Dobry pracodawca na trudne czasy: case study InPost

  • today pon, 11 Maj 2020
  • bar_chart 1485 wyświetleń
Jakie wyzwania stawia przed pracodawcami epidemia i jakie w odpowiedzi rozwiązania i działania podejmują firmy? Zapraszamy do lektury siódmego case study.

Nazwa firmy: InPost Opis działalności: Firma InPost jest liderem w dostarczaniu nowoczesnych usług logistycznych w Polsce i najlepszą firmą kurierską w 2019.  Jako pierwsza w Polsce stworzyła sieć Paczkomatów. Jednym z celów InPost jest tworzenie świata prostych rozwiązań, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, wiedzy, pasji i kreatywności polskich inżynierów oraz specjalistów. Firma jest także prekursorem ekologicznych rozwiązań kierowanych do klientów indywidualnych i biznesowych. Liczba zatrudnionych: 3 tys. pracowników i w zależności od zapotrzebowania do 4 tys. współpracujących przewoźników i kurierów.

Sytuacja wyjściowa

Firma InPost, podobnie jak wiele innych organizacji, realizowała sukcesywnie swoją strategię rozwoju zarówno tę biznesową, jak i personalną. Pojawienie się epidemii koronawirusa spowolniło część działań w pierwszych tygodniach społecznej kwarantanny, jednak wynikało to z konieczności zarządzenia znacząco zwiększonym popytem na usługi kurierskie i logistyczne. Wzrost zainteresowania usługami InPost w czasie pandemii jest znacznie wyższy niż najbardziej dynamiczny moment w okresie przedświątecznym w grudniu. By odpowiedzieć na tak zwiększone zapotrzebowanie rynku, firma wstrzymała wybrane inicjatywy HR, projekty rozwojowe i zabudżetowane wcześniej szkolenia stacjonarne dla pracowników. To był czas, żeby ustawić priorytety, przeorganizować się, wypracować alternatywne rozwiązania w wersji online i… mocnym, dynamicznym krokiem wejść w nową rzeczywistość. Zwinność jest wpisana w działania organizacji od zawsze!

Z jakimi wyzwaniami przyszło się mierzyć organizacji?

Tym, co w pierwszym okresie najmocniej wpłynęło na pracę i codzienność pracowników, a także wymusiło chwilowe spowolnienie niektórych procesów, była konieczność przeorganizowania części biurowej i przejście w tryb home office, mimo wzmożonego ruchu przewyższającego gwiazdkowy „peak” sprzedażowy. Na system pracy zdalnej przeszło ok. tysiąc osób. Firma musiała się też zmierzyć z rosnącym zapotrzebowaniem wśród klientów, by w szczególnych okolicznościach zachować dotychczasowe standardy jakości obsługi. Konieczne stało się także wprowadzenie procedur bezpieczeństwa i rozwiązań służących ochronie zdrowia pracowników i klientów.

Jakie działania zostały podjęte przez organizację?

Podejmowane działania były skoncentrowane wokół kilku obszarów:
  1. Organizacja pracy zdalnej
Dział IT dostosował politykę bezpieczeństwa i udostępnił dla wszystkich pracowników biurowych także zdalny dostęp do wewnętrznej sieci VPN. Do komunikacji online szerzej wykorzystano stosowane już wcześniej narzędzie – MS Teams. Dla pracowników przygotowano również szczegółowe materiały edukacyjne dotyczące m.in. tego, jak efektywnie pracować z domu i jednocześnie dbać o work-life balance.
  1. Środki ochrony osobistej
Pracownikom, których obecność w biurach, magazynach czy halach produkcyjnych była konieczna, zapewniono wszelkie środki ochrony osobistej, czyli żele antybakteryjne, maseczki, rękawiczki jednorazowe itd. Wdrożono podwyższone procedury higieniczne, które na bieżąco są kontrolowane i dostosowywane do potrzeb. Zadbano również o bezpieczeństwo pracowników terenowych i kurierów, którzy są „na pierwszej linii frontu” i potrzebowali szczególnego wsparcia.
  1. Ubezpieczenia grupowe
W trosce o bezpieczeństwo i komfort pracowników oraz kurierów, którzy muszą być w bezpośrednim kontakcie z innymi ludźmi, wdrożono ubezpieczenia grupowe, których koszt w całości pokrywa pracodawca.
  1. Obsługa klientów i współpraca z partnerami
Izolacja społeczna i pozostawanie w domach sprawiły, że bardzo wzrosło zainteresowanie zakupami online. Firma InPost, kierując się misją, by każdemu klientowi dostarczyć na czas jego paczkę, mimo trudności wynikających z zewnętrznych okoliczności działała sprawnie. By uniknąć opóźnień, a także wesprzeć pracowników innych firm, których działalność została ograniczona lub zawieszona – np. taksówkarzy czy kierowców – InPost zaproponował im pracę kurierów i przewoźników. Wsparcie w kryzysie oznaczało realną pomoc i korzyści dla obu stron.
  1. Procesy rekrutacyjne
Gdy w związku z COVID-19 inne firmy zmuszone ograniczać budżety i wstrzymywać procesy rekrutacyjne, zespół InPost musiał bardzo szybko odpowiedzieć na zwiększone zapotrzebowanie na pracowników, by zrealizować zarówno nowe zobowiązania, jak i przyjęte wcześniej plany. Rekrutacje odbywają się zdalnie, podobnie jak i proces onboardingu, który również został przeniesiony do przestrzeni wirtualnej. Nowi pracownicy poznają firmę, jej strukturę, historię i wartości dzięki nowoczesnym narzędziom, m.in. wewnętrznej aplikacji grywalizacyjnej ”SpeedCity” od Gamfi, opracowanej w ubiegłym roku.
  1. Szkolenia i rozwój
Firma wyszła naprzeciw potrzebom i wdrożyła kilka kursów ukierunkowanych na zarządzanie pracą zdalną, dbanie o równowagę między pracą, a życiem prywatnym w tym szczególnym czasie a także wdrożyła szkolenia z cyklu radzenia sobie ze stresem, opiekę psychologiczną dla osób, które takiego wsparcia potrzebują. Ponadto od 2 lat w firmie funkcjonuje platforma e-learningowa Dolineo, dzięki której pracownicy mają dostęp do bogatego katalogu szkoleń.

