i mają formułę otwartą.

Uzasadnienie kapituły: Projekt Brainy Day jest odpowiedzią na duże zapotrzebowanie pracowników na szkolenia, przy stosunkowo małych możliwościach budżetowych. Jako formuła otwarta, dostępna dla wszystkich pracowników, bardzo elastyczna i dostosowana do potrzeb firmy  jest bardzo atrakcyjna zarówno dla obecnych i przyszłych pracowników (wsparcie rekrutacji). Brainy Day to projekt innowacyjny, wpisany w kulturę firmy, dający możliwość poznania rynku nieruchomości ale też zagadnień z obszaru umiejętności miękkich czy ekonomii i gospodarki dla dużej grupy odbiorców, którzy mają duży wpływ na jego kształt i zakres. Colliers zgodnie z obecnymi trendami (coraz mniej pracowników może i chce poświęcać czas na kilkudniowe szkolenia ) przygotował cykl mikroszkoleń, gdzie pracownicy sami proponowali interesujące z ich punktu widzenia tematy. Nie są to obszary narzucone przez HR, który „kupił pakiet szkoleń”. Projekt z pewnością mógłby posłużyć jako inspiracja dla innych firm, które borykają się z małymi budżetami szkoleniowymi oraz dużymi potrzebami w tym zakresie. Podkreślić należy ciekawe i kreatywne materiały oraz duże zainteresowanie ze strony pracowników

NAGRODA PARTNERA KATEGORII – RESOLUTIO
FIRMA: ThyssenKrupp

PROJEKT:
Navigate your Career

Skrócony opis projektu: Celem było stworzenie ścieżki rozwoju i kariery dla wszystkich pracowników organizacji. Teraz pracownicy mają jasny obraz tego, w jaki sposób mogą rozwijać się w firmie, zamiast szukać zmian poza strukturami organizacji. Wiedzą, jak planować swoją karierę, są świadomi różnych możliwości, ale punktem docelowym jest nadal firma ThyssenKrupp. Program „Qui Pro Quo” stanowi wyjątkową okazję dla pracowników do pracy w różnych departamentach, aby w ostatecznym efekcie ustalić w jakim obszarze chcą się rozwijać.

Każdy dział ma zdefiniowaną swoją ścieżkę kariery, która składa się zazwyczaj z czterech etapów. Każdy krok związany z określonymi kryteriami, które są wymagane do osiągnięcia celu. Jest to często związane z przechodzeniem wewnętrznych lub zewnętrznych egzaminów, a także zdobywaniem wymaganych certyfikatów.

 

Uzasadnienie partnera:

  • Oryginalność pomysłu
  • Rzeczywiste zaangażowanie Zespołu HR, który przygotował wszystkie działania samodzielnie
  • Przemyślany sposób realizacji, dbałość o szczegóły, atrakcyjność formuły
  • Bezpośrednie, wyraźne powiązanie projektu z rozwojem ludzi i zatrzymaniem talentów w organizacji

 

KATEGORIA: Kultura organizacyjna i zaangażowanie pracowników

NAGRODA GŁÓWNA:
Firma: iQor Global Services Poland
Projekt: iQorian Hero

Skrócony opis projektu: We wrześniu 2016 roku firma iQor wprowadziła nowe wartości (iQorian Values) firmy i rozpoczęła promocje wśród oddziałów firmy na całym świecie (18 krajów, 45 tys. pracowników). Oddział iQor Global Services Poland sp. z o.o. postanowił przedstawić je i wypromować wśród pracowników w mniej standardowy sposób. Przygotowaliśmy grę „iQorian Hero”. Gra polega na zaliczeniu 7 etapów, każdy etap odpowiada konkretnej wartości. Zaliczając kolejne etapy, użytkownik zdobywa elementy ekwipunku superbohatera, uzyskując na koniec status iQorian Hero. W trakcie każdego etapu użytkownik odpowiada na pytania związane z wiedzą o firmie, jej historią, oferowanymi usługami i poszczególnymi wartości. Gra dostępna dla systemów Android i iOS.

Uzasadnienie kapituły: Oddział iQor Global Services Poland sp. z o.o. postanowił wzmocnić kulturę organizacyjną, poprzez grywalizację. Dzięki efektywnej współpracy HR-u z IT, stworzono grę, która zaangażowała pracowników i w niestandardowy sposób pomogła wzmocnić wartości firmowe

Najważniejszym wyróżnikiem iQor jest to, że jest to innowacja lokalna (program wymyślony i przeprowadzony w Polsce), implementowana na świecie. Wielkie brawa za to! Zazwyczaj to nasze działy HR implementują projekty wypracowane przez centralę. iQor przeszedł drogę od mało angażujących i standardowych rozwiązań, po takie, które przyniosły bardzo duży sukces (100% pracowników zna i rozumie nowe wartości i 96,45% pracowników implementuje nowe wartości). Metodologiczne podejście do całości projektu od analizy i diagnozy po koncepcję i mierzenie wyników. Projekt został poprowadzony profesjonalnie i osiągnięto zakładane cele.

