Historia o chłopcu, któremu urodziła się mama

  • today pt, 30 Paź 2020
  • person Filip Nocny
  • bar_chart 490 wyświetleń
Do czego nawiązuje ten temat? Do paradoksu, który pobudza ośrodek ciekawości, wywołując przyjemne swędzenie mózgu. Celowo nie napisałem w nim o HR, aby sprawdzić, czy wywołam u Ciebie NOR, czyli najbardziej oczekiwaną reakcję. Mam nadzieję, że mi się udało.
Pozwól więc, że zabiorę Cię na wycieczkę po copywritingu. Po drodze poznasz kilka technik redakcyjnych, które wykorzystasz od ręki w codziennej pracy, weźmiesz udział w teście A-B i odwiedzisz laboratorium kreatywności. W drogę!

7 technik, które wykorzystasz od ręki

Pierwsza rewolucja zaczyna się wtedy, gdy spojrzysz na odbiorców swoich tekstów z zupełnie nowej perspektywy. Dostrzeżesz wtedy, że zwykłe litery mają niezwykłą moc. Większą niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Zanim jednak zaproszę Cię do laboratorium, w którym przeprowadzę pewien eksperyment na tekście z branży HR, chcę przekazać Ci kilka praktycznych informacji na temat nagłówka, który rozpoczął ten akapit.
Szybka lekcja nagłówkowania
  1. Najlepiej sprawdzają się nagłówki do 6 wyrazów.
  2. Cyfra w nagłówku koncentruje uwagę bardziej niż najważniejszy wyraz.
  3. Czasownik w 2. osobie personalizuje tekst i zwiększa interakcję.
  4. Nagłówek składa konkretną obietnicę.
  5. Nagłówek lokuje w wiadomości przeświadczenie zdobytej wiedzy.
  6. „Od ręki” to predykat kinestetyczny, który sprawia, że tekst można poczuć.
  7. Małe litery zamiast kapitalików zwiększają absorbcję i czytanie ze zrozumieniem.

Korpo-nuda vs. ciekawa historia

W świecie klasycznego marketingu mówimy o user experience, a w świecie HR o candidate experience. Tak czy inaczej, zasada jest ta sama. Trzeba dopasować język i poziom merytoryczny do naszego odbiorcy. Oczywista oczywistość, jak mawia klasyk. Masz jednak wybór. Możesz swój tekst opakować w sztampę i zanudzić czytelnika na dzień dobry lub wywołać pragnienie czytania, opowiadając ciekawą historię pełną konkretów. Przykład? Proszę bardzo! Czy znasz historię żyrafki o imieniu Joshie zagubionej w hotelu Ritz-Carlton? To wspaniałe i chwytające za serce case study dotyczące custormer experience.  Jeśli nie znasz tej opowieści, to koniecznie jej poszukaj – na pewno Ci się spodoba. Czas na szybki test A-B. Poniżej napisałem dwa zwiastuny. Przeczytaj je proszę i odpowiedz sobie na pytanie, która z nich zachęciłaby Cię bardziej do zapoznania się z treścią artykułu blogowego.

Próbka A

HR w branży hotelarskiej

Budowanie przewagi konkurencyjnej w oparciu o weryfikację predyspozycji pracowników oraz ich zaangażowanie to jedna z kluczowych kwestii, która współdecyduje o sukcesie biznesowym w hotelarstwie. Warto śledzić światowe trendy i wyciągać wnioski, aby brać je pod uwagę, zapewniać skuteczną rekrutację pracowników, którzy mają zamiar podjąć pracę w dziale obsługi klienta, na recepcji lub w marketingu.

Czytaj więcej


 Próbka B

5-gwiazdkowy HR wg Ritz-Carlton

Jak łzy chłopca wpłynęły na HR w sieci luksusowych hoteli i co z tym wspólnego ma wypoczęta maskotka?

Poznaj historię pracowników, którzy obsługując gości jak prawdziwych przyjaciół, zmienili punkt widzenia na rekrutację w branży turystycznej. Zyskaj przydatną wiedzę i skorzystaj z pakietu narzędzi, które ułatwią Ci diagnostykę predyspozycji emocjonalnych kandydatów do pracy w dziale obsługi, na recepcji i w marketingu.

