Blog Employer Branding

Benefity coraz ważniejsze!

Dodatki do pensji dziś stanowią standard, niekiedy więc nie wspominamy o nich w ogłoszeniach. Tymczasem oferta benefitowa to kwestia, która potrafi zaważyć na decyzji kandydata o aplikowaniu na stanowisko. Informacja o świadczeniach przynosi odpowiedzi na pytania, czy świadczenia oferowane przez pracodawcę odpowiadają na potrzeby potencjalnego pracownika oraz czy firma podąża z duchem czasu. Podpowiadamy, co dziś warto proponować w obszarze benefitów i jak to komunikować.

  • Dzięki firmom takim jak Meta (dawniej Facebook) czy Google benefity zaczęliśmy postrzegać jako ważny element świadomego budowania wizerunku pracodawcy.
  • Niegdyś traktowana jak rzadki rarytas prywatna opieka zdrowotna dziś traktowana jest jako jeden z najpowszechniejszych benefitów. Podstawowe pakiety to jednak za mało – oferowanie szerszego zakresu wsparcia medycznego pracownikom niesie korzyści także dla pracodawcy.
  • Dzisiejszy konkurencyjny rynek pracy wymaga od firm ciągłego poszukiwania nowych, innowacyjnych sposobów przyciągania i zatrzymywania najlepszych specjalistów, co skutkuje ewolucją świadczeń pracowniczych.
  • Najnowsze trendy w benefitach pracowniczych koncentrują się na zdrowej równowadze między pracą a życiem osobistym oraz na promowaniu pozytywnej kultury miejsca pracy.
  • Nowoczesne benefity pracownicze obejmują wsparcie zdrowia psychicznego, elastyczne godziny pracy, urlop rodzicielski, benefity z obszaru wellness, stawiają także na rozwój zawodowy czy pomoc w pracach domowych.

 

W tym artykule:

Owocowe czwartki – jeszcze benefit czy już standard?

Benefity zdrowotne – uniwersalna klasyka

Trendy w benefitach pracowniczych

Benefity w Twojej firmie – jak o nich mówić?

Podsumowanie

Owocowe czwartki – jeszcze benefit czy już standard?

Dobra kawa i wybór herbat smakowych przestały być zachętą do wysłania swojego CV. Od kiedy światowi giganci, tacy jak Meta czy Google pokazali, na czym polega employer branding na wysokim poziomie i jakie benefity oferują pracownikom najlepsze firmy, nasze postrzeganie świadczeń wygląda zupełnie inaczej. Część z nich uważamy za coś oczywistego, a od pracodawców oczekujemy dopasowania się do indywidualnych potrzeb.

Benefity zdrowotne – uniwersalna klasyka

Prywatna opieka zdrowotna jako benefit pracowniczy to „mała czarna” wśród świadczeń. Choć teoretycznie to benefit z myślą o pracownikach, niesie on za sobą spore korzyści dla pracodawcy. Osoby, które zatrudniamy, nie tracą czasu na kolejki w NFZ i nie biorą dnia wolnego, by pójść na długo oczekiwaną wizytę do specjalisty. Mogą umówić się z lekarzem w dowolnym i dogodnym dla siebie terminie, co ważne – poza godzinami pracy, co przekłada się na ich wydajność. Jednak pakiety podstawowe nie robią już na nikim wrażenia. Pracownicy chcą mieć dostęp do specjalistów i wszystkich badań. Wynika to z wygody – większość życia spędzamy w pracy, chcemy więc jak najwięcej mieć w jednym miejscu. Gdy dowiadujemy się, że za dodatkowy zabieg mamy dopłacić lub rozpocząć na nowo leczenie w systemie państwowym, popadamy we frustrację. To wywołuje impulsywne i negatywne wypowiedzi na temat pracodawcy i jego skąpstwa w pakiecie medycznym. Różnica w ofertach jest niewielka, dlatego warto postawić na opcję win-win. Na dobrej i pełnej opiece zdrowotnej zyska każdy.

Trendy w benefitach pracowniczych

Na dzisiejszym konkurencyjnym rynku pracy firmy nieustannie poszukują nowych i innowacyjnych sposobów przyciągania i zatrzymywania najlepszych specjalistów. W rezultacie krajobraz świadczeń pracowniczych szybko ewoluuje, pojawiają się nowe trendy, aby sprostać zmieniającym się potrzebom i oczekiwaniom kandydatów i pracowników. Na co warto więc zwrócić uwagę, tworząc ofertę benefitową? Najnowsze trendy na rynku benefitów koncentrują się przede wszystkim na zdrowej równowadze między życiem zawodowym a prywatnym oraz wspieraniu pozytywnej kultury w miejscu pracy.

