Employer Branding

Jak przygotować firmę do udziału w targach pracy online?

Targi pracy online – jedno z najpopularniejszych, ale też najczęściej dyskutowanych narzędzi employer brandingowych. Często zadawane są pytania: czy targi pracy są efektywne, czy warto się na nich pojawiać, jakie to może przynieść efekty? A tymczasem na samych wydarzeniach wciąż i niezmiennie pojawia się wielu kandydatów. Skąd wobec tego takie pytania i obawa, że targi nic nam nie dadzą? Bo sama obecność na targach pracy nie wystarczy, a brak wcześniejszego przygotowania rzeczywiście może skutkować poczuciem, że wydarzenie było miłym przeżyciem, ale nie miało przełożenia na konkretne efekty.

Dlatego jeszcze przed sezonem jesiennych wydarzeń zebraliśmy najważniejsze elementy przygotowania do udziału w targach pracy online, które pozwolą Wam w pełni wykorzystać ukryty w nich potencjał budowania marki pracodawcy.

1. Rozpocznij przygotowania jak najwcześniej

Czas pędzi, wpadają kolejne nieplanowane projekty i nagle okazuje się, że już za dwa tygodnie targi pracy. Czy powinniśmy na nich być, czy to coś dla nas, co z tego będziemy mieli? Najczęściej już nie ma czasu na zadanie tych pytań – zgłaszamy się, a następnie działamy z przygotowaniami. I to jest główny powód tego, że targi nie przynoszą nam potem efektów. Każda tego typu impreza ma inną charakterystykę, grupę docelową i założenia. Zanim zgłosimy się do udziału w konkretnym evencie, powinniśmy zastanowić się nad naszymi celami i odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

  • czy chcemy zwiększyć świadomość naszej marki, czy pozyskać CV?
  • jeżeli zależy nam na kandydatach do konkretnych rekrutacji, to czy będą obecni na tym wydarzeniu?
  • co możemy zaoferować kandydatom, którzy odwiedzą nasze wirtualne stoisko (np. czy mamy oferty stażowe, jeśli idziemy na targi skierowane do studentów? A jeśli nie, to co innego możemy zaproponować?)

Bez odpowiedzi na te pytania trudno nam będzie zdecydować, czy dane wydarzenie jest dla nas odpowiednie oraz jakie działania zaplanować na samym evencie, aby zrealizować nasz cel. Najlepszym rozwiązaniem jest planować udział w poszczególnych eventach z wyprzedzeniem, na cały rok, w oparciu o strategię i kalendarz działań rekrutacyjnych, ale jeśli to nie jest możliwe, warto przed każdym wydarzeniem odpowiedzieć sobie na powyższe pytania i zgodnie z nim planować swoje działania.

2. Zaangażuj pracowników

Zaangażowanie naszych pracowników w obecność na targach pracy to „must have”. Nikt tak dobrze jak oni nie opowie o pracy w konkretnym dziale, a kandydaci bardzo cenią opinie z pierwszej ręki, szczególnie podczas tak popularnych w wersji online spotkań 1:1. Tylko jak zaangażować pracowników, aby chcieli pojawić się na targach? Jedną z opcji jest wyznaczenie przez menedżerów osób ze swojego zespołu, które wezmą udział w targach. Drugą, którą zdecydowanie bardziej rekomenduję, jest informacja do całej firmy, że poszukujemy osób, które chciałyby reprezentować organizację podczas targów. Dzięki temu rozwiązaniu, w wydarzeniu wezmą udział osoby, które naprawdę chcą, a często przy tej okazji odkrywamy, że ktoś interesuje się employer brandingiem i chętnie zaangażuje się w różne działania. A od tego już tylko krok do programu ambasadorskiego.

3. Przygotuj pracowników

Udało się, mamy chętnych, którzy będą obecni podczas targów pracy! W tym momencie kluczowe jest przygotowanie pracowników, tak, aby byli w stanie dobrze reprezentować firmę, a także dobrze się czuli – bez tego nie będą chcieli brać ponownie udziału w takim wydarzeniu, ani polecać go innym. Jak to zrobić? Mamy kilka opcji, z których możemy skorzystać:

