Blog Employer Branding

Dobry pracodawca na trudne czasy: case study Sodexo

Jakie wyzwania stawia przed pracodawcami epidemia i jakie w odpowiedzi rozwiązania i działania podejmują firmy? Zapraszamy do lektury pierwszego case study.


Nazwa firmy: Sodexo Benefits and Rewards Services Polska

Opis działalności: Sodexo BRS w Polsce, od 21 lat aktywnie współtworzy rynek świadczeń pozapłacowych, a także wspiera pracodawców w budowaniu pozytywnych doświadczeń pracowników. Sodexo Benefits and Rewards dostarcza rozwiązania ułatwiające motywowanie, budowanie zaangażowania i zadowolenia pracowników (Employee Experience) oraz wyznacza kierunek rozwoju narzędzi angażowania i lojalizowania kontrahentów, klientów i sił sprzedaży (Incentive & Recognition).

Liczba zatrudnionych: 150 osób


Sytuacja wyjściowa

Globalną misją Grupy Sodexo jest „Poprawianie jakości dnia codziennego wszystkich pracowników oraz wspieranie klientów w osiąganiu sukcesu”. W obliczu globalnego kryzysu wywołanego epidemią wirusa COVID-19, misja organizacji w praktyce oznaczała konieczność przestawienia biznesu oraz większości zespołu w tryb pracy zdalnej.

Dodatkowo, zadaniem zespołu HR oraz kadry zarządzającej było wypracowanie odpowiednich procedur oraz zapewnienie niezbędnych narzędzi komunikacji tak, by zespół mimo rozproszenia nadal efektywnie pracował. Równie ważnym celem prowadzonych działań było wsparcie pracowników – zarówno organizacyjne, techniczne, jak i emocjonalno-psychiczne – w tym wyjątkowo trudnym czasie.


Z jakimi wyzwaniami przyszło się mierzyć organizacji?

Choć cyfrowa transformacja w Sodexo Benefits & Rewards trwa już od jakiegoś czasu i spółka sukcesywnie digitalizuje swoją działalność biznesową, przymusowa kwarantanna i konieczność pracy z domu dodatkowo przyspieszyła i zintensyfikowała cały proces, skracając go z planowanych kilkunastu miesięcy, do zaledwie kilkunastu dni.

Pracownikom pozostającym w domach spółka zapewniła nie tylko dostęp do potrzebnych narzędzi i oprogramowania ułatwiającego pracę zdalną w rozproszonej strukturze, ale także niezbędny sprzęt i meble biurowe. Każdy pracownik, który nie dysponował odpowiednim wyposażeniem, mógł zabrać wygodny biurowy fotel i monitor do domu.

Dzięki pełnej mobilizacji w tej chwili większość zatrudnionych pracuje z domu, a zespoły, które muszą przyjeżdżać do oddziału logistycznego pracują rotacyjnie w okrojonym składzie. Sodexo BRS zapewniło tym pracownikom możliwość bezpiecznego dojazdu, a także na bieżąco dezynfekuje i ozonuje przestrzenie biurowe, dbając o bezpieczeństwo zatrudnionych oraz kontaktujących się z nimi klientów i partnerów biznesowych.

Jakie działania zostały podjęte przez organizację?

Prócz działań organizacyjno-logistycznych związanych z przejściem do modelu pracy zdalnej, Sodexo Benefits&Rewards zadbało również o wysoką jakość komunikacji z pracownikami. Ustalono cotygodniowe telekonferencje, w której udział biorą wszyscy pracownicy, a podczas których zarząd spółki przedstawia strategiczne decyzje oraz aktualny status prowadzonych działań. Jest to również moment na zaadresowanie pytań płynących od pracowników oraz podzielenie się aktualną wiedzą i informacjami płynącymi z organizacji i centrali.

Zespół Sodexo BRS uruchomił również dedykowany kanał online #SodexoRazem, na którym dostępne są bieżące informacje, praktyczne poradniki m.in. dla rodziców, którzy łączą pracę zdalną z opieką nad dziećmi, a także organizowane są ciekawe konkursy podtrzymujące wewnętrzne relacje.

Dział HR przygotował specjalne zestawy materiałów wspierających pracę kierowników, a pracowników zaprosił do organizowania „wirtualnych kaw”, podczas których pracownicy nie tylko mają szansę nieformalnie ze sobą porozmawiać i podtrzymywać koleżeńskie relacje, ale również dzielić się przydatną wiedzą i doświadczeniami. Dbając o kondycję psychiczną i emocjonalną zespołu firma udostępniła opiekę psychologa dostępną na żądanie dla każdego pracownika.

By odciążyć pracowników przez Świętami Wielkanocy oraz wesprzeć siostrzaną spółkę Sodexo On-Site Services działającą w szczególnie wrażliwej na kryzys branży restauracyjnej, spółka zaoferowała zatrudnionym możliwość zamówienia świątecznych potraw w atrakcyjnych cenach.


Wnioski


Komentarz Spółki: 

Dzięki zaangażowaniu całego zarządu w prace sztabu kryzysowego, a także od początku realizowanej polityce transparentnej i otwartej komunikacji udało nam się nie tylko sprawnie zaadaptować do tej wyjątkowej sytuacji, ale również wykorzystać płynące z niej szanse. Dzięki wspólnej mobilizacji i wielkiemu zaangażowaniu zespołu dokonaliśmy cyfrowej transformacji dosłownie „przeskakując” kilka etapów! Nasz biznes stał się lepiej przygotowany do przyszłych wyzwań, a my odkryliśmy w sobie niezwykłe pokłady energii, zespołowego ducha – zgodnego z naszą wartością Team Spirit – oraz… nieznane wcześniej talenty. Co ciekawe, w naszym badaniu pulsu organizacyjnego odnotowaliśmy największe historycznie zaangażowanie pracowników, co potwierdza, że podjęte przez nas działania są potrzebne i pozytywnie odbierane przez zespół – Katarzyna Turska, Dyrektor HR Sodexo Benefits & Rewards Services Polska.


Komentarz Zyty Machnickiej: 

W przypadku koronakryzysowych działań Sodexo Benefits&Rewards szczególnie ciekawe są ich efekty, czyli odnotowanie największego historycznie zaangażowania pracowników w badaniu pulsu organizacji. Podejście do problemu w sposób holistyczny i zapewnienie zespołowi nie tylko bezpiecznych i możliwie komfortowych warunków pracy, ale również opieki psychologicznej czy zniżek na potrawy świąteczne, jest przykładem na to, że nawet tak trudną sytuacją można zarządzić dobrze i adekwatnie do okoliczności.

Warto zwrócić też uwagę na pozornie drobne rzeczy, tj. danie pracownikom możliwości wykorzystania w domu firmowych krzeseł. Wielu pracodawców zastanawia się dzisiaj, w jaki sposób mogliby pomóc swoim ludziom w pracy zdalnej, gdy nie mają na to dodatkowego budżetu. A przecież wypożyczyć można nie tylko sprzęt elektroniczny, ale chociażby właśnie te krzesła, na których w „normalnych” warunkach siedzą pracownicy. Mała rzecz, a jak bardzo zmienia komfort pracy.


Zapraszamy do lektury wywiadu z Zytą Machnicką, który zainicjował cykl case studies „Dobry pracodawca na trudne czasy” :).