Chcę przeczytać


Wybór wydaje się jasny, choć jestem bardzo ciekawy Twojej opinii. Przy okazji zapytam: czy testujesz w swojej pracy reklamy, artykuły blogowe i tytuły newsletterów? A nawet przekornie zapytam: a dlaczego nie? Zero-jedynkowa wiedza w prostych testach A-B gwarantuje znacznie wyższą konwersję i zapewnia większą efektywność tekstów.

Szybka lekcja o storytellingu

Czytając interesujące historie, które zawierają konkretne informacje, zapamiętujemy wg różnych badań od 50 do 70% więcej niż w porównaniu do klasycznych tekstów edukacyjnych. W związku z tym gorąco polecam, aby teksty blogowe, a nawet całą strategię employer brandingową, oprzeć o branżowy storytelling i case studies, które są jednocześnie doskonałym paliwem dla content marketingu w branży HR.

Szybka lekcja komunikacji H2H

Komunikacja (w tym copywriting) human 2 human to rozmowa człowieka z człowiekiem, która zastępuje monolog w mentorskim tonie. Wciąż wiele osób uważa, że przyjazna komunikacja obniża rangę przekazywanych informacji lub negatywnie wpływa na wizerunek firmy. Tymczasem jest odwrotnie i niemal we wszystkich branżach większą konwersję uzyskują przyjazne treści. Świetnym przykładem z bankowości jest narracja banku ING, która wyznaczyła obowiązujące trendy dla całej branży.

Piszesz HR-owe teksty informacyjno-promocyjne?

Jest ich mnóstwo, więc wykorzystam jeden z nich. Oto klasyczna formuła copywriterska typu „problem-rozwiązanie”. Znasz ją choćby z reklamy „Boli Cię głowa? Weź Apap!”.

Brakuje Ci już słów? 

Realizujesz employer branding? Piszesz teksty informacyjne?

Tworzysz oferty pracy? Newslettery i posty na FB?

Cierpisz na chroniczny brak czasu? Nie wiesz jak uporządkować chaos?

Idealnie!

Pisz skuteczne teksty od ręki, za każdym razem i szybciej niż natychmiast. Myśl jak Twój odbiorca i korzystaj z 20 sprawdzonych wzorów, które wystarczy wypełnić treścią z notatek.

Brzmi nieźle? Kliknij z ciekawości


Zajrzyj do laboratorium kreatywności

To oczywiście szkolny tekst, który można stworzyć w 60 sekund – zwłaszcza, gdy skorzystasz ze sprawdzonego wzoru. Co zrobić, aby ten tekst był lepszy?
  1. Możesz odwrócić problemy i przedstawić je językiem korzyści, np.: Tworzysz oferty pracy? Twórz w 5’ oferty, które przyciągają idealnych kandydatów.
  1. Możesz zbudować scenę, w której odbiorca zobaczy siebie, np.: Siadasz przed komputerem i od ręki zmieniasz chaos w skuteczne teksty, które lokują wizerunek Twoje firmy na właściwym poziomie i zmieniają zwykłe ogłoszenie w skuteczny harpun rekrutacyjny. Od ręki korzystasz z 20 sprawdzonych wzorów, teksty piszą się same, a Ty tylko im trochę pomagasz.
  2. Co zrobić, aby tekst przestał być dobry i stał się świetny? Wystarczy, że zmienisz punkt widzenia i napiszesz tekst wcielając się w rolę kandydata.

Lekkie pióro to tylko wisienka na torcie

Mówi się, że liczy się „lekkie pióro”. Tak naprawdę najważniejsza jest wyobraźnia i umiejętność pisania tego, czego oczekuje odbiorca. Co więcej, predyspozycje to tylko wisienka na torcie, ponieważ skuteczny copywriting to szereg reguł i technik: od copy-psychologii, przez model AIDA, po eyetracking i SEO. Te zasady są uniwersalne i obowiązują zarówno w reklamie Porsche, jak i tekstach HR – zarówno w świecie B2B i B2C. Wymieniamy tylko słownictwo, treść i argumenty.

