W ten sposób firma nie tylko usprawnia proces rekrutacji, pozyskuje najwyższą możliwą liczbę jakościowych aplikacji, ale też zmniejsza koszty pozyskiwania jednego CV. Projekt Jawność wynagrodzeń przekłada się też na budowę pozytywnego i otwartego wizerunku pracodawcy.
Sytuacja wyjściowa
Mimo, że Infolet już podczas pierwszego kontaktu z kandydatami w procesie rekrutacyjnym (telefonicznym bądź mailowym) informował ich o oferowanym poziomie wynagrodzenia na danym stanowisku, do firmy coraz częściej docierały głosy, że dla kandydatów to za mało. Specjaliści IT, których w większości rekrutuje organizacja, chcą poznać poziom oferowanego wynagrodzenia już na etapie lektury ogłoszenia o pracę.
Cel
Głównym celem projektu było zwiększenie skuteczności ogłoszeń i pozyskiwanie najwyższej jakości aplikacji. Infolet dzięki projektowi Jawność wynagrodzenia oczekiwał wzrostu liczby tzw. aplikacji świadomych, czyli składanych przez osoby w pełni poinformowanych o ofercie pracy już na etapie ogłoszenia. Efektem ubocznym projektu było zminimalizowanie ilości rezygnacji kandydatów z procesu rekrutacji już w czasie jego trwania, wzrost efektywności procesu rekrutacji oraz zmniejszenie kosztów pozyskania CV. Firma wychodząc naprzeciw oczekiwaniom kandydatom, chciała budować wizerunek pracodawcy otwartego i świadomie podchodzącego do relacji biznesowych z potencjalnymi pracownikami.
Realizacja
Właściwe wdrożenia poprzedziła szczegółowa analiza rynku wynagrodzeń w branży IT prowadzona na podstawie analiz wewnętrznych baz danych jak i opracowań zewnętrznych. Ważnym elementem projektu było poinformowanie o toczących się zmianach klientów firmy, bo Infolet- firma outsourcingowa, zajmuje się dostarczaniem pracowników do ich zespołów. Mogli oni zweryfikować wynagrodzenia, które proponują swoim pracownikom, jak i uporządkować te kwestie wewnątrz swoich organizacji. Najdłuższym i najbardziej wymagającym elementem całego projektu było opublikowanie wynagrodzeń w ogłoszeniach na stronie firmowej i portalach zewnętrznych. Projekt wspierany był, i nadal jest, reklamami AdWords (tekstowymi i graficznymi), w których podkreślamy obecność widełek wynagrodzeń w ogłoszeniach. Obecnie decyzja o publikacji wynagrodzeń w ogłoszeniach podejmowana jest wspólnie z klientem już na etapie pierwszych rozmów ustalających zasady współpracy, dlatego cały proces przebiega obecnie bardzo sprawnie.
Komentarz kapituły konkursowej
W Polsce nadal kwestia wynagrodzeń jest tematem trudnym i niechętnie podejmowanym przez pracodawców. Wyznaczając trendy i pokazując kierunek rozwoju Infolet jest bez wątpienia prekursorem na polskim rynki w tym aspekcie. Na dodatkową uwagę zasługuje fakt, że działania prowadzone przez Infolet dotyczyły zarówno samej organizacji, która wprowadziła istotne zmiany we własnej polityce wynagrodzeń i ich komunikowania, jak i ich polityki zewnętrznej wobec klientów.
Nowe pokolenie pracowników nie traktuje tematu wysokości zarobków jako tematu tabu i to również wymusi zmiany wśród pracodawców. Tajemnica wynagrodzenia będzie bowiem fikcją. W ocenie Kapituły jawność wynagrodzeń to również odważne zobowiązanie wobec pracowników – nawet w przypadku trudności rekrutacyjnych wynagrodzenia muszą pozostać na poziomie znanym wszystkim.