Cyfrowe wsparcie HR: Wyższa kultura organizacji za sprawą analityki HR

Każda organizacja jest jak (nomen omen) organizm – do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje, aby każdy organ był w jak najlepszej kondycji. Często takich anatomicznych porównań jest zresztą więcej – mówi się, że sprzedaż to krwioobieg firmy, zarząd to mózg, a HR? Chyba nie będzie przesadą, jeśli nazwiemy go tętniącym sercem każdej firmy. HR służy bowiem ludziom, nie tylko na etapie zatrudnienia czy onboardigu, ale także w trakcie rozwoju kariery, w chwilach trudnych i tych przyjemnych. Dobry HR-owiec potrafi docenić pracownika, dostrzec jego mocne strony i oswoić słabości. Nie musi jednak robić tego sam. Na rynku pojawia się coraz więcej wyspecjalizowanych narzędzi.

HR-owcy codziennie spotykają się wyzwaniami, które ciężko jednoznacznie skategoryzować. Ich pracę cechuje multitasking, ciągła zmienność i konieczna uważność. Muszą na co dzień wsłuchiwać się w głos pracowników, by dać im to, czego potrzebują i jednocześnie zadbać o szeroko rozumianą (ale nie zawsze w pełni dla zatrudnionych zrozumiałą) kulturę organizacji.

Wśród respondentów zaproszonych do udziału w badaniu, którego efektem jest raport „Silniejsza pozycja HR i potencjał dla technologii„, 39% przeprowadza badania opinii pracowników 1-2 razy w roku, a 27%, gdy pojawi się taka potrzeba. Badanie realizowane co najmniej raz na kwartał (bądź częściej) przeprowadza obecnie jedynie 8% firm. Tymczasem w rzeczywistości określanej mianem hiperVuca (zmiennej, złożonej, niepewnej i niejednoznacznej) sytuacja oraz nastroje zmieniają się płynnie. By trzymać rękę na pulsie warto zatem przeprowadzać firmowe „pulse-checki” częściej niż rzadziej.

Wyniki badania pokazały, że poziom analityki w firmach w Polsce jest jednak bardzo zróżnicowany. Niestety aż jedna czwarta firm nie prowadzi na razie jakichkolwiek działań w obszarze analityki HR i nie ma zamiaru ich wprowadzać w ciągu najbliższego roku. Aleksandra Paszkiewicz, Head Of People, Netguru komentuje: „Warto nie tylko otwarcie dzielić się wynikami, prowadzić dialog na ich temat, ale również angażować pracowników w tworzenie rozwiązań i analizę ich rezultatów. Takie podejście to jasny sygnał dla całego zespołu, że wszyscy odpowiadamy za firmę̨, kulturę̨, środowisko, w którym współpracujemy. Wspólne decydowanie nie tylko buduje partnerstwo, ale maksymalizuje szanse na to, że podejmiemy trafniejsze decyzje, zainwestujemy w to, co ma największy wpływ na zaangażowanie i poczucie satysfakcji pracowników.” I dodaje: „W Netguru prowadzimy ankiety kwartalne i roczne, których wyniki omawiamy w poszczególnych zespołach. Oprócz tego zbieramy informacje zwrotne w ramach regularnych indywidualnych spotkań “performance conversations” po których każdy może przekazać swoje sugestie do zespołu managerskiego. To dla nas świetne narzędzie, by już na wczesnym etapie poznawać pomysły i oczekiwania ludzi, i móc wyjść im naprzeciw z konkretnymi propozycjami”.

Zbieraj feedback i buduj zaangażowanie

Tworzenie społeczności sprzyja sprawnej współpracy oraz skutecznie spaja zespół z firmą. Dlatego tak istotne są narzędzia ułatwiające wymianę informacji. Dobra komunikacja to must-have współczesnej organizacji. W dobie licznych komunikatorów szybkość i dostępność treści stały się podstawową formą dialogu – także firmowego.

  • Platforma wspierająca angażującą kulturę organizacji Worksmile doskonale sprawdza się nie tylko jako kafeteria benefitów do wyboru, ale też portal społecznościowy wzmacniający bieżącą komunikację wewnętrzną i wspierający zaangażowanie poprzez ciekawe challenge czyli grywalizację.

 

  • Skoro jednak wcześniej mowa była o tworzeniu ankiet i stałym badaniu satysfakcji pracowników, warto wspomnieć o rozwiązaniu oferowanym przez Webankietę – narzędzie do pozyskiwania opinii od swoich klientów, pracowników i partnerów. Pomaga pracować nad zadowoleniem i rozwojem pracowników, badając ich poziom zaangażowania, ewaluując poziom umiejętności i badając zdanie dotyczące rozmaitych sytuacji w organizacji. Ułatwia tworzenie ankiet, zbieranie wyników, wyciąganie wniosków i raportowanie.

 

  • W organizacji zdarzają się również ciężkie do zdiagnozowania problemy lub dysfunkcje na poziomie zaprojektowanych procesów, o których istnieniu często zarządy i HR nie mają pojęcia. Warto wówczas wspomóc się aplikacją Sherlock Waste, która pomoże „zmienić pracowniczą frustrację w innowację”. Dzięki intuicyjnemu narzędziu można łatwo zidentyfikować problemy i zaangażować w ich rozwiązanie zespół. To sprawia, że poczucie wpływu na organizację i satysfakcja z pracy pracowników się zwiększa, procesy zostają wewnętrznymi siłami usprawnione, produktywność wzrośnie, a koszty – w związku z ograniczeniem marnotrawstwa – ulegną obniżeniu. Efekt? Zdrowy, dobrze prosperujący biznes.

