Konkurs HR Dream Team to okazja, by przyjrzeć się zmianom, jakie zachodzą w branży HR, oraz wyróżnić szczególnie interesujące i innowacyjne inicjatywy wspierające doświadczenie pracownika, budujące kulturę organizacyjną oraz rozwijające talenty i wspierające zaangażowanie. To jednak przede wszystkim nagroda przyznawana fantastycznym, inspirującym ludziom. Złożona z ekspertów kapituła uważnie przyjrzała się nadesłanym projektom i poddała je obradom. Nagrody w czterech kategoriach podzielono na subkategorie poświęcone: małym firmom do 250 pracowników (segment S), średnim firmom zatrudniającym od 250 do 1000 osób (segment M) oraz dużym organizacjom powyżej 1000 pracowników (segment L).
To pierwsza z kategorii, w której przyznano nagrody oraz wyróżnienia. Skuteczna strategia wspierająca zaangażowanie pracowników to klucz do trwałej i udanej relacji zawodowej. Rośnie również znaczenie spójnej i opartej na filarach wartości kultury organizacyjnej.
Najliczniejsza pod względem zgłoszeń okazała się subkategoria L, a nagroda główna z tego segmentu trafiła do firmy Wedel za projekt „Wedel. Od 170 lat nasz przepis to ludzie”. Projekt skupiony był wokół procesu planowania i celebrowania 170. urodzin Wedla — do stworzenia wysokobudżetowej strategii zaproszono pracowników, umożliwiając im aktywne uczestnictwo i realny wpływ na ostateczny kształt kampanii. Zasięg kampanii online przekroczył pół miliona użytkowników, a projekt firmy Wedel pokazał, że kluczem do sukcesu jest włączanie społeczności w podejmowanie decyzji.
W subkategorii L przyznano także wyróżnienie — otrzymała je Żabka Polska za projekt „Budowanie kultury opartej na zaangażowanych zespołach w Żabce”. Kapituła zdecydowała się wyróżnić ten projekt ze względu na spójność komunikacji z marką oraz wykorzystanie przekazów rezonujących z młodym pokoleniem.
Nagrodę główną w kategorii dedykowanej średnim firmom otrzymało Transition Technologies | Atlassian Platinum Solution Partner za inicjatywę „Women in Power”. Projekt miał na celu zbudowanie w firmie społeczności świadomych swoich kompetencji kobiet – zwiększenie ich liczby na stanowiskach liderskich oraz wzrost liczby kobiet zatrudnionych w firmie. Program skierowano także do partnerek pracowników firmy, które chciały się przebranżowić. Po 2 latach od rozpoczęcia projektu nastąpił 95% wzrost liczby kobiet zatrudnionych (z 94 do 183) i obecnie stanowią one 22% wszystkich pracowników. W działach technicznych odnotowano wzrost kobiet o 333%, a na stanowiskach managerskich aż o 200% — z 11 do 33 kobiet.
W subkategorii M przyznano także aż dwa wyróżnienia. Pierwsze z nich trafiło do Media System za projekt „MEDIA PORTAL – Centrum dowodzenia motywacją pracownika”. Firmie udało się zwiększenie zaangażowania i poczucia dobrostanu pracowników w wyjątkowo stresogennym środowisku call center. Działania edukacyjne, relaksacyjne i oparte na grywalizacji, a także autorski program lojalnościowy przełożyły się na 98-procentowe zadowolenie z Media Portalu i zmniejszenie rotacji pracowników o 11%.
Kolejne wyróżnienie otrzymało Delpharm Poznań za projekt „Zarządzanie zmianą po ludzku”. Celem wyróżnionego zespołu było zbudowanie pozytywnego podejścia do dużej zmiany związanej z przejęciem fabryki przez nowego właściciela i wdrożeniem nowego modelu biznesowego. Program minimalizujący niepewność, poczucie zagrożenia i stres przełożył się na współczynnik odejść poniżej 1% i dobrą adaptację do reorganizacji.
Zwycięzcą w subkategorii S została firma A4BEE i jej projekt „4-dniowy tydzień pracy”. 4-dniowy system pracy testowany jest lub w najbliższym czasie będzie testowany w Belgii, Portugalii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Islandii, Nowej Zelandii, Sri Lance, Zjednoczonych Emiratach Arabskich oraz firmach Microsoft i Panasonic w Japonii. A4BEE to przykład udanego wdrożenia 4-dniowego dnia pracy w Polsce, i to w skali mikro, czyli niedużej firmie. Pionierski projekt, poparty badaniami ilościowymi i jakościowymi, przeprowadzili sami pracownicy – od zdefiniowania hipotez badawczych, po opracowanie ogólnodostępnego raportu.