WYRÓŻNIENIE:
Firma: Nest Bank
Projekt: Kultura organizacyjna oparta na wartościach

Skrócony opis projektu: „Kultura organizacyjna oparta na wartościach” to projekt, który powstał w następstwie dynamicznego rozwoju i rebrandingu Banku w 2016 r. Ze względu na duże zmiany jakie miały miejsce w 2016 r. oraz w związku z dużym rozproszeniem struktury organizacyjnej (52 oddziały, 3 lokalizacje centralne) dział HR stanął przed wyzwaniem zbudowania silnych fundamentów scalających organizację poprzez: uspójnienie kultury organizacyjnej, określenie wartości Banku oraz zbudowanie ich silnej pozycji w organizacji, stworzenie spójnej identyfikacji wizualnej marki pracodawcy.

Uzasadnienie kapituły: Bardzo kompleksowo, książkowo wręcz przeprowadzony projekt, którego punktem wyjścia był rebranding. Projekt miał na celu stworzenie spójnego wizerunku Nest Banku jako pracodawcy na rynku oraz zwiększenie poczucia satysfakcji i przynależności u pracowników Banku. Warto podkreślić, że wartości firmowe były wypracowywane przez całą organizację, zarówno poprzez ankiety, jak i warsztaty, dlatego też stanowią odzwierciedlenie prawdziwych potrzeb i głosów pracowników. Hasłem, które wyróżnia wartości Nest Banku, jest słowo WARTO. Hasło to wykorzystywane jest w kampanii Employer Brandingowej, w komunikacji wewnętrznej oraz we wszystkich innych formach, których celem jest promocja marki pracodawcy. Zarówno grafiki wartości, ich kolory oraz łączące je logo towarzyszą pracownikom na każdym kroku: aranżacja przestrzeni biurowej, gadżety dla pracowników, działania rekrutacyjne, kampania digital. To właśnie takie podejście pozwala zbudować model wewnętrznej kultury organizacyjnej. Brawo za to metodologiczne podejście – nie robimy tego, bo tak nam się wydaje czy tak czujemy, tylko bo tak powinno się to robić. Jest to projekt mocno wyróżniający się i z pewnością doskonały przykład best practice dla branży.

NAGRODA PARTNERA KATEGORII – EMPLO
FIRMA: Costa Coffee Polska

PROJEKT: To my, Costa Team!

Skrócony opis projektu: To my, Costa Team! – to jeden ze strategicznych projektów w obszarze komunikacji wewnętrznej i budowania zaangażowania pracowników. Projekt ten skupia działania oparte na budowaniu społeczności naszych pracowników i jest oparty na trzech głównych filarach: RELACJE, nieustannie budowane (on-boarding, aktywności eventowe, warsztaty integracyjne), WSPÓLNOTA – działanie razem (wspólne angażowanie się w akcje np. CSR, wspólna odpowiedzialność biznesu) i DUMA (wspólne celebrowanie sukcesów, chwalenie się osiągnięciami, reward&recognition).

Uzasadnienie partnera: Zespół, który wsłuchał się w głos pracowników i postawił na najważniejsze dla nich wartości, dzięki temu budując unikalną kulturę organizacyjną oraz wysokie zaangażowanie. Angażujące środowisko pracy oraz poczucie przynależności i więzi z Costa Team sprawiają, że pracownicy chętnie polecają pracę w Costa Coffee swoim znajomym i rodzinie jako przyjazne miejsce pracy. Tym bardziej, że młodzi ludzie przy wyborze miejsca pracy najbardziej ufają rekomendacjom, polegają na doświadczeniu swoich znajomych, których opinia w ich mniemaniu jest najbardziej autentyczna i odpowiadająca rzeczywistości. Ponad 60% zatrudnianych przez Costa Coffee baristów pochodzi z rekomendacji pracowniczych. Działania Costa Coffee zostały dokładnie zmierzone, a przede wszystkim przyniosły wymierne efekty:

+11%  wzrosło poczucie pracowników, ze Costa wspiera lokalną społeczność

+5%  wzrost na poziomie deklaracji pracowników, że chętnie poleciliby firmę jako przyjazne miejsce pracy

+4%  wzrost na poziomie deklaracji pracowników, że czują się docenianą częścią zespołu

80%  pracowników deklaruje, że praca w Costa sprawia im przyjemność


Gratulujemy zwycięzcom i dziękujemy wszystkim, którzy zgłosili swoje projekty w konkursie HR DREAM TEAM 2017!

Do zobaczenia za rok!