I na koniec bardzo dobra wiadomość

Ty także możesz opanować te techniki i korzystać z gotowych wzorów, które wypełnisz swym doświadczeniem oraz wiedzą na temat firmy i candidate experience. Dziękuję za Twój czas i życzę sukcesów od pierwszej litery do ostatniej kropki!
Filip Nocny
Strateg komunikacji, Content & SEO Manager, kreatywny copywriter i trener. Właściciel agencji NOKO360 i firmy Arena Szkoleń. Na co dzień realizuje kampanie dla gigantów i mikro-marek. Pracuje dla takich firm jak Santander Bank Polska, Allegro, czy SAVICKI. Jego wizytówką jest specjalistyczna wiedza, niezwykła kreatywność i pozytywna energia. Po godzinach pisze własne scenariusze i bawi się z synkiem Maksem.

Zobacz podobne

Wszędzie, czyli z domu. Jaki model pracy preferują kandydaci?

Jeszcze rok temu pracodawcy pospiesznie organizowali pracownikom wyprowadzkę z offline do online, a dziś stają już przed kolejnymi wyzwaniami spod znaku „pracy zdalnej”. Co dalej? Wrócimy? Nie wrócimy? Kiedy? Jak odpowiadać na oczekiwania pracowników i kandydatów do pracy, przy jednoczesnym uwzględnieniu długofalowych celów organizacji? Spore wyzwanie, zwłaszcza że jedni postrzegają home office jako idealne rozwiązanie, a drugim brakuje osobistych kontaktów i podpisują się pod stwierdzeniem: „offline is the new luxury”. Pewne jest jednak, że poszukujący zatrudnienia zwracają uwagę na oferowany model pracy, dlatego informacje o nim powinny wybrzmieć już na samym początku rekrutacji – w ogłoszeniu o pracy i podczas wstępnych rozmów.

Zetki szukają pracodawcy… odpowiedzialnego społecznie

Budowanie marki pracodawcy to nie tylko kampanie employer brandingowe. To także – a może przede wszystkim – codzienne, pojedyncze działania, które połączone w całość stają się gwarantem wartości istotnych dla pracowników. W działania te wpisują się także inicjatywy społeczne i akcje charytatywne. Czy to zainteresuje kandydatów reprezentujących najmłodsze pokolenie na rynku pracy? Tak i być może zdziwisz się, jak bardzo.

Tysiące twarzy, setki miraży, czyli przegląd ciekawych działań EB

Słowa Kory Jackowskiej oddają doskonale obraz tego, co na co dzień oglądamy w sieci. Najmłodsze pokolenie – zsieciowane od urodzenia – widziało już naprawdę wiele, dlatego nie tak łatwo je zaskoczyć. Aby skutecznie dotrzeć z przekazem do niego, potrzeba czegoś więcej niż znajomość digital marketingu i narzędzi internetowych. Liczy się kreatywny, ale też „do bólu prawdziwy” pomysł, który bez pompy, patosu i lukru pokaże to, co w życiu zawodowym jest najważniejsze. Niezależnie od tego, czy mowa o dużych projektach rekrutacyjno-wizerunkowych, czy zwykłych, codziennych aktywnościach w social mediach, trendy EB coraz silniej krążą wokół uniwersalnych wartości – otwartości, różnorodności i autentyczności.

Na cyfrowym tropie, czyli gdzie Zetki szukają informacji o pracodawcach?

Zwinnie poruszają się między wieloma aplikacjami, a Internet to ich naturalne środowisko. Zanim wyślą CV albo zgłoszą się do programu stażowego, zrobią w sieci dokładny research na temat pracodawców. I nie ma w tym nic dziwnego, żyjemy równolegle w dwóch światach – online i offline (niekiedy z przewagą online). Jak i gdzie zdobyć uwagę młodego kandydata, który jest permanentnie zalogowany? Skieruj ją w te miejsca, w których poszerzą swoją wiedzę, poznają kulturę organizacji i zobaczą autentyczny obraz marki.