Nowoczesne benefity pracownicze

  • Wsparcie w zakresie zdrowia psychicznego – sesje coachingowe, dni zdrowia psychicznego, dostęp do pakietów poszerzonych o opiekę psychologiczną, konsultacji z psychologiem czy psychoterapeutą.
  • Elastyczna organizacja pracy – możliwość samodzielnego zarządzania czasem pracy przez pracownika, wprowadzenie zasad wpływających korzystnie na work-life balance (np. godzin dedykowanych tylko pracy własnej, ograniczeń dotyczących kontaktu telefonicznego i za pośrednictwem komunikatorów poza określonym zakresem godzinowym).
  • Urlop rodzicielski – wychodząca naprzeciw potrzebom rodziców elastyczność urlopów dedykowanych opiece nad dzieckiem.
  • Świadczenia z obszaru wellness – pakiet zajęć sportowych i członkostwo na siłowni, dostęp do zdrowej żywności (catering, dieta pudełkowa, dofinansowanie posiłków), sesje uważności.
  • Wspieranie rozwoju zawodowego – programy szkoleniowe, kursy językowe, mentoring, inicjatywy wspierające knowledge sharing i upskilling, firmowa biblioteka.
  • Pomoc w domowych obowiązkach – bezpłatny dostęp do usług firm wspierających pracownika w sprzątaniu czy prasowaniu.
  • Opieka nad dziećmi – zapewnienie niani, dofinansowanie przedszkola, żłobek i przedszkole w miejscu pracy.
  • Fundusz na transport – bilet miesięczny, voucher na miejski rower, budżet na taksówki.
  • Wspieranie pracowniczych działań prospołecznych – płatny czas wolny na wolontariat, przekazanie środków na wybrany przez pracowników cel charytatywny, organizowanie zbiórek i udział firmy w imprezach charytatywnych, np. biegach Business Run.
  • Benefity wakacyjne – premia na wyjazd dla pracownika i jego rodziny, workation, dostęp do firmowych apartamentów.
  • Świadczenia „zwierzakowe” – możliwość przyjścia z czworonogiem do pracy (na co dzień lub w oficjalnie zakomunikowanym w organizacji Dniu Ze Zwierzakiem W Pracy), pakiet weterynaryjny, ubezpieczenie.

Benefity w Twojej firmie – jak o nich mówić?

Na dzisiejszym konkurencyjnym rynku pracy budowanie marki pracodawcy stało się kluczowym aspektem przyciągania i zatrzymywania najlepszych. Świadczenia pracownicze odgrywają w tym znaczącą rolę – mogą pomóc firmie wyróżnić się na tle konkurencji oraz przekazać jej wartości i kulturę potencjalnym kandydatom. Nie rezygnujmy więc z komunikowania firmowego pakietu świadczeń w ofertach pracy. Jak jednak robić to mądrze?

  1. Zidentyfikuj korzyści, które z największym prawdopodobieństwem przyciągną uwagę kandydata, i upewnij się, że są one wyeksponowane w ofercie pracy.
  2. Podaj szczegółowe informacje o tym, co się z nimi wiąże. Na przykład, jeśli oferujesz ubezpieczenie zdrowotne, opisz jego zakres.
  3. Wyjaśnij, w jaki sposób korzyści pozytywnie wpłyną nie tylko na karierę kandydata, ale także np. na work-life balance.
  4. Sięgnij po elementy storytellingu – użyj przykładów z życia wziętych, wspominając, jak obecni pracownicy skorzystali na wspomnianych świadczeniach. Dzięki temu kandydat dostrzeże wartość oferowanych korzyści.

Podsumowanie

Oferta benefitowa nie musi być kosmiczna, warto jednak, by pozostawała aktualna pod kątem oczekiwań kandydatów i pracowników oraz rynkowych trendów. Nawet niewielka zmiana niosąca korzyść dla pracowników może przyczynić się do integracji zespołu i poprawienia codziennego życia jego członków. Za pośrednictwem świadczeń warto promować zdrowy tryb życia i pozytywną kulturę organizacji. Dopasuj pakiet świadczeń nie tylko do potrzeb osób zatrudnionych, ale także do filozofii firmy, a szybko dostrzeżesz pozytywne efekty – nie tylko wizerunkowe, ale także pod kątem retencji pracowników i zainteresowania najlepszych kandydatów. Praca to nasz drugi dom, stwórz w niej więc prawdziwie rodzinną atmosferę. Komunikuj to nie tylko w ogłoszeniach, ale także na stronie pracodawcy w serwisie Pracuj.pl – kandydaci będą mogli od razu poznać Cię od najlepszej strony. Każda mała rzecz ma znaczenie, dlatego takie informacje lepiej zebrać w jednym miejscu!