Dobry pracodawca na trudne czasy: case study BNP Paribas Bank Polska S.A.

  • today pon, 29 Cze 2020
Jakie wyzwania stawia przed pracodawcami epidemia i jakie w odpowiedzi rozwiązania i działania podejmują firmy? Zapraszamy do lektury pierwszego case study w II części cyklu.


Nazwa firmy: BNP Paribas Bank Polska S.A.

Opis działalności: Bank BNP Paribas to bank uniwersalny, notowany na GPW w Warszawie, będący częścią wiodącej międzynarodowej grupy bankowej BNP Paribas. Oferuje klientom indywidualnym produkty oszczędnościowo-inwestycyjne oraz szeroką gamę kredytów. Przedsiębiorstwom dostarcza rozwiązania z zakresu finansowania. Stawia na nowoczesne rozwiązania cyfrowe umożliwiając np. zdalne otwarcie konta dzięki wideoweryfikacji. Bank również stopniowo eliminuje wykorzystywanie dokumentów papierowych oferując dostęp do e-podpisów.

Liczba zatrudnionych: 9,9 tys. os. (509 oddziałów)


Sytuacja wyjściowa

W przyspieszonym trybie Bank BNP Paribas przeniósł się do rzeczywistości, do której w dużej mierze był już przygotowany. Wiele rozwiązań, które okazały się niezbędne w czasie epidemii, takich jak elastyczne godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy, możliwość pracy zdalnej oraz kilkadziesiąt wdrożonych aplikacji i rozwiązań IT podnoszących jej efektywność, było wprowadzanych sukcesywnie już wcześniej. Ponadto, większość pracowników dysponuje służbowym laptopem, telefonem, dostępem do maila, kalendarza, intranetu w telefonie, Skype dla firm, Citrix Files, Office Online. W banku wprowadzona została też możliwość interdyscyplinarnej pracy projektowej do 10% czasu pracy. Zdalna praca była więc przećwiczona z wyprzedzeniem.

Z jakimi wyzwaniami przyszło się mierzyć organizacji?

„Od wybuchu epidemii było dla nas jasne, że po pierwsze musimy zadbać o bezpieczeństwo pracowników i klientów, zapewnić ciągłość operacji oraz włączyć się aktywnie w walkę z epidemią. To wszystko udało się wprowadzić w ekspresowym tempie” – mówi Agata Komender, Dyrektor Biura Rekrutacji i Employer Brandingu w Banku BNP Paribas. „Aby zobrazować skalę przedsięwzięcia, warto powiedzieć, że spośród blisko 10 tys. pracowników ok. 6 tys. przeszło na pracę zdalną (90% pracowników centrali), zapewniliśmy funkcjonowanie w nowych rygorach sanitarnych ok. 500 oddziałów oraz sprawną obsługę 3,9 mln klientów, dbając o efektywną pracę w nowych warunkach również osób odpowiadających za funkcjonowanie systemów transakcyjnych i księgowych” – dodaje. Pracownikom bez laptopów służbowych umożliwiono zdalne łączenie z służbowym pulpitem, zwiększono limit internetu w telefonach służbowych. Wprowadzony został system pracy podzielonych zespołów oraz biur domowych.

Dbając o wspólne bezpieczeństwo, Bank BNP Paribas skrócił czas obsługi klientów w oddziałach oraz wyznaczył godziny dla seniorów. Ograniczono liczbę osób w oddziałach, zapewniono szyby pleksi, środki ochronne i dezynfekujące. Ponadto dla klientów Bank BNP Paribas wprowadził nowe rozwiązania finansowe (moratorium kredytowe, subwencje PFR, gwarancje BGK), a także dostosował systemy oraz procedury ułatwiając zdalne bankowanie. Sprawna reorganizacja pracy nie byłaby możliwa bez efektywnej komunikacji i wsparcia zaoferowanego pracownikom.

Jakie działania zostały podjęte przez organizację?

Nowym wyzwaniem okazała się konieczność godzenia pracy w domu z potrzebami pozostałych domowników. Dlatego Bank BNP Paribas wychodzi naprzeciw potrzebom pracowników i ich rodzin. Uruchomione zostało e-szkolenie nt. COVID-19 na platformie e-learningowej oraz w intranecie, w specjalnej sekcji poświęconej informacjom o koronawirusie. Managerom zaoferowano szkolenia pozwalające lepiej zrozumieć zespoły i ich potrzeby oraz webinaria dotyczące pracy z domu. Pracownikom zapewniono webinaria nt. organizacji pracy zdalnej oraz szkolenia rozwojowe przeformatowane na wersję wirtualną. Organizowane są też spotkania online.

