Cyfrowe wsparcie HR: Wyższa kultura organizacji za sprawą analityki HR

Każda organizacja jest jak (nomen omen) organizm – do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje, aby każdy organ był w jak najlepszej kondycji. Często takich anatomicznych porównań jest zresztą więcej – mówi się, że sprzedaż to krwioobieg firmy, zarząd to mózg, a HR? Chyba nie będzie przesadą, jeśli nazwiemy go tętniącym sercem każdej firmy. HR służy bowiem ludziom, nie tylko na etapie zatrudnienia czy onboardigu, ale także w trakcie rozwoju kariery, w chwilach trudnych i tych przyjemnych. Dobry HR-owiec potrafi docenić pracownika, dostrzec jego mocne strony i oswoić słabości. Nie musi jednak robić tego sam. Na rynku pojawia się coraz więcej wyspecjalizowanych narzędzi.

HR-owcy codziennie spotykają się wyzwaniami, które ciężko jednoznacznie skategoryzować. Ich pracę cechuje multitasking, ciągła zmienność i konieczna uważność. Muszą na co dzień wsłuchiwać się w głos pracowników, by dać im to, czego potrzebują i jednocześnie zadbać o szeroko rozumianą (ale nie zawsze w pełni dla zatrudnionych zrozumiałą) kulturę organizacji.

Wśród respondentów zaproszonych do udziału w badaniu, którego efektem jest raport „Silniejsza pozycja HR i potencjał dla technologii„, 39% przeprowadza badania opinii pracowników 1-2 razy w roku, a 27%, gdy pojawi się taka potrzeba. Badanie realizowane co najmniej raz na kwartał (bądź częściej) przeprowadza obecnie jedynie 8% firm. Tymczasem w rzeczywistości określanej mianem hiperVuca (zmiennej, złożonej, niepewnej i niejednoznacznej) sytuacja oraz nastroje zmieniają się płynnie. By trzymać rękę na pulsie warto zatem przeprowadzać firmowe „pulse-checki” częściej niż rzadziej.

Wyniki badania pokazały, że poziom analityki w firmach w Polsce jest jednak bardzo zróżnicowany. Niestety aż jedna czwarta firm nie prowadzi na razie jakichkolwiek działań w obszarze analityki HR i nie ma zamiaru ich wprowadzać w ciągu najbliższego roku. Aleksandra Paszkiewicz, Head Of People, Netguru komentuje: „Warto nie tylko otwarcie dzielić się wynikami, prowadzić dialog na ich temat, ale również angażować pracowników w tworzenie rozwiązań i analizę ich rezultatów. Takie podejście to jasny sygnał dla całego zespołu, że wszyscy odpowiadamy za firmę̨, kulturę̨, środowisko, w którym współpracujemy. Wspólne decydowanie nie tylko buduje partnerstwo, ale maksymalizuje szanse na to, że podejmiemy trafniejsze decyzje, zainwestujemy w to, co ma największy wpływ na zaangażowanie i poczucie satysfakcji pracowników.” I dodaje: „W Netguru prowadzimy ankiety kwartalne i roczne, których wyniki omawiamy w poszczególnych zespołach. Oprócz tego zbieramy informacje zwrotne w ramach regularnych indywidualnych spotkań “performance conversations” po których każdy może przekazać swoje sugestie do zespołu managerskiego. To dla nas świetne narzędzie, by już na wczesnym etapie poznawać pomysły i oczekiwania ludzi, i móc wyjść im naprzeciw z konkretnymi propozycjami”.

Zbieraj feedback i buduj zaangażowanie

Tworzenie społeczności sprzyja sprawnej współpracy oraz skutecznie spaja zespół z firmą. Dlatego tak istotne są narzędzia ułatwiające wymianę informacji. Dobra komunikacja to must-have współczesnej organizacji. W dobie licznych komunikatorów szybkość i dostępność treści stały się podstawową formą dialogu – także firmowego.