Stwórz idealny team 

Duch drużyny sprawdza się nie tylko na boisku, ale też w firmie. Dlatego coraz więcej narzędzi usprawniających pracę i angażujących pracowników stawia na zasady zapożyczone właśnie ze środowiska gamingowego. Grywalizacja – bo niej mowa – to zestaw mechanizmów, które w sposób automatyczny wpływają na funkcjonowanie, podnosząc produktywność.

  • Narzędziem pomagającym stworzyć zaangażowany i zmotywowany team jest np. platforma Carrotspot. Pozwala między innymi zmotywować, zautomatyzować procesy HR, a także badać nastroje i opinie pracowników, aby jeszcze lepiej dopasować się do ich potrzeb. Zwiększona wydajność i prędkość rozwoju firmy to tylko część plusów tego narzędzia, docenienie pracowników, zasłużone nagrody i większa satysfakcja z pracy to „efekty uboczne” wdrożenia Carrotspot w organizacji.

 

  • Nieco innym, ale nie mniej skutecznym narzędziem budowania zaangażowanego zespołu jest platforma Mindo. Jej funkcjonalność opiera się o sprawdzone praktyki micro-learningu. Platforma umożliwia diagnozę wyjściowego poziomu zaangażowania i mierzenie jego zmiany w czasie w oparciu o kluczowe elementy składowe, a także oferuje szeroką bazę kompetencji opracowanych przez ekspertów. Mindo daje też pracownikom wymierną wartość w postaci rozwoju w wybranym przez nich obszarze.

 

  • Na uwagę zasługuje również startup motywujący pracowników, Grow Uperion. Dzięki wykorzystaniu mechanik występujących w grach, takich jak system nagród, rankingi czy lejki motywacyjne, można podnieść zaangażowanie, produktywność i integrację zespołów. Adaptacja mechanizmów psychologicznych znanych z gier uprzyjemnia wykonywanie codziennych zadań. W efekcie realizacja celów jest łatwiejsza, a rotacja pracowników mniejsza.

Jak widać narzędzi HR-techowych usprawniających pracę i rozwój organizacji stale przybywa. Niemniej z raportu jasno wynika, że w obszarze diagnozowania i monitorowania potrzeb pracowników, dominującym na razie działaniem jest przeprowadzanie badania pracowników 1-2 razy w roku. W obszarze szkoleń i rozwoju najczęstszą „strategią” okazuje się ad-hocowe reagowanie na potrzeby rozwojowe pracowników i organizacji. Plany z horyzontem rocznym realizuje niestety mniej, niż co trzecia firma. Z kolei w obszarze planowania celów dla pracowników najczęściej przyjmowanym okresem czasowym jest właśnie perspektywa roczna lub kwartalna. Warto mieć te badania na uwadze, bo firmy, w których pracują zaangażowani pracownicy, osiągają zarówno przyrost sprzedaży, jak i produktywności.

Iga Pazio
Redaktor naczelna Kompendium HR i serwisu wyzwaniaHR.pracuj.pl. Autorka cyklicznego badania "HR-owca portret własny", programów merytorycznych konferencji Wyzwania HR i innych inicjatyw branżowych. Entuzjastka dzielenia się wiedzą, branży HR i data driven content. B2B Marketing Communications Manager, w Grupie Pracuj od 2010 roku.

Zobacz podobne

Rola outplacementu w procesach restrukturyzacji

Restrukturyzacja, szczególnie jeżeli wiąże się z redukcją zatrudnienia, nie jest prostym ani bezbolesnym procesem dla organizacji. Nieprawidłowo przeprowadzona, źle zakomunikowana i wdrożona procedura zwolnień często wyrządza nieodwracalne szkody kulturze firmy i jej wizerunkowi jako pracodawcy.

Cyfrowe wsparcie HR: Skuteczniejsze i wydajniejsze procesy

Pandemia – odmieniona w ostatnim czasie przez wszystkie przypadki – wymusiła szereg zmian w organizacjach. Orientacja na pracownika, elastyczne zarządzanie oraz digitalizacja procesów wewnętrznych stały się koniecznością, a nie wyborem. Dlatego właśnie przyglądamy się roli HR w firmach i sprawdzamy, jakie narzędzia cyfrowe zostały wdrożone w celu ułatwienia procesów kadrowych. Zapraszamy do zapoznania się z wynikami raportu w obszarze HRM.

Zarządzanie kadrami w zmiennej rzeczywistości

W dynamicznie zmieniających się czasach, elastyczne zarządzanie kadrą oraz procesami wewnątrz organizacji stało się dla przedsiębiorców koniecznością, a nie wyborem. Aktualnie mało kto może sobie pozwolić na bierność wobec intensywnych zmian, jakie zachodzą w otoczeniu, a szybkość reakcji często decyduje o finansowej efektywności prowadzonych przedsięwzięć. 

Offboarding z dbałością o pracownika i organizację

Offboarding to gorący temat, z którym biznes ma styczność na co dzień. Jest to naturalny proces, do którego każdy manager zarządzający zespołem powinien być przygotowany. Odpowiednio przeprowadzony może sprzyjać zmianie na lepsze zarówno dla biznesu, jak i zwalnianego pracownika. Jakie zatem kroki powinien podjąć pracodawca, gdy zdecyduje się na zwolnienie kogoś? Jak przeprowadzić modelowy proces, który zadba o dobre doświadczenia odchodzącego pracownika, jak i o zespół, który zostaje?