Zetki szukają pracodawcy… odpowiedzialnego społecznie

  • today pon, 22 Mar 2021
  • bar_chart 967 wyświetleń
Budowanie marki pracodawcy to nie tylko kampanie employer brandingowe. To także – a może przede wszystkim – codzienne, pojedyncze działania, które połączone w całość stają się gwarantem wartości istotnych dla pracowników. W działania te wpisują się także inicjatywy społeczne i akcje charytatywne. Czy to zainteresuje kandydatów reprezentujących najmłodsze pokolenie na rynku pracy? Tak i być może zdziwisz się, jak bardzo.
CSR potrafi w dużym stopniu wesprzeć komunikację kierowaną do młodzieży, studentów i absolwentów. Zwłaszcza teraz, w dobie dystansu społecznego, tego typu działania pozwalają zjednoczyć ludzi i nadać sens. Potrzebna jest jednak przemyślana strategia, autentyczność, zaangażowanie i spójność tego, co firma komunikuje na zewnątrz, z tym, jak faktycznie dba o pracowników i wewnętrzny klimat.

#socialoriented, czyli idzie młode!

Rozchwiani, zbyt wrażliwi i pogrążeni w technologiach – takie określenia krążą na temat generacji Z określanej również jako Snowflake Gen (z ang. Pokolenie Płatów Śniegu). Jak w każdym wypadku, także i tutaj generalizowanie nie będzie jednak najlepszym rozwiązaniem - tym bardziej, że oprócz charakterystycznego przywiązania do technologii i świata wirtualnego można zauważyć w młodych dużą potrzebę aktywności i zaangażowania w sprawy społeczne i środowiskowe. Wielu z nich chętnie angażuje się w różne akcje, wyraża swoje zdanie, sprzeciwia się nierównościom i staje w obronie szlachetnych wartości. Ludzkie sprawy i prawa człowieka, społeczności lokalne i globalne zmiany klimatyczne nie są im obojętne, o czym mówi np. raport Infuture Hatalska Foresight Institute i Dentsu Aegis Network Polska „Gen Z. Jak zrozumieć dziś pokolenie jutra”.

Co o CSR myślą kandydaci do pracy?

58% Polaków chętniej wysyła dokumenty aplikacyjne do firm, które angażują się w działania CSR – tak wynika z badań Pracuj.pl „Zawodowy styl życia”. Okazuje się, że dla młodych ten aspekt ma duże znaczenie, ponieważ w pewnym stopniu świadczy o kulturze organizacji i jej wartościach. Firma, dla której ważne są szacunek, tolerancja, różnorodność, troska o planetę i ludzi, ma większą szansę przyciągnąć uwagę kandydatów. Kluczową rolę przy podejmowaniu decyzji odgrywają oczywiście wysokość wynagrodzenia, możliwości rozwoju czy poczucie bycia docenianym, ale zaangażowanie społeczne może stanowić tutaj idealne dopełnienie dla wizerunku odpowiedzialnego pracodawcy. Ponad połowa respondentów badania twierdzi, że w akcje CSR częściej angażują się firmy, które przykładają dużą wagę do dobrego samopoczucia pracowników.

