Benefitowe roszady – financial wellness w czołówce oczekiwań pracowników

  • today śr, 1 Wrz 2021
Szczególne okoliczności – a z takimi mamy do czynienia w efekcie epidemii COVID-19 – wymagają szczególnego podejścia do budowania zaangażowania pracowników. Wykorzystywane dotychczas narzędzia uległy radykalnej zmianie. Co może zrobić dział HR, aby skutecznie motywować pracowników i zyskać oczekiwany efekt z inwestycji?

artykuł sponsorowany

Benefity to jedne z tych narzędzi, które przyciągają kandydatów do pracy i pozwalają zatrzymać pracownika w firmie. Kandydaci przyzwyczaili się do tego, że są one nierozłączną częścią ich umów a ostatnie lata pokazały, że stały się również kartą przetargową w rywalizacji o najlepszych pracowników. Przed pandemią firmy prześcigały się w najbardziej wyszukanych benefitach. Masaż w biurze, karty sportowe, kulturalne karnety, owocowe czwartki, joga w firmie, prywatny concierge, opieka nad czworonogiem itp. – dziś tracą na atrakcyjności. Co zatem zyskuje?

Coś się zmieniło?

Pandemia koronawirusa i kryzys gospodarczy wpłynął na sytuację wielu pracowników i sprawił, że niektórzy z nich z niepokojem przyglądają się swoim finansom. Potwierdzają to wyniki badania przeprowadzonego przez GfK Polonia sp. o.o. na zlecenie PZU Cash SA na reprezentatywnej grupie 800 respondentów zatrudnionych na umowę o pracę. Ankietowani przyznają, że zachowanie równowagi między zarobkami a wydatkami jest dla nich jednym z najsilniejszych źródeł stresu, zaraz po zdrowiu i szczęściu rodzinnym. Połowa badanych pracowników przyznała, że chociaż pieniędzy wystarcza im na co dzień, to brakuje im na niespodziewane wydatki. Nowa sytuacja rodzi nowe potrzeby i działy HR nie mogą przechodzić obok tego obojętnie – chwilowe problemy z płynnością gotówkową, które zaprzątają uwagę pracowników przekładają się przecież na poziom realizowanych zadań i mogą skutkować spadkiem efektywności. Niestety, badanie potwierdza, że pracownicy nie znajdują w propozycjach działów HR tego, czego rzeczywiście dziś potrzebują, a proponowane benefity rozmijają się z ich obecnymi potrzebami - co piąty badany nie korzysta z żadnego z oferowanych. Pracownicy oczekują od pracodawców konkretnych rozwiązań wspierających ich rzeczywiste problemy.

Konkretne rozwiązania, czyli jakie?

Okazuje się, że dla pracowników bardzo istotne, a co za tym idzie atrakcyjne, staje się realne wsparcie w obszarze finansowym. W czołówce benefitów o najwyższej atrakcyjności, respondenci badania wskazali aż trzy typowo finansowe: niskooprocentowaną pożyczkę, bony podarunkowe i bezzwrotną zapomogę. Ich zdaniem, takie benefity posiadają rzeczywisty wpływ na podniesienie ich komfortu życiowego. Zmiana optyki pracowników w kwestii finansów osobistych powoduje, że firmy coraz odważniej kierują swoje działania właśnie w tę stronę, a termin financial wellness zyskuje na popularności.
Financial wellness – w tłumaczeniu na język polski: komfort finansowy - to najprościej mówiąc ogólna kondycja finansowa danej osoby, która obok kondycji fizycznej i psychicznej, jest trzecim najważniejszym elementem ogólnego dobrostanu każdego człowieka. To umiejętność radzenia sobie ze stresem finansowym, którego każdy doświadcza.
Rodzi się zatem pytanie, czy rolą pracodawcy jest wsparcie pracowników w niwelowaniu takiego stresu?

W portfelu pracownika

Wielu pracodawców podchodzi z rezerwą do angażowania się w udostępnianie pożyczek, uważają oni, że o finanse osobiste każdy powinien dbać we własnym zakresie i nie jest to rola pracodawcy. Co za tym idzie, z dystansem podchodzą do jakiegokolwiek zaangażowania firmy w oferowanie dodatkowych pieniędzy na niespodziewane wydatki - obawiają się, że taka rola może być źle odebrana. To się jednak zmienia, bo zdanie pracowników w tej kwestii jest odmienne – jak pokazuje badanie, pozytywnie oceniają oni pracodawcę w roli partnera ułatwiającego dostęp do dodatkowych pieniędzy. Co więcej, większość ankietowanych rozważyłaby skorzystanie z tak oferowanej pożyczki, gdyby pojawiła się u nich taka potrzeba. Sytuacje, kiedy pracownik będzie poszukiwał dodatkowej gotówki na sfinansowanie większych niż zwykle wydatków będą się zdarzały bez względu na to, czy pracodawca umożliwi mu dostęp do pożyczki czy nie. Jednak współpraca z pracodawcą w tym zakresie daje pewność, że pracownik skorzysta z oferty firmy, która ma sprawdzony produkt. To pracodawca zadba o to, aby pracownik rozwiązał kwestie finansowe w sposób bezpieczny, sprawdzony i nie zaciągnął niekorzystnej dla niego pożyczki poza firmą. Badanie pokazuje, że w obszarze zarządzania finansami Polacy nie mają dużego doświadczenia, a co za tym idzie poszukują zaufanego partnera, który pomoże im w niespodziewanych wyzwaniach finansowych. Tym partnerem, jak wskazują respondenci, może się okazać pracodawca, który dołączy takie rozwiązania do oferty benefitów firmowych. Badanie pokazuje też, że w przypadku problemów finansowych pracownicy chętniej udaliby się po pożyczkę do pracodawcy niż do banku, a pracodawca jawi się tu jako partner godny zaufania, który nie wprowadzi pracownika w błąd i nie będzie mu oferował nieatrakcyjnych rozwiązań. To duży kapitał zaufania, który pracodawcom niesie konkretne korzyści.

