HR Day: od święta i na co dzień

  • today nie, 13 Cze 2021
  • person Iga Pazio
  • bar_chart 7009 wyświetleń
Zaczęło się bardzo spontanicznie. Najpierw – jak to często bywa – było pytanie: co zrobić inaczej niż zwykle? Jak docenić, uhonorować i jednocześnie spotkać się oraz świętować? Jak zrobić to tak, by wydarzenie przeszło do historii? Potem przyszedł czas na dyskusje i... przebłysk idei, jeden z pomysłów został nagłośniony, a potem podchwycony. Powstały zręby koncepcji, która w toku współpracy różnych osób ewoluowała, nabierała kształtów i stopniowo się rozrastała. Dzisiaj HR Day to już kolejna edycja Ogólnopolskiego Dnia Pracowników HR. Ale nie tylko – to coś więcej niż święto przypadające 20 czerwca. To znacznie większa świadomość biznesowa roli HR w organizacjach, bezcenne branżowe więzi i wsparcie, a także bardzo potrzebne poczucie docenienia.
Był rok 2013. Zespół marketingu Pracuj.pl przygotowywał się do organizacji dużego wydarzenia skierowanego do klientów. Ewa Wolska, Dyrektor ds. CEM i Marketingu B2B, odpowiadająca wówczas za to zadanie, zaczęła się zastanawiać: a może tym razem zrobić to inaczej? Chodziło o coś oryginalnego, wyjątkowego i energetycznego. Coś, co pozwoli docenić i uhonorować klientów z różnych firm i z bardzo różnych sektorów i branż. I tak narodził się pomysł ustanowienia święta branżowego. Ogólnopolskiego Dnia Pracowników HR, w skrócie HR Day. Od idei do realizacji biegła jednak kilkuetapowa droga.

Cel nadrzędny: docenić

Założenie było więc takie: chcemy, żeby HR-owcy mieli swoje święto. Chcemy ich docenić, pokazać im, że są dla nas ważni jako klienci i partnerzy procesów rekrutacyjnych, ale też odgrywają ogromną rolę w organizacjach i na rynku pracy. Od ich postawy, kompetencji i podejmowanych działań zależą strategie i wizje biznesowe, przyszłość kandydatów i rozwój pracowników. Warto to dostrzec, podkreślić i okazać wdzięczność.
HR Day to zatem święto każdego HR-owca, niezależnie od tego, czy jest ekspertem, czy zajmuje stanowisko juniorskie, czy specjalizuje się w HR twardym, czy miękkim.
To dzień, który integruje społeczność i z którego płynie przekaz do wszystkich i każdego z osobna: jesteś ważny i potrzebny.

HR Day w Wikipedii

Jaki dzień wybrać na HR-owe święto? Chwilę zajęły zespołowe burze mózgów i przeglądanie kalendarzy. W efekcie pojawił się pomysł, by pójść wzorem krajów anglosaskich, w których takie wydarzenie było już cykliczne obchodzone. Do tego międzynarodowego nurtu Pracuj.pl też chciał dopisać ogólnopolski rozdział. Padła zatem decyzja, by data polskiego HR Day przypadała 20 czerwca. Co ważne, trafiła ona również do Wikipedii, gdzie można przeczytać, że to nieformalne święto branżowe obchodzone jest m.in. w Stanach Zjednoczonych, Polsce, Rosji i na Ukrainie. Są tam też informacje o znaczeniu i celu święta oraz jego początkach. Jeśli chcesz zapoznać się z wpisem, znajdziesz go tu: https://pl.wikipedia.org/wiki/HR-day.

Idealny moment na zmiany

Pierwszy HR Day odbył się 2013 roku i okazał się strzałem w dziesiątkę. Bardzo pozytywnie odebrany, przyniósł wiele dobrych wspomnień i umocnił organizatorów w przekonaniu, że to właściwy kierunek. Jak się okazało, święto idealnie wpisało się w aktualną sytuację branżową i stanowiło odpowiedź na potrzeby środowiska.
Był to bowiem czas, kiedy branża HR przechodziła transformację i zmieniał się jej społeczno-biznesowy odbiór. Zaczęto bowiem postrzegać HR już nie tylko w kategoriach funkcji kadrowo-płacowych czy administracyjnych, ale również jako obszar miękki, w którym istotną rolę odgrywają rekrutacja, employer branding czy szkolenia i rozwój.
HR Day doskonale więc wspierał budowanie świadomości na ten temat i tworzył przestrzeń do wzajemnego poznawania się, inspirowania oraz wymiany wiedzy i doświadczeń.

Autoportret HR

Z okazji pierwszej edycji HR Day został przygotowany raport „HR-owca portret własny”, w którym HR-owcy podzielili się swoimi spostrzeżeniami i odpowiedzieli na pytania dotyczące m.in. obowiązków, rozwoju i największych wyzwań. Od tamtej pory kontynuowana jest ta tradycja, a coroczne badania i płynące z nich wnioski przynoszą w formie raportu świeże i aktualne spojrzenie na pracę HR-owców z różnych stanowisk. Koncentrują się na tym, co tu i teraz, ale też doskonale obrazują zmiany, które zaszły na przestrzeni lat, i które pozwalają spojrzeć w przyszłość.