Odpowiedzialność na różne sposoby

A na strategie CSR-owe i długofalowe działania rzeczywiście stawia coraz więcej pracodawców. Część organizacji prowadzi programy wolontariatu pracowniczego (przykład: Konkurs Wolontariatu Pracowniczego CEMEX), o których opowiada na swojej stronie firmowej, kanale YouTube czy w social mediach. Szeroko komunikowane są także wszelkie partnerstwa i współprace, np. z fundacjami i stowarzyszeniami. Z badania Pracuj.pl wynika, że wspieranie zbiórek darów lub datków i angażowanie się w akcje charytatywne stanowią najbardziej popularną aktywność wśród pracowników. Niektóre firmy zachęcają zatrudnionych do realizacji własnych projektów społecznych – dla przykładu w Grupie Pracuj, w ramach projektu „Pomoc z efektem [email protected]”, zespoły walczą o wewnętrzne granty, które przeznaczane są na CSR-owe pomysły i działania.
Firmy, które są społecznie odpowiedzialne, dobrze wiedzą, że dialog zaczyna się wewnątrz organizacji. Chęć wysłuchania pracowników, którzy chcą działać i angażować się także na niwie społecznej oraz wsparcie dla oddolnych inicjatyw są przejawem społecznej odpowiedzialności biznesu i potwierdzeniem niesionych na sztandarach. Oferowanie narzędzi i tworzenie w firmie przestrzeni, dzięki której pracownicy mogą zmaterializować swoje pomysły, jest zatem niezwykle wspierające i... motywujące.
Z drugiej strony ważna jest też inicjatywa samego pracodawcy, który pokazuje różnorodne sposoby działania i integruje zespół wokół szlachetnych akcji. Duże znaczenie ma także to, jak organizacje reagują na sytuacje kryzysowe i odpowiadają na potrzeby otoczenia. Doskonałym przykładem jest tutaj pandemia i działania, które podejmowali pracodawcy z różnych branż, np. akcje #pomagamyHR organizowaną przez fundusz Pracuj Ventures, #wspieramyidoceniamy, #wzywamyposiłki (mapę zaangażowania biznesu w walkę z koronawirusem można znaleźć na stronie Forum Odpowiedzialnego Biznesu).

Młodzi, cyfrowi i społecznie odpowiedzialni

Kampanie CSR-owe przyciągają uwagę m.in. przedstawicieli pokolenia dopiero wkraczającego na rynek pracy. Bardziej świadome organizacje są więc otwarte na to, aby wspólnie zrobić coś dobrego. Działania społeczne prowadzone przez młodych są promowane na różne sposoby. Na przykład „Mam swoje Alle?” – to projekt Allegro, który służy rozwijaniu przedsiębiorczości wśród uczniów i umożliwia zbieranie pieniędzy na rzecz własnych inicjatyw społecznych.
Kompetencje pokolenia Z - urodzonego w cyfrowym świecie - są bardzo przydatne w kontekście działań CSR. Młodzi świetnie poruszają się po różnych kanałach komunikacji, social media mają w małym palcu i nie boją się korzystać z narzędzi internetowych. To daje pracodawcom szerokie pole do działania i możliwość budowania zasięgów dla firmowych projektów, w które zaangażuje się najmłodsze pokolenie. Przestrzeń wirtualna może być też świetnym forum dla dyskusji na temat szacunku, równości, tolerancji i różnorodności.
Ciekawym przykładem jest inicjatywa Banku BNP Paribas „Gdzie są nasze patronki?” (#Patronki) skierowana do placówek edukacyjnych, które nie mają jeszcze swojego imienia. Zachęca ona uczniów i nauczycieli do wyboru na patronkę jednej z wyjątkowych kobiet. Jak czytamy na stronie serwisu, „90% patronów szkół to mężczyźni. Zmieńmy to razem!”.