  • Platforma wspierająca angażującą kulturę organizacji Worksmile doskonale sprawdza się nie tylko jako kafeteria benefitów do wyboru, ale też portal społecznościowy wzmacniający bieżącą komunikację wewnętrzną i wspierający zaangażowanie poprzez ciekawe challenge czyli grywalizację.

 

  • Skoro jednak wcześniej mowa była o tworzeniu ankiet i stałym badaniu satysfakcji pracowników, warto wspomnieć o rozwiązaniu oferowanym przez Webankietę – narzędzie do pozyskiwania opinii od swoich klientów, pracowników i partnerów. Pomaga pracować nad zadowoleniem i rozwojem pracowników, badając ich poziom zaangażowania, ewaluując poziom umiejętności i badając zdanie dotyczące rozmaitych sytuacji w organizacji. Ułatwia tworzenie ankiet, zbieranie wyników, wyciąganie wniosków i raportowanie.

 

  • W organizacji zdarzają się również ciężkie do zdiagnozowania problemy lub dysfunkcje na poziomie zaprojektowanych procesów, o których istnieniu często zarządy i HR nie mają pojęcia. Warto wówczas wspomóc się aplikacją Sherlock Waste, która pomoże „zmienić pracowniczą frustrację w innowację”. Dzięki intuicyjnemu narzędziu można łatwo zidentyfikować problemy i zaangażować w ich rozwiązanie zespół. To sprawia, że poczucie wpływu na organizację i satysfakcja z pracy pracowników się zwiększa, procesy zostają wewnętrznymi siłami usprawnione, produktywność wzrośnie, a koszty – w związku z ograniczeniem marnotrawstwa – ulegną obniżeniu. Efekt? Zdrowy, dobrze prosperujący biznes.

Stwórz idealny team 

Duch drużyny sprawdza się nie tylko na boisku, ale też w firmie. Dlatego coraz więcej narzędzi usprawniających pracę i angażujących pracowników stawia na zasady zapożyczone właśnie ze środowiska gamingowego. Grywalizacja – bo niej mowa – to zestaw mechanizmów, które w sposób automatyczny wpływają na funkcjonowanie, podnosząc produktywność.

  • Narzędziem pomagającym stworzyć zaangażowany i zmotywowany team jest np. platforma Carrotspot. Pozwala między innymi zmotywować, zautomatyzować procesy HR, a także badać nastroje i opinie pracowników, aby jeszcze lepiej dopasować się do ich potrzeb. Zwiększona wydajność i prędkość rozwoju firmy to tylko część plusów tego narzędzia, docenienie pracowników, zasłużone nagrody i większa satysfakcja z pracy to „efekty uboczne” wdrożenia Carrotspot w organizacji.

 

  • Nieco innym, ale nie mniej skutecznym narzędziem budowania zaangażowanego zespołu jest platforma Mindo. Jej funkcjonalność opiera się o sprawdzone praktyki micro-learningu. Platforma umożliwia diagnozę wyjściowego poziomu zaangażowania i mierzenie jego zmiany w czasie w oparciu o kluczowe elementy składowe, a także oferuje szeroką bazę kompetencji opracowanych przez ekspertów. Mindo daje też pracownikom wymierną wartość w postaci rozwoju w wybranym przez nich obszarze.

 

  • Na uwagę zasługuje również startup motywujący pracowników, Grow Uperion. Dzięki wykorzystaniu mechanik występujących w grach, takich jak system nagród, rankingi czy lejki motywacyjne, można podnieść zaangażowanie, produktywność i integrację zespołów. Adaptacja mechanizmów psychologicznych znanych z gier uprzyjemnia wykonywanie codziennych zadań. W efekcie realizacja celów jest łatwiejsza, a rotacja pracowników mniejsza.

