Na szczególną uwagę zasługują: działania skierowane bezpośrednio do studentów, badanie postaw i wartości, korzystanie z video-rekrutacji, e-pokojów, czy narzędzi typu testy kompetencyjne on-line. Warto podkreślić, że projekt zakłada zaangażowanie w proces rekrutacji nie tylko pracowników działu HR, ale także przyszłych przełożonych, przełożonych wyższego szczebla oraz współpracowników. Dzięki takiemu podejściu kandydat może poznać wartości i postawy reprezentowane przez pracowników firmy.
Sytuacja bazowa
Raport The Global Risks Landscape 2016 pokazuje, że w najbliższych latach będzie zmniejszała się liczba aktywnych zawodowo pracowników na rynku pracy. Wyzwaniem stanie się pozyskiwanie z rynku wykwalifikowanych pracowników i osób szczególnie utalentowanych. Mimo, że DHL Parcel nie napotyka dużych trudności w rekrutacji, firma już teraz inicjuje odpowiednie rozwiązania, aby być jeszcze bardziej atrakcyjnym pracodawcą na coraz bardziej wymagającym rynku.
Cel
Projekt miał na celu opracowanie i wdrożenie rozwiązań, które pozwolą w sposób najbardziej efektywny rekrutować najlepszych pracowników, w oparciu o postawy i wartości, które są ważne dla DHL Parcel i z którymi utożsamia się kandydat. Dodatkowym, istotnym założeniem projektu było wykorzystanie nowoczesnych technologii i zagwarantowanie kandydatom maksymalnej elastyczności w odniesieniu do miejsca i czasu rekrutacji. Ponadto, firmie zależało na zwiększeniu efektywności biznesowej procesów HR oraz umocnieniu pozycji DHL Parcel jako atrakcyjnego pracodawcy oraz preferowanego partnera dla wyższych uczelni.
Realizacja
Projekt realizowany był przez kilkuosobową grupę projektową z działu HR. Warto podkreślić, że na każdym etapie grupa zapraszała do współpracy konsultantów ze strony biznesu, co pozwalało tworzyć rozwiązania dopasowane do ich potrzeb. Każde rozwiązanie, zanim zostało wdrożone w organizacji, było poprzedzone pilotem.
W ramach projektu Rekrutacja 2.0 – nowy wymiar doprecyzowano postawy i wartości, w oparciu o które DHL Parcel rekrutuje pracowników. Uruchomiono również współpracę ze szkołami wyższymi w zakresie organizacji staży, jak również studiów dualnych oraz wirtualnych laboratoriów. Opracowano także nowy format ogłoszeń rekrutacyjnych oraz wdrożono video-rekrutację – narzędzie, przy pomocy którego kandydaci w dowolnym miejscu i czasie nagrywają odpowiedzi na pytania rekrutacyjne. Ważnym aspektem było też uruchomienie badania kompetencji online. To, jak również wprowadzenie obowiązkowego spotkania z przełożonym menedżera prowadzącego rekrutację oraz zaproszenie do współudziału w procesie rekrutacji tzw. cieni (menedżerów z innych działów) znacząco podniosły jakość procesu rekrutacyjnego. W chwili obecnej DHL Parcel posiada w różnych miastach w Polsce 3 tzw. e-pokoje, czyli pomieszczenia z ekranami LCD umożliwiającymi rozmowę przez komunikator internetowy. Warto zauważyć, że do procesów AC wprowadzono elementy grywalizacji. Uruchomiono także program „Poleceń do pracy”, który stanowi bardzo istotny element projektu.
Komentarz kapituły konkursowej
Kapituła konkursu HR Dream Team 2016 podkreśliła, że projekt Rekrutacja 2.0 – nowy wymiar opiera się na zdefiniowanych przez zespół projektowy wskaźnikach ROI, co jest niezwykle ważne, ponieważ świadczy o tym, że firmie zależy, aby działania HR były policzalne, mierzalne i jasno wskazywały osiągnięte efekty.
Kapituła doceniła również dążenie do ciągłego doskonalenia i podnoszenia standardów, pomimo braku wyraźnego biznesowego uzasadnienia – z uwagi na fakt, że DHL Parcel ma bardzo mocną pozycję w branży rekrutacja nie jest obszarem problematycznym.
Na uznanie, zdaniem Kapituły, zasługuje także fakt, że firmie dzięki stworzeniu kompleksowego projektu wykorzystującego nowoczesne technologie i narzędzia udało się usprawnić istniejące procesy rekrutacyjne o niemal 600%. Świadczy to niewątpliwie o proaktywnym podejściu DHL Parcel do zagadnień związanych ze sferą rekrutacji oraz budowaniu długofalowej strategii w tym obszarze, co przełoży się z pewnością na utrwalenie wizerunku atrakcyjnego pracodawcy, który z sukcesem może walczyć o najlepszych kandydatów.