Wspólne interesy - w trosce o planetę

Zero waste – to koncepcja, która zyskała wielkie poparcie wśród „Zetek”. Z kolei wśród pracodawców są również takie organizacje, które chcą zielonym długopisem zapisać się na kartach historii. To również doskonały sposób na połączenie wartości ważnych dla obu światów - biznesu i młodych – troska o środowisko i potrzeba aktywności. Bank Credit Agricole prowadzi kampanię edukacyjną #mniejplastiku, w ramach której m.in. uruchomiony został podcast. Santander Bank Polska jest partnerem kampanii „Zielona Wstążka #Dla Planety”, która promuje podejmowanie EKOpostanowień – ich lista dostępna jest na stronie: #dlaplanety. Kolejną inspirującą postawę pokazała firma kosmetyczna Yope, która wspólnie z siecią Lidl Polska zareagowała na dramatyczne wydarzenia i podjęła konkretne działania na rzecz Doliny Biebrzy – pod hasłem  #wspieramyBIEBRZĘ. Lidl Polska zachęca młodych do zaprojektowania eko zmian w sklepach bądź produktach Lidl. Uczestnicy olimpiady „Zwolnieni z Teorii” mogą liczyć na dużą dawkę wiedzy i wsparcie merytoryczne ekspertów Lidl podczas realizacji swoich projektów. Działania te są prowadzone w ramach programu „REset Plastic”. Z kolei IKEA jest partnerem akcji Niech żyje planeta, organizowanej przez Ringier Axel Springer Polska. #NiechZyjePlaneta składa się z wyzwań, które warto podjąć, by zadbać o bardziej zrównoważone życie i przez codzienne nawyki pomóc planecie. „Zabawa to poważna sprawa” to natomiast konkurs grantowy IKEA, w którym firma udziela wsparcia wybranym organizacjom realizującym programy edukacyjno-wychowawcze w zakresie zmian klimatu. Na employer branding składa się także komunikacja wewnętrzna – wszak to doświadczenia już zatrudnionych są najlepszą wizytówką na zewnątrz. Pracownicy mogą zarekomendować pracodawcę jako markę społecznie odpowiedzialną, ponieważ sami mieli okazję się o tym przekonać. Przykładowo, Provident Polska jest inicjatorem akcji #LessWaste. Gra dla pracowników służy pokazaniu, w jaki sposób ograniczyć niepotrzebne wydatki. Pracownicy tej firmy angażują się też w inne działania, np. przekazują książki dla małych pacjentów, przygotowują prezenty dla dzieci z domów dziecka czy wspierają schroniska dla zwierząt.

Technologia a bezpieczeństwo

Jak zwrócić uwagę młodych? Odwołując się do tego, co im bliskie. A bliskie są im na pewno technologie – dlatego coraz głośniej firmy – będące również preferowanymi pracodawcami – zaczynają mówić o bezpieczeństwie, mądrym korzystaniu z zasobów internetowych czy negatywnych zjawiskach w sieci i ich przeciwdziałaniu. NASK jest twórcą kampanii na temat fake newsów #OznaczDezinfo, BNP Paribas jako partner kanału Abstrachuje.tv „To już Dziś” promuje rzetelność informacji w sieci, a PKO Bank Polski stworzył grę edukacyjną online dla młodzieży „Bitwa o Neta” - w ramach tej bezpłatnej rozrywki, udostępnionej na Messenger, poruszono kwestie związane z cyberbezpieczeństwem, ochroną danych osobowych i programami antywirusowymi.