Wdzięczność, która procentuje

Dzisiaj HR Day cały czas święci triumfy i jest okazją przede wszystkim do wspólnego świętowania, ale też swego rodzaju „stopklatką”, która wielu zapracowanym pracownikom HR umożliwia docenienie swojego własnego wkładu i zaangażowania w rozwój ludzi i firm. Towarzyszą mu różne inicjatywy rynkowe, w tym te autorstwa Pracuj.pl, m.in. konkurs HR Dream Team, który z kolei pozwala docenić najlepsze HR-owe i interdyscyplinarne zespoły. Jako że dzień ten na stałe wpisał się w kalendarz, obchodzony jest również wewnątrz firm, gdzie współpracownicy składają życzenia swoim koleżankom i kolegom z działów HR. I to jest chyba jeden z największych sukcesów tego przedsięwzięcia. Fakt, że „rozlało się” ono na wiele miast i na rozmaite organizacje – od małych firm po korporacje, gdzie nawyk okazywania wdzięczności procentuje z każdym rokiem.
Ubiegłoroczne obchody HR Day przebiegały w innych okolicznościach niż zwykle. Pandemicznych, niepewnych, wręcz rewolucyjnych. Eksperci i specjaliści HR musieli zmierzyć się z zupełnie nowymi dla nich zadaniami. To nie był łatwy czas, podobnie jak teraz post-pandemiczna rzeczywistość nie szczędzi nowych trudności i wyzwań. Tym bardziej warto się zatrzymać, rozejrzeć dookoła, docenić trud i wysiłek włożone w wielomiesięczną pracę. HR Day niech będzie okazją do refleksji i uważności, ale też rozmów i po prostu swobodnego, naturalnego „bycia razem”, czego w dobie licznych lockdownów odczuwało się wyraźny niedosyt. HR-owcu już teraz życzymy Ci, aby klimat HR Day towarzyszył Ci nie tylko od święta, ale też po prostu każdego dnia!
Iga Pazio
Redaktor naczelna Kompendium HR i serwisu wyzwaniaHR.pracuj.pl. Autorka cyklicznego badania "HR-owca portret własny", programów merytorycznych konferencji Wyzwania HR i innych inicjatyw branżowych. Entuzjastka dzielenia się wiedzą, branży HR i data driven content. B2B Marketing Communications Manager, w Grupie Pracuj od 2010 roku.

Zobacz podobne

Pandemiczna kontuzja kultury organizacji? Rehabilitację zacznij od pracowników oraz ich doświadczeń

Czas (post)pandemiczny to czas powolnego kształtowania się nowego porządku w organizacjach. Dotyczy to relacji z klientami, kontrahentami, ale przede wszystkim z pracownikami. To dobry czas dla organizacji, aby zacząć tworzyć nową jakość, bardziej dopasowaną do obecnych wyzwań w miejscu pracy, jednocześnie próbując utrzymać emocjonalne zaangażowanie i atmosferę kultury organizacji. W obliczu bezprecedensowego kryzysu zdrowia publicznego, działy HR przodują w zarządzaniu zmianami strukturalnymi w organizacjach i stoją przed kilkoma wyzwaniami: praca zdalna, wydłużony urlop zdrowotny, bezrobocie, nowe stanowiska i role w firmach, cyfryzacja czy spowolnienie gospodarcze.

Tajniki rekrutacji: niebieskie kołnierzyki

Jak dzisiaj rozumiane jest pojęcie blue collars? O czym powinien pamiętać rekruter, który poszukuje właśnie w tej kategorii stanowisk i jak bardzo są zdywersyfikowane potrzeby rekrutacyjne tej grupy? Dziś odpowiemy sobie na wszystkie pytania.

3xK: sekrety udanej relacji na linii kandydat-konsultant-klient

3xK, czyli sekrety udanej relacji we współpracy pomiędzy kandydatem, konsultantem a klientem, to sieć rozwiązań oraz standardów postępowania wypracowanych na bazie obowiązujących zasad prawnych i ustaleń biznesowych. Ich powstanie podyktowane jest potrzebą optymalizacji obsługi i koordynacji projektu zatrudnienia przez wyspecjalizowany podmiot. Co się składa na dobre praktyki we współpracy? I dlaczego w modelu 3xKażdy ma znaczenie?

Poznaj zespoły nominowane do nagrody głównej w konkursie HR DREAM TEAM 2021!

Niezmiennie ideą konkursu HR DREAM TEAM jest wyróżnienie najbardziej efektywnych zespołów realizujących projekty z obszaru human resources. Ogromnie się cieszymy, że firmy dostrzegają wartość w rozwijaniu kultury organizacyjnej oraz wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań w zakresie rekrutacji i rozwoju pracowników. Projekty, które otrzymaliśmy w tym roku – w rekordowej liczbie 169 – były pełne kreatywnych i świeżych rozwiązań.