Do świata wirtualnego przeniosła się rekrutacja oraz szkolenia powitalne dla nowych pracowników. Udostępniono telefoniczne wsparcie psychologiczne dla pracowników. Posiadacze Karty Multisport mogą korzystać z audiobooków, e-booków oraz zajęć sportowych online. Bank przygotował zestawienie materiałów edukacyjnych dla dzieci pracowników, a wolontariusze banku z programu edukacji finansowej Bakcyl prowadzą dla nich zajęcia online. Pracownicy otrzymują też pomoc w ubieganiu się o świadczenia związane z pandemią, m.in. dodatkowe świadczenie opiekuńcze.

„Obserwujemy nastroje pracowników i badamy ich potrzeby wdrażając proponowane przez nich rozwiązania, np. dotyczące pracy w oddziałach. Otwarcie i często komunikujemy się na temat sytuacji dotyczącej epidemii oraz zmian i ulepszeń w banku. Regularnie na ten temat z pracownikami komunikuje się również prezes banku” – mówi Agata Komender.


Wnioski


Komentarz Zyty Machnickiej: 

Gdy z blisko 10 tys. pracowników aż 6000 nagle przechodzi na pracę zdalną, a niemal 4 mln klientów nadal oczekuje obsługi na wysokim poziomie, można się spodziewać albo wielkiego sukcesu, albo wielkiej klapy. Siłą BNP Paribas Bank Polska okazało się jednak przygotowanie. Kolejny raz się okazuje, że otwarcie na narzędzia do pracy wirtualnej oraz ich systematyczne wdrażanie może przyspieszyć i pomóc w nawet największej transformacji. W przypadku tego pracodawcy na uwagę zasługuje też sposób, w jaki zarządzono firmowymi benefitami. Takie działania jak choćby dostęp do telefonicznego wsparcia psychologicznego, możliwość uczestnictwa w zdalnych zajęciach sportowych czy spotkania edukacyjne dla dzieci pracowników dowodzą, że nawet w czasie pandemii da się zadbać nawet o bardzo różne potrzeby zespołu. Przy wprowadzaniu takich rozwiązań bardzo pomaga umiejętna diagnoza nastrojów w firmie. Dobrze wiedzieć, że tak duży podmiot jak BNP Paribas Bank Polska nie tylko zdaje sobie z tego sprawę, ale także potrafi tym sprawnie zarządzić.


Zapraszamy do lektury wywiadu z Zytą Machnicką, który zainicjował cykl case studies „Dobry pracodawca na trudne czasy” :).

Zobacz podobne

Podwyżki inflacyjne i co dalej – jak utrzymać pracownika w firmie

Inflacja stała się w ostatnim czasie najczęściej powtarzanym hasłem, odmienianym przez wszystkie przypadki. Stale rosnące ceny podstawowych produktów i usług, a co za tym idzie – diametralny wzrost kosztów utrzymania sprawiły, że wielu pracowników zaczęło szukać nowych, lepiej płatnych miejsc pracy. Pracodawcy zaś zaczęli szukać sposobów na zatrzymanie pracownika. Ale czy podwyżki inflacyjne wystarczą? Odpowiedzią na rosnącą inflację mogą okazać się właściwie dobrane benefity oraz angażująca i solidna kultura organizacyjna.

Benefity. Lustro kultury organizacyjnej

„Pokaż mi swój program benefitowy, a powiem Ci, jaką masz – albo możesz mieć – kulturę organizacyjną w swojej firmie”, mógłbym powiedzieć, gdybym lubił aforyzmy. Choć nie oddaje to złożoności zjawiska, jestem przekonany, że sposób myślenia o strategii benefitowej i dobór konkretnych narzędzi wspierających jej wdrożenie w dużej mierze odzwierciedla kulturę organizacyjną firmy.

Dlaczego język angielski jest ważnym benefitem w firmach?

W dzisiejszych czasach angielski bezspornie jest przydatny i wykorzystywany w każdym aspekcie biznesowym. Okres pandemii pokazał, że pracownicy coraz częściej poszukują i oczekują benefitów, które bezpośrednio przełożą się na podniesienie swoich kwalifikacji oraz okażą się dla nich wartością dodaną, pewną inwestycją, a nie jedynie czymś “nice to have”. Znajomość języka angielskiego pozwala nam swobodnie poszerzać swoją wiedzę.

Czego nauczyliśmy się o działach HR przez dwa lata istnienia Tarczy Językowej dla firm

Początek 2020 roku oznaczał dla pracowników firm utratę lub wstrzymanie wielu benefitów. Szkolenia językowe były prawdopodobnie jednymi z pierwszych na liście. Trwający wiele tygodni chaos, wstrzymane budżety szkoleniowe i brak jakiejkolwiek decyzyjności kazały poważnie zastanowić się nad tym co dalej.