Digitalowe zaangażowanie

Można social mediom zarzucić bardzo wiele. Tak bardzo wciągają, „pożerają” czas, niewystarczająco walczą z fake newsami czy hejtem. Nie można im jednak odmówić tego, że są bardzo efektywnym kanałem, jeśli chodzi o integrowanie ludzi wokół ważnego celu. Informacje o zbiórkach, wydarzeniach czy szczytnych akcjach bardzo szybko się rozprzestrzeniają. Dowodem tego jest choćby GRA PACZKA, która zjednoczyła środowisko gamingowe w e-sportowym, charytatywnym działaniu. Społeczność gromadziła się m.in. na Twitchu, YouTube, FB i Instagramie. Jak czytamy na stronie Stowarzyszenia Wiosna, „76 godzin grania na żywo, dziesiątki streamerów, 331 604 zł na szczytny cel, tym ważniejszy, że pandemia koronawirusa pogłębiła problem społeczny, jakim jest wykluczenie cyfrowe”. Wideo content to dla organizacji świetny sposób, by posłać w świat pozytywną ideę i dobrą energię – wystarczy zerknąć np. na KPMG Home TV, by przekonać się, jak pracownicy KPMG wspólnie angażują się w pomaganie i inne działania społeczne. Aby zwiększyć zasięg komunikacji, marki łączą ze sobą siły, ale też podejmują współpracę z influencerami lub wspierają ich cenne inicjatywy. Tak było właśnie w wypadku Pracuj.pl, które zostało partnerem jednego z odcinków na kanale YouTube prowadzonym przez Kasię Gantor. W zamian za ten film, marka przekazała 30 tys. zł na rzecz Fundacji Rasowy Kundel.
Pokolenia wchodzące na rynek pracy z pewnością są ważne dla pracodawców. Dla nich ewidentnie ważne są sprawy społeczne, technologiczne i ekologiczne. To jedno z pierwszych pokoleń, które realnie odczuje skutki piętrzących się od lat zaniedbań, dlatego już dziś aktywnie walczy o lepsze jutro. I takich pracodawców również szuka. Zaangażowanych, wrażliwych i świadomych. Takich, którzy wesprą ich w naprawianiu świata.
Chcesz skutecznie docierać do najmłodszych pokoleń kandydatów na rynku pracy, budować markę pracodawcy tak, aby faktycznie odpowiadać na potrzeby i być tam, gdzie kandydaci? Jeśli tak, pobierz ofertę JobStarter 2021 i Przewodnik Pracodawcy 2021 poznaj możliwości rozwiązań skrojonych na miarę potrzeb odbiorców :).  

Zobacz podobne

Pandemiczna kontuzja kultury organizacji? Rehabilitację zacznij od pracowników oraz ich doświadczeń

Czas (post)pandemiczny to czas powolnego kształtowania się nowego porządku w organizacjach. Dotyczy to relacji z klientami, kontrahentami, ale przede wszystkim z pracownikami. To dobry czas dla organizacji, aby zacząć tworzyć nową jakość, bardziej dopasowaną do obecnych wyzwań w miejscu pracy, jednocześnie próbując utrzymać emocjonalne zaangażowanie i atmosferę kultury organizacji. W obliczu bezprecedensowego kryzysu zdrowia publicznego, działy HR przodują w zarządzaniu zmianami strukturalnymi w organizacjach i stoją przed kilkoma wyzwaniami: praca zdalna, wydłużony urlop zdrowotny, bezrobocie, nowe stanowiska i role w firmach, cyfryzacja czy spowolnienie gospodarcze.

Tajniki rekrutacji: niebieskie kołnierzyki

Jak dzisiaj rozumiane jest pojęcie blue collars? O czym powinien pamiętać rekruter, który poszukuje właśnie w tej kategorii stanowisk i jak bardzo są zdywersyfikowane potrzeby rekrutacyjne tej grupy? Dziś odpowiemy sobie na wszystkie pytania.

3xK: sekrety udanej relacji na linii kandydat-konsultant-klient

3xK, czyli sekrety udanej relacji we współpracy pomiędzy kandydatem, konsultantem a klientem, to sieć rozwiązań oraz standardów postępowania wypracowanych na bazie obowiązujących zasad prawnych i ustaleń biznesowych. Ich powstanie podyktowane jest potrzebą optymalizacji obsługi i koordynacji projektu zatrudnienia przez wyspecjalizowany podmiot. Co się składa na dobre praktyki we współpracy? I dlaczego w modelu 3xKażdy ma znaczenie?

Poznaj zespoły nominowane do nagrody głównej w konkursie HR DREAM TEAM 2021!

Niezmiennie ideą konkursu HR DREAM TEAM jest wyróżnienie najbardziej efektywnych zespołów realizujących projekty z obszaru human resources. Ogromnie się cieszymy, że firmy dostrzegają wartość w rozwijaniu kultury organizacyjnej oraz wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań w zakresie rekrutacji i rozwoju pracowników. Projekty, które otrzymaliśmy w tym roku – w rekordowej liczbie 169 – były pełne kreatywnych i świeżych rozwiązań.