Benefit z pożyczką

W Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych platformy oferujące dostęp do dodatkowych finansów za pośrednictwem pracodawcy funkcjonują od lat. Podobne rozwiązanie jest już dostępne także w Polsce. Portal Cash, bo o nim mowa, który powstał w ramach Grupy PZU, jest pierwszym serwisem benefitów finansowych, gdzie pracownicy szybko i całkowicie zdalnie mogą uzyskać atrakcyjną pożyczkę bankową. Funkcjonowanie portalu jest bardzo proste, wymaga minimum formalności, a pracodawca nie ponosi kosztów wdrożenia ani udzielania pożyczek pracownikom.  To dobra wiadomość, szczególnie dla tych firm, które nie mają zbyt rozbudowanych działów HR i nie mogą poświęcić na wdrożenie projektu zbyt wielu zasobów. Dostawca benefitu przygotowuje w serwisie dedykowaną stronę dla pracodawcy, z której za pośrednictwem indywidualnego kodu firmowego mogą korzystać wszyscy pracownicy firmy również na osobistych urządzeniach mobilnych. Serwis stawia na maksymalne ograniczenie formalności i wygodę pożyczkobiorcy. Pracownicy nie muszą przedstawiać zaświadczenia o zarobkach, dane pochodzą bezpośrednio od pracodawcy. Raty są automatycznie potrącane z wynagrodzenia, a cały proces wnioskowania i otrzymania pożyczki odbywa się zdalnie. Pieniądze pracownik otrzymuje najczęściej następnego dnia roboczego po podpisaniu umowy.

Nowy trend

Korzystając z portalu Cash pracodawca daje swoim pracownikom zupełnie nową, niedostępną dotąd opcję finansowania ich potrzeb. Zyskuje narzędzie, które pomaga zwiększyć nie tylko motywację i lojalność pracowników zwłaszcza w obecnych czasach, ale także budować wizerunek nowoczesnego pracodawcy, który dba o interesy pracownika oferując mu sprawdzone i bezpieczne rozwiązanie finansowe, odpowiadające na jego realne potrzeby. Pracodawcy wiedzą już, że w trudnych czasach powinni uwzględniać konkretne potrzeby pracowników, a te w dużej mierze wiążą się z komfortem finansowym. Dlatego rodzący się dopiero trend financial wellness ma przed sobą przyszłość.
autorka  |  Weronika Dejneka  |  Prezes Zarządu PZU Cash - spółki zarządzającej portalem benefitów finansowych Cash. Pełni również funkcję Dyrektora Zarządzającego ds. Assurbanking i Produktów Inwestycyjnych w Grupie PZU oraz Członka Rady Nadzorczej Lietuvos Draudimas AB. Ekspert w dziedzinie produktów finansowych, w tym rozwiązań benefitowych, dla klientów korporacyjnych i indywidualnych.
 

Zobacz podobne

Cel: zatrudnienie cudzoziemca. O czym warto, a o czym trzeba pamiętać, zatrudniając obcokrajowców?

Coraz więcej cudzoziemców decyduje się na pracę w Polsce. Wśród nich najliczniejszą grupę stanowią obywatele Ukrainy. Powodów do emigracji jest wiele – determinują ją konflikty zbrojne, zmiany demograficzne i ekonomiczne – ale najczęściej jest to zwykła chęć poprawy swojego losu.

Pierwszy krok do benefitowego sukcesu: badanie potrzeb

Benefity pozapłacowe stały się nieodzowną składową systemu wynagradzania pracowników w większości firm. Świadczą o atrakcyjności organizacji na rynku pracy zarówno wśród zatrudnionych osób, jak i kandydatów. Pracodawcy prześcigają się więc w konstruowaniu atrakcyjnych polityk świadczeń pozapłacowych. W jaki sposób jednak zbadać faktyczne potrzeby i oczekiwania wobec tych ostatnich, by zbudować trafną politykę benefitową firmy?

Wyprodukujcie mi 1000 mikrofalówek! Od rekrutacji po outsourcing procesów produkcyjnych, czyli co nowoczesny HR powinien wiedzieć o BPO

Poza myślą technologiczną, know-how i marką, można outsource’ować każdy proces w firmie, niezależnie od tego, czy będzie to księgowość, IT czy HR. To pozwala firmie skupić się na tych działaniach, na których organizacja się zna i które stanowią oś jej przewagi konkurencyjnej. Na przykładzie wyzwań postawionych przed dyrektorem HR z branży AGD podpowiadamy, które procesy HR (i nie tylko) warto wyprowadzić poza firmę oraz kiedy ma to sens.

Nowe możliwości i perspektywy. Podsumowanie konferencji Wyzwania HR Online 2021

Za nami rok pełen lekcji. Organizacje, a w nich ludzie, zostały z dnia na dzień wrzucone w nieznany świat realiów, o których wcześniej myślano w kontekście zmian na przestrzeni najbliższych lat. Mimo tego początkowo twardego zderzenia z nowym, pracodawcy szybko przestawili się na tor adaptacyjny. Czy zatem mimo dużych zmian, osiągnęliśmy małą stabilizację? Zapraszamy do lektury krótkiego podsumowania kolejnej edycji Wyzwań HR.