Wnioski


Komentarz Spółki:  „Nasza organizacja działa bardzo zwinnie. Zarząd szybko podejmował decyzje, które od razu były komunikowane pracownikom. Informacje są na bieżąco aktualizowane i kaskadowane. Prezes przygotował również nagrania wideo, w których przekazywał podziękowania dla pracowników praz opowiadał o realizowanych działaniach. Dla naszych pracowników organizujemy też spotkania webinarowe „Web InTalk”, podczas których zarząd przedstawia dalsze plany rozwoju i podsumowuje projekty. Podczas sesji Q&A pracownicy mogą zadawać pytania live i na bieżąco uzyskują odpowiedzi na najbardziej nurtujące ich kwestie. Korzystamy z różnych form i narzędzi komunikacji online, tak aby każdy pracownik miał poczucie, że wie, co się dzieje w firmie i w jakim kierunku zmierzamy” – mówi Iwona Michalczyk, HR Business Partner InPost.
Komentarz Zyty Machnickiej:  W działaniach z zakresu employee experience pracodawca musi zwracać uwagę nie tylko na osoby bezpośrednio zatrudnione, ale również na te, które z nim współpracują - np. jako pracownicy tymczasowi lub kontraktorzy. Doświadczają oni bowiem codziennie działań tej firmy „na sobie”, są nośnikami informacji na jej temat, a ich opinia ma ogromny wpływ na markę pracodawcy – nawet wtedy, jeśli formalnie zatrudnia ich ktoś inny lub zatrudniają się sami. Dlatego w przypadku firmy InPost oprócz podjętych w czasie pandemii działań nakierowanych na bezpośrednich pracowników szczególnie ciekawe jest wprowadzone ubezpieczenie grupowe, którym zostali objęci także współpracujący z firmą kurierzy. Pozytywne wrażenie robi również zaproponowanie firmom taksówkarskim i innym podmiotom, które najmocniej odczuły skutki wprowadzanych obostrzeń, stanowisk typu kurier czy przewoźnik. Te pozornie drobne rzeczy pokazują, że los osób, które współpracują lub będą współpracować z InPostem, również ma znaczenie dla firmy. Co jest szczególnie cenne na niełatwym przecież dziś rynku firm kurierskich.
Zapraszamy do lektury wywiadu z Zytą Machnicką, który zainicjował cykl case studies "Dobry pracodawca na trudne czasy" :).

Zobacz podobne

Dobry pracodawca na trudne czasy: case study Biedronka

Jakie wyzwania stawia przed pracodawcami epidemia i jakie w odpowiedzi rozwiązania i działania podejmują firmy? Zapraszamy do lektury ósmego case study.

Dobry pracodawca na trudne czasy: case study Aviva

Jakie wyzwania stawia przed pracodawcami epidemia i jakie w odpowiedzi rozwiązania i działania podejmują firmy? Zapraszamy do lektury szóstego case study.

Dobry pracodawca na trudne czasy: case study Grupa Kapitałowa Śnieżka

Jakie wyzwania stawia przed pracodawcami epidemia i jakie w odpowiedzi rozwiązania i działania podejmują firmy? Zapraszamy do lektury piątego case study.

Dobry pracodawca na trudne czasy: case study Early Stage

Jakie wyzwania stawia przed pracodawcami epidemia i jakie w odpowiedzi rozwiązania i działania podejmują firmy? Zapraszamy do lektury czwartego case study.