Jak widać narzędzi HR-techowych usprawniających pracę i rozwój organizacji stale przybywa. Niemniej z raportu jasno wynika, że w obszarze diagnozowania i monitorowania potrzeb pracowników, dominującym na razie działaniem jest przeprowadzanie badania pracowników 1-2 razy w roku. W obszarze szkoleń i rozwoju najczęstszą „strategią” okazuje się ad-hocowe reagowanie na potrzeby rozwojowe pracowników i organizacji. Plany z horyzontem rocznym realizuje niestety mniej, niż co trzecia firma. Z kolei w obszarze planowania celów dla pracowników najczęściej przyjmowanym okresem czasowym jest właśnie perspektywa roczna lub kwartalna. Warto mieć te badania na uwadze, bo firmy, w których pracują zaangażowani pracownicy, osiągają zarówno przyrost sprzedaży, jak i produktywności.

Iga Pazio
Redaktor naczelna Kompendium HR i serwisu wyzwaniaHR.pracuj.pl. Autorka cyklicznego badania "HR-owca portret własny", programów merytorycznych konferencji Wyzwania HR i innych inicjatyw branżowych. Entuzjastka dzielenia się wiedzą, branży HR i data driven content. B2B Marketing Communications Manager, w Grupie Pracuj od 2010 roku.

Zobacz podobne

Onboarding z uważnością na uchodźców

Wojna, ucieczka, nowe życie spakowane do niewielkiego bagażu. Trauma, tęsknota. Lęk i niepewność, które potrafią paraliżować. A w tym wszystkim twarda rzeczywistości, która mówi, że na to nowe życie trzeba przecież zarobić, bo potrzebny jest dach nad głową i jedzenie w lodówce. Poszukiwanie pracy i wdrażanie się w nowym miejscu to dla osób z Ukrainy wymagające doświadczenie. Dlatego onboarding powinien być prowadzony z niezwykłą uważnością, starannością i dbałością o szczegóły. O tym rozmawiamy z Anitą Wojtaś-Jakubowską z firmy Gamfi, oferującej narzędzia do onboardingu i motywacji.

Różnice kulturowe. Jak przyciągać i właściwie przyjąć współpracowników z Ukrainy?

Kandydaci do pracy pochodzący z Ukrainy są do swoich polskich kolegów z jednej strony bardzo podobni, ale także istnieje szereg różnic kulturowych, które mają znaczenie już na etapie rekrutacji, a jeszcze większe podczas późniejszej współpracy w wielokulturowych zespołach. Rola zrozumienia specyfiki pracowników z Ukrainy spoczywa przede wszystkim na działach HR i managerach, którzy mogą dzięki temu skuteczniej wspierać swoje zespoły w integracji i wzajemnej akceptacji. O tym, jak to zrobić w praktyce, rozmawiamy z Moniką Chutnik, ekspertką zarządzania międzykulturowego, właścicielką firmy ETTA Leadership & Culture i autorką podcastu „O krok do przodu. Liderzy zmian”.

Popandemiczny rynek pracy. Największe wyzwania dla zespołu rekrutacji

Tradycyjne metody rekrutacyjne skoncentrowane na uzupełnienie rotacji stają się przestarzałe z powodu wielu zmian w otoczeniu. Firmy muszą zmienić swoje metody, aby skupić się na kształtowaniu, a nie zastępowaniu siły roboczej poprzez definiowanie potrzeb, pozyskiwanie i przyciąganie talentów.

Gdy karnet sportowy to za mało

Wiele dyskusji w gronie HR-owców dotyczyło ostatnio wellbeingu pracowników i konieczności zadbania o ich kondycję psycho-fizyczną. Ostatnie miesiące wszystkim dały się we znaki, lecz wychodzące z kryzysu organizacje potrzebują zaangażowanych i efektywnych zespołów oraz urealnionych kosztów. Dotychczas benefity sportowe oferowane były w jednym formacie – przedpłaconego abonamentu w stałej wysokości, niezależnie od faktycznej aktywności pracowników. Ten model właśnie odchodzi do lamusa.