Wyróżnienie w subkategorii S przyznano agencji pracy Contrain Group za projekt „Kierunek Polska”, mający na celu wsparcie uchodźców z objętej wojną Ukrainy. Projekt kompleksowej pomocy na szeroką skalę łączył materialną pomoc i wsparcie psychologiczne z aktywizacją zawodową Ukraińców. Realizowano go wieloetapowo, przy silnym zaangażowaniu pracowników, których mocno zintegrował wyjątkowo ważny cel.
Segment L
Segment M
Segment S
To kategoria, która dotyczy jednego z najwcześniejszych etapów doświadczenia pracownika. Rekrutacja i wdrożenie powinny opierać się przede wszystkim na świadomym budowaniu pozytywnego doświadczenia po stronie kandydatów ubiegających się o zatrudnienie w danej organizacji.
Główna nagroda w kategorii „Skuteczna i przyjazna rekrutacja kandydatów”, w subkategorii L, czyli tej dedykowanej firmom powyżej tysiąca pracowników trafiła do ING Hubs Poland za projekt „Enboarder — przyjazny proces onboardingu”. Firma rozpoczęła pracę nad tym projektem, gdy według wewnętrznego badania 7 na 10 nowych pracowników miało trudności z dostępem do informacji i płynnym rozpoczęciem pracy. By rozwiązać ten problem, ING opracowało aplikację obejmującą pre-onboarding, w której kandydat może wziąć udział w jednej z trzech ścieżek przygotowujących go do rozpoczęcia pracy w firmie.
W tegorocznej edycji kapituła przyznała również wyróżnienie subkategorii L. Trafiło ono do firmy Jeronimo Martins Drogerie i Farmacja sp. z o.o. za projekt „Nowoczesna rekrutacja”. Firma zdecydowała się na usprawnienie procesu rekrutacji, wdrażając nowoczesną metodę selekcji kandydatów na stanowisko konsultanta w drogerii. Kandydaci mieli za zadanie zagrać w krótką grę wideo badającą kompetencje. To nie tylko pozwoliło na skrócenie i usprawnienie procesu rekrutacji poprzez szybszą selekcję, ale także umożliwiło kandydatowi zapoznanie się ze specyfiką stanowiska jeszcze przed rozmową.
Nagrodę główną w segmencie M w kategorii „Skuteczna i przyjazna rekrutacja kandydatów” otrzymała firma Kingfisher za projekt „Nie musisz zmieniać swoich przyzwyczajeń. Pracuj zdalnie dla krakowskiej firmy z dowolnego miejsca w Polsce!”. Na świecie praca zdalna w branży Shared Service Centers jest już powszechna, tymczasem Kingfisher przeciera w Polsce szlaki, tworząc nowy przekaz pokazujący przyzwolenie na pracę zdalną w SSC i odpowiadając tym samym na potrzeby mieszkańców małych miejscowości. Ta zmiana myślenia zaowocowała 155-procentowym wzrostem liczby zgłoszeń, uzyskano ponad tysiąc aplikacji i zatrudniono kilkudziesięciu nowych pracowników.
W segmencie S główną nagrodę otrzymał Corning Optical Fiber Polska Sp. z o.o. za projekt „M-town project – Corning otwiera fabrykę włókna światłowodowego”. Wielokanałowe, kreatywne działania employer brandingowe oparte na przemyślanej strategii sprawiły, że marka pracodawcy stała się widoczna, a przede wszystkim atrakcyjna dla kandydatów w nowej lokalizacji, dzięki czemu firmie udało się pozyskać odpowiednio wykwalifikowanych pracowników.
Segment L
Segment M
Segment S
Rozwój zawodowy, przestrzeń na podnoszenie kompetencji to jedne z najważniejszych elementów wpływających na satysfakcję osób zatrudnionych. I właśnie talentów oraz ich rozwijania w organizacji dotyczy następna kategoria.
