O tym, że warto dbać o dobrostan i samopoczucie pracowników, firma Nest Bank wiedziała od dawna, ale moment szczególnej refleksji przyszedł wraz z dużymi zmianami organizacyjnymi. Był rok 2016 – czas tworzenia marki Nest Bank w wyniku fuzji Smart Banku i Biz Banku. Dla pracowników oznaczało to wiele nowości na rozmaitych płaszczyznach, a co za tym idzie – poczucie niepewności, rozterki, wahania oraz mnożące się pytania. Aby zatroszczyć się o ich potrzeby i emocje, dział HR postanowił wdrożyć program realizujący szeroko wymiarową koncepcję wellbeingu.
Coraz więcej osób ma świadomość, jak ważna jest codzienna troska o własne zdrowie, ale w codziennym natłoku obowiązków często brakuje czasu, by zrobić coś dobrego dla siebie i zadbać o własny organizm. Projekt fitNest udowadnił, że wystarczy odrobina chęci i dobrej woli, by pogodzić ze sobą różne życiowe role i zadania. Sport, odżywianie, regeneracja, profilaktyka oraz tzw. fun at work – to pięć obszarów, wokół których prowadzone były działania projektowe w Nest Banku. Realizowane akcje, konkursy i inne aktywności służyły dbaniu zarówno o kondycję fizyczną, jak i zdrowie psychiczne – jako dwie kluczowe dla dobrostanu człowieka sfery.
Firmowy turniej piłkarzyków, runmageddon, wewnętrzny konkurs „Kręcimy dla Nesta” zachęcający pracowników do jazdy rowerem – to tylko kilka z bardzo wielu różnorodnych inicjatywy, które wśród pracowników banku cieszyły się dużą popularnością. Szczególny wpływ na integrację miało uruchomienie klubów sportowych finansowanych przez firmę. Biegacze, siatkarze, kolarze i inni miłośnicy sportu zyskali przestrzeń do realizacji swoich sportowych pasji i zainteresowań, a dodatkowo mogli je realizować w gronie kolegów z pracy. Warsztaty dotyczące zdrowego stylu życia, masaże regeneracyjne, badania profilaktyczne to kolejne propozycje dla pracowników, które wraz z elementem aktywizacji fizycznej stworzyły spójną strategię wellbeingową w organizacji.
Wszystkie aktywności, które zespół Nest Banku zaplanował w ramach projektu „fitNest”, były głęboko przemyślane a uzasadnieniem ich wyboru stały się wyniki audytu przeprowadzonego wśród pracowników. Dokładna analiza pozwoliła poznać faktyczne potrzeby zatrudnionych związane m.in. z odpoczywaniem i ruchem. Dzięki temu można było wypracować pomysły wpisujące się w osobiste potrzeby pracowników. Efekty podejmowanych działań były monitorowane i badane. Nad całością czuwał zespół HR, a do współpracy zaproszono także pracowników oraz ekspertów zewnętrznych.
Większe zadowolenie, mniejsza fluktuacja – to realne wyniki projektu znajdujące potwierdzenie w statystykach. Pozytywne opinie, atmosfera i szczere zaangażowanie zdecydowanie świadczą o tym, że przemyślane i zaprojektowane z uwzględnieniem opinii pracowników przedsięwzięcia – procentują i stają się długofalową inwestycją w ich efektywność i zaangażowanie.
Katarzyna Olszewska
Absolwentka studiów Zarządzanie Potencjałem Społecznym na Uniwersytecie Warszawskim oraz studiów podyplomowych Employer Branding na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. W branży HR od 2013 roku. Specjalizuje się w Komunikacji Wewnętrznej oraz Employer Brandingu. Od czterech lat tworzy i realizuje autorski projekt wellbeingowy w Nest Banku.