  • spotkanie otwierające – jak najszybciej, po zebraniu chętnych, warto zrobić krótki kick-off, opowiedzieć dokładnie o targach, grupie docelowej, która na nich będzie i naszym celu uczestniczenia w nich;
  • Q&A – doskonałym rozwiązaniem jest przygotowanie i wysłanie do wszystkich Q&A, które będą zawierały najczęściej zadawane przez kandydatów pytania, informacje o firmie i pytania potencjalnie trudne. Warto też zapytać samych pracowników, jakie pytania przychodzą im do głowy i uzupełnić dokument;
  • informacje o ofertach pracy – jeżeli chcemy promować konkretne oferty, również warto z wyprzedzeniem o tym poinformować i przekazać profile stanowisk. Im więcej szczegółów, tym bardziej efektywne i konkretne będą rozmowy z kandydatami;
  • informacje logistyczne i techniczne – przed samymi targami warto zorganizować jeszcze jedno spotkanie i dokładnie przejść przez kwestie techniczne np. na jakiej platformie są organizowane targi, jak się do niej zalogować, jak wejść na spotkanie z kandydatem. Oszczędzi to wiele stresu i gorączkowych pytań chwile przed startem;
  • czat – podczas samych targów warto zorganizować czat, miejsce w którym wszyscy biorący udział w wydarzeniu pracownicy mogą wymienić się doświadczeniami, opowiedzieć o spotkaniach i podzielić się pytaniami ze strony kandydatów.

4. Sprawdź, jak zbierane są CV

Istotne jest szczegółowe dopytanie organizatorów, w jaki sposób zbierane będą CV – czy otrzymamy je zbiorczo, czy kandydaci będą aplikować na poszczególne ogłoszenia? Czy będą aplikować do konkretnej firmy, czy ogólnie i każda firma otrzyma ten sam zestaw CV?Te informacje pozwolą nam wiedzieć, jakie CV otrzymamy i jak możemy je wykorzystać. Warto też zastanowić się i dopytać organizatorów, czy jest możliwość dodatkowej promocji ogłoszeń, na których szczególnie nam zależy. Jednak bez względu na sposób organizacji zbierania aplikacji, warto przedstawić ten temat osobom z działu danych osobowych, by mieć pewność, że wszystko jest zgodne z naszymi firmowymi zasadami.

5. Sprawdź, jak się prezentujesz

Targi pracy w formie online, powodują, że kluczową rolę odgrywa to, jak firma prezentuje się w sieci, bo to właśnie tam, po rozmowie z nami, kandydat będzie szukał dodatkowych informacji. Dlatego przed startem targów pracy, warto sprawdzić:

  • Czy nasza strona/zakładka ariery jest aktualna, zawiera informacje o prowadzonych rekrutacjach i miejsce do wysłania aplikacji?
  • Czy strona firmy jest aktualna?
  • Jak wygląda aktywność w social media – czy nasze profile zawierają ciekawy content?
  • Czy wszystkie oferty pracy są umieszczone w Internecie i można na nie łatwo zaaplikować?

6. Zaplanuj komunikację wewnętrzną i zewnętrzną

Wszystko zostało doskonale przygotowane – pracownicy są zadowoleni z udziału w wydarzeniu, nasze wirtualne stoisko przyciągnęło wiele kandydatek i kandydatów, pozyskaliśmy ciekawe CV. Czy to już wszystko, co mogliśmy osiągnąć? NIE! Targi pracy dają jeszcze dodatkowe możliwości, które warto wykorzystać, szczególnie biorąc pod uwagę, że zainwestowaliśmy w to dużo czasu i  i określony budżet. Dlatego warto z wyprzedzeniem zaplanować zarówno komunikację wewnętrzną, jak i zewnętrzną:

  • Komunikacja wewnętrzna: informacjaprzed wydarzeniemdot. naszej obecności na danej imprezie, podsumowanie wraz ze zdjęciami po evencie;
  • Komunikacja zewnętrzna: posty i relacje na social media, zarówno przed wydarzeniem, w trakcie „na żywo”, jak i po.

Targi pracy to doskonała możliwość budowania swojego wizerunku i miejsce na spotkanie z kandydatami. Dają nam szanse zaprezentowania się jako pracodawca, a także pozyskania ciekawych CV. Dlatego tak ważne jest dobre przygotowanie, które pozwala nam w pełni skorzystać z możliwości, jakie daje ten event. W Grupie Pracuj już rozpoczęliśmy pracę nad naszym udziałem w najbliższym Jobiconie – mam nadzieję, że się tam spotkamy, a ten artykuł pomoże Wam w przygotowaniach do wydarzenia. Do zobaczenia!


OD REDAKCJI: Chcesz docierać do kandydatów i budować markę pracodawcy podczas wyjątkowego wydarzenia online, gwarantującego bezpieczeństwo i komfort interakcji, dostosowanego do potrzeb młodych ludzi, stworzonego na styku wiedzy, technologii i rozrywki? Jeśli tak, poznaj ofertę Festiwalu Pracy Jobicon i poznaj możliwości!