Nagrodę w kategorii „Rozwój talentów w organizacji” w segmencie L otrzymała firma Jeronimo Martins Polska SA za projekt „Organizacja, która uczy i rozwija (OKUiR), czyli zmiana w kulturze uczenia się i rozwoju pracowników”. Firma Jeronimo Martins stworzyła długofalowy projekt dedykowany propagowaniu kultury uczenia się. Efektem jest platforma edukacyjna eduAkcja: innowacyjne narzędzie umożliwiające rozwój – zarówno formalny, w organizacji, jak i w czasie wolnym, zgodnie z zainteresowaniami – do którego dostęp otrzymali wszyscy pracownicy firmy. Projekt na taką skalę poświęcony doskonaleniu to sygnał, że firma jest organizacją uczącą się – otwartą na nowe idee i rozwój pracowników.
Nagrodę główną w segmencie M kapituła przyznała firmie Group One Media za projekt „Best Performer”. Group One Media stworzyło w swojej organizacji program mentoringowy dla ponadprzeciętnych jednostek oparty na stworzeniu indywidualnej ścieżki rozwoju. Inicjatywa „Best Performer” wyróżnia się ciekawym podejściem do tematu rozwoju talentów, stworzeniem przestrzeni do ich lepszego zrozumienia i wykorzystania w organizacji.
W segmencie M kategorii przyznano także wyróżnienie dla firmy Clariant Services (Poland) Sp. z o.o. za projekt „From the first Career Conversation Meeting to successful career path”. Clariant Services dostrzegło w organizacji problem podwyższonej rotacji pracowników. Exit interviews dowodziły, iż niemal co 5 odchodzący pracownik jako powód wskazywał brak możliwości rozwoju. W związku z tym Clariant Services zaplanowało szereg działań związanych ze stworzeniem przejrzystych ścieżek kariery dla pracowników i pogłębieniem ich wiedzy w zakresie perspektyw zawodowych i rozwojowych.
W tegorocznej edycji kapituła zdecydowała się nie przyznawać nagrody głównej. Podjęto jednak decyzję o wyróżnieniu Allfunds Bank Spółka Akcyjna Oddział w Polsce za projekt „Extra Roles” zakładający, że pracownik może przeznaczyć 10 procent swojego czasu pracy na dodatkowe zadania spoza zakresu obowiązków w jednej z 9 dodatkowych ról. Szansa na sprawdzenie się innej roli to nie tylko korzyść dla pracownika w firmie, ale także tworzenie perspektywy na przekwalifikowanie i przewagi na rynku pracy poprzez poszerzenie kompetencji.
Segment L
Segment M
Segment S
Zespoły IT rządzą się swoimi prawami – szczególnie ze względu na fakt, że bardzo często to zespoły rozproszone. To wymaga wypracowania odpowiedniej komunikacji, nakreślenia wspólnego celu i kierunku rozwoju, zarówno organizacji, jak i samego pracownika, zaproponowania rozwiązań wspierających zaangażowanie i poczucie przynależności.
W tej kategorii kapituła zdecydowała się wręczyć jedną nagrodę oraz jedno wyróżnienie bez podziału na subkategorie. Nagrodę główną otrzymało Codete Global Sp. z o.o. za projekt „Techie’s Space – przestrzeń dla miłośników technologii”. Techie’s Space to restobar – projekt pracowników odpowiadający na potrzebę wymiany wiedzy, budowania społeczności, tworzenia relacji, zarówno biznesowych, jak i koleżeńskich. W badaniu satysfakcji 94% pracowników oceniło pozytywnie atmosferę w pracy, a aż 83% zadeklarowało, że to właśnie projekt Techie’s wpływa na ich zaangażowanie i dobre samopoczucie.
Jury przyznało także wyróżnienie dla firmy STS za projekt „Get Involved!”. Wykorzystując liczne narzędzia, takie jak prelekcje z udziałem pracowników, programy stażowe, warsztaty oparte na action learning czy dofinansowywanie udziału w szkoleniach i eventach branżowych, firma STS buduje zaangażowanie przez promowanie partycypacji i rozwoju. Według danych STS w ich firmie rotacja utrzymuje się na niezwykle niskim poziomie 11%. Warto również wspomnieć o wskaźniku eNPS odzwierciedlającym poziom lojalności pracowników – w STS jego poziom to 80, co świadczy o bardzo dobrej atmosferze w organizacji.
Relacje międzyludzkie w centrum — to doskonałe podsumowanie tegorocznej edycji konkursu HR Dream Team. Gratulujemy wszystkim nagrodzonym i wyróżnionym!
Organizatorem konkursu jest Grupa Pracuj.pl, która od ponad 20 lat wspiera ekspertów HR, praktyków komunikacji i pasjonatów nowych technologii.
LinkedIn: Pracuj.pl