Czy CV od kandydata to jedyna szansa, aby go zaprosić na rozmowę?

  • today śr, 13 Kwi 2016
  • person Maja Gojtowska
  • bar_chart 4095 wyświetleń
Wraz ze zmianą pokoleniową, wchodzeniem na rynek kolejnych pokoleń X, Y, Z, rekruterzy coraz częściej muszą sięgać po nowe metody pozyskiwania kandydatów.
Choć analiza życiorysu to wciąż podstawowe narzędzie weryfikacji kompetencji zawodowych, nie jest ono jedną szansą, aby je poznać. Coraz częściej, by pozyskać prawdziwe talenty warto sięgnąć po… tajną broń, czyli innowacyjne narzędzia rekrutacyjne. Graj i rekrutuj Grywalizacja lub gamifikacja (ang. gamification) to nic innego jak wykorzystanie mechanizmów znanych z gier fabularnych czy komputerowych do modyfikowania zachowań ludzi w sytuacjach zupełnie z grami niezwiązanymi.Głównym celem grywalizacji jest zwiększenie zaangażowania uczestników przez zabawę i rywalizację. Z powodzeniem może być ona wykorzystywana również w rekrutacji.  Jako jeden z pierwszych na świecie grywalizację w procesie pozyskiwania nowych pracowników wykorzystał w 2010 roku L’Oréal w swojej grze Reveal by L’Oréal. Za pomocą gier rekrutuje m.in. amerykańska armiaDanoneHAYS czy polska Kompania Piwowarska, która dzięki Grze o Bro, zrekrutowała pracowników do swojego portalu Beerlovers.pl  O skutecznym wykorzystywaniu grywalizacji wewnątrz firmy mówiła na jednej z konferencji TEDx, Janaki Kumar, Head of Strategic Design Services, America w SAP Design and Co-Innovation Center Korzystaj z nowoczesnych technologii Poszukując talentów warto skorzystać również z innowacyjnych rozwiązań, pozwalających na inteligentne dopasowywanie kandydatów do ogłoszeń rekrutacyjnych. Pracuj Select [LINK] to nowa usługa wspierająca pracę rekrutera publikującego ogłoszenie o pracę w serwisie Pracuj.pl. Pracodawca, oprócz aplikacji wysłanych przez kandydatów bezpośrednio na ofertę pracy, otrzyma dodatkowe rekomendacje pracowników, którzy nie odpowiedzieli na ogłoszenie, ale pasują do wymagań zawartych w ofercie. Rekomendacje kandydatów rekruter znajdzie w koncie do zarządzania rekrutacją (w Strefie Pracuj lub eRecruiter). Technologia Pracuj Select pozwala oszczędzić czas rekruterów – narzędzie  automatycznie dopasowuje kandydatów na podstawie analizy oferty pracy i treści profili użytkowników na Pracuj.pl, co nie wymaga od HR-owca żadnej dodatkowej aktywności. Zatrudniaj ponownie, czyli re-recruitment Re-recruitment to nic innego jak ponowne zatrudnienie pracownika, który już raz rozstał się z Twoją firmą.  Jej podstawą jest właściwe rozstawanie się z pracownikami oraz utrzymywanie z nimi dobrych relacji nawet po opuszczeniu przez nich murów organizacji (o właściwym rozstaniu warto pamiętać również w tak trudnym biznesowo momencie dla organizacji jak restrukturyzacja). Bardzo często, przyzwolenie na powrót może okazać się najlepszym rozwiązaniem dla pracownika oraz organizacji (biorąc pod uwagę wysokość kosztów rekrutacji, wdrożenia nowego pracownika oraz czasu potrzebnego na przeszkolenie nowej osoby). Buduj sieć Networking, to nic innego jak utrzymywanie stałych kontaktów z osobami z branży, obecnymi i byłymi pracownikami, kandydatami uczestniczącymi w rozmowach kwalifikacyjnych (nawet jeśli nie przeszli do kolejnego etapu). Dzięki networkingowi, jako rekruter masz możliwość pozyskiwania niezbędnych informacji o potencjalnych pracownikach poprzez kontakt z innymi osobami z rynku. W procesie tym nie możesz zapomnieć o swoich aktualnych pracownikach. Stanowią oni bezcenne źródło pozyskiwania nowych talentów. Uwaga! Planując wewnętrzne systemy procesów rekrutacyjnych warto zastanowić się jak za zaangażowanie nagradzać pracowników. Inspiracje warto czerpać od najlepszych. Oto kilka przykładów: Groupon.com w nagrodę za trafione rekomendacje kandydatów w procesach rekrutacyjny proponuje kupony upominkowe, HubSpot zdecydował się na nagrody pieniężne o niebagatelnej sumie 30 000$, a Nestle Waters – dodatkowy dzień wolny.
AUTOR ARTYKUŁU Maja Gojtowska
Od ponad 8 lat doradza i wspiera firmy w zakresie budowy wizerunku i komunikacji. Współtworzyła i zrealizowała kilkanaście różnych kampanii z zakresu komunikacji zewnętrznej, wewnętrznej, employer brandingowej i CSR.

Zobacz podobne

Ile waży wynagrodzenie?

Gdyby chcieć oszacować wagę doświadczenia, kompetencji, atmosfery w pracy czy relacji zawodowych, to śmiało można powiedzieć, że są to wartości bezcenne. To pewien miks atrybutów pracodawcy, który powoduje, że pracownik po prostu czuje się w swojej pracy dobrze, rozwija się i jest efektywny. Jest także lojalny wobec firmy i niechętnie zmienia zatrudnienie. Ale, ale… Nie możemy patrzeć na pracę jedynie górnolotnie – jako misję i sposób samorealizacji. Praca to też sprawy czysto przyziemne, bardzo materialne. Dlatego nic dziwnego, że kładąc na szali wszystkie argumenty przemawiające za „zostać lub odejść” – od nawet najlepszego pracodawcy – koronnym argumentem staje się ona. Pensja.

3 najważniejsze wnioski od branży HR. Wyniki badania „Efektywność rekrutacji”

Każdy rekruter, dział HR, a w końcu każda organizacja dążą do tego, by procesy rekrutacyjne, które prowadzą były jak najbardziej efektywne. Tymczasem w wielu z nich poszukiwania nowych pracowników przedłużają się, generują dziesiątki a nawet setki aplikacji, które trzeba zweryfikować i dodatkowe koszty.

Pograjmy w rekrutację!

Wiele narzędzi i technik znanych z obszarów badań i UX może być także bardzo przydatnych podczas spotkania rekrutacyjnego. W jaki sposób wpleść je w proces rekrutacji? Zapraszamy do lektury.

Mów do mnie… prosto

Czy wiesz, że średnio poświęcam godzinę, by odpowiedzieć na ofertę pracy? Wcale nie jest mi łatwo rozszyfrować, o co chodzi w Twoim ogłoszeniu. Waham się, czy moje doświadczenie i wykształcenie na pewno pasują do Twoich wymagań. Nie mam pewności, co masz na myśli pisząc: fajnie, jeśli też umiesz… Czy to znaczy, że tak naprawdę „muszę” to umieć, czy faktycznie niekoniecznie? Ok, wysyłam! Ale zaraz… jak to zrobić? Mogę wypełnić formularz klikając przycisk w ogłoszeniu, ale też wysłać CV i list motywacyjny w załącznikach, na podany adres e-mail. Która droga jest lepsza? Którędy moja aplikacja szybciej trafi na Twoje biurko? Poszło! I co? I… cisza. Może jednak nie doszło?