3 najważniejsze wnioski od branży HR. Wyniki badania „Efektywność rekrutacji”

Każdy rekruter, dział HR, a w końcu każda organizacja dążą do tego, by procesy rekrutacyjne, które prowadzą były jak najbardziej efektywne. Tymczasem w wielu z nich poszukiwania nowych pracowników przedłużają się, generują dziesiątki a nawet setki aplikacji, które trzeba zweryfikować i dodatkowe koszty.
Odpowiednie zaplanowanie i podejście do każdego z etapów ma znaczący wpływ na to, czy prowadzony przez nas projekt przebiegnie sprawnie, czy będzie generował straty. Na początku roku eRecruiter w ramach badania „Efektywność rekrutacji” zapytał branżę HR o skuteczność procesów rekrutacyjnych w ich firmach. Dziś przedstawię 3 najważniejsze wnioski z raportu.

Wniosek 1: Spotkania z kandydatami to najbardziej czasochłonny element procesu rekrutacji

Aż 70% z ankietowanych ekspertów HR uważa etap spotkań z kandydatami za najbardziej czasochłonną część procesu rekrutacji. Wynik może nie należy do najbardziej zaskakujących, ponieważ spotkania twarzą w twarz, przygotowanie do nich, czy oczekiwanie na pojawienie się kolejnego kandydata, rzeczywiście zajmują lwią część czasu rekruterów. Wydarzenia ostatnich miesięcy niespodziewanie przyniosły rozwiązanie, co prawda dostępne na rynku już od dawna, ale niedoceniane przez organizacje. Chodzi oczywiście o wykorzystanie narzędzi oferujących przeprowadzenie wideokonferencji, zamiast klasycznego spotkania face-to-face. Nie podlega wątpliwości, że rozmowy prowadzone zdalnie pozwalają oszczędzają cenny czas, tym samym korzystnie wpływając na efektywność całego procesu.

Wniosek 2: Jasne procedury rekrutacyjne w organizacji to klucz do sukcesu

Ponad połowa (52%) ankietowanych praktyków branży HR uważa, że rekrutacje prowadzone w ich firmach nie są optymalne i powinny być krótsze. Na czas trwania procesu wpływa ogrom czynników, od jakości aplikacji, poprzez długi czas oczekiwania na feedback od menedżera, aż po znajomość procedur procesu, przez zaangażowanych w rekrutacje. Z samą znajomością procedur bywa różnie. Zapytaliśmy branżę HR o to, czy menedżerowie w ich firmach dobrze znają zasady procesów prowadzonych w ich organizacjach. Tylko 21% ankietowanych zdecydowanie zgodziło się z tym stwierdzeniem, a kolejne 44% uznało, że raczej się z nim zgadza. Według jednej z ekspertek wypowiadającej się na ramach raportu, Magdaleny Morgaś, Recruitment & Employer Branding Coordinator w Media Markt, to właśnie angażowanie i edukacja biznesu mają szczególny wpływ na efektywność rekrutacji:
Moim zdaniem klucz do osiągnięcia maksymalnej efektywności rekrutacji skupia się właśnie w poziomie wiedzy biznesu, na temat jego poszczególnych kroków i przebiegu. Osoby zarządzające procesami rekrutacyjnymi w organizacjach przede wszystkim powinny wziąć na tapetę ustandaryzowanie procesu i nadanie mu określonych ram. (…)Rolą ekspertów ds. rekrutacji powinna być ciągła edukacja menedżerów w tym zakresie.

Wniosek 3: Każdemu czasem przyda się asystent, szczególnie w rekrutacji

Długie listy obowiązków dotyczących każdego etapu rekrutacji to zwykła codzienność każdego rekrutera. Na pewno zdarza im się myśleć o czymś co  wesprze w zapanowaniu nad piętrzącymi się zadaniami. I tu mamy rozwiązanie - swojego rodzaju Asystenta Rekrutacji. Chodzi o systemy rekrutacyjne pokroju eRecruiter, które pozwalają na częściową automatyzację pewnych elementów procesu,jak automatyczne wysyłka wiadomości do kandydatów i powiadomień SMS, czy umożliwiają filtrowanie otrzymanych aplikacji po określonych kryteriach. 86% ankietowanych, którzy mają doświadczenie w pracy z systemami ATS, uważa że jest to niezbędne narzędzie w pracy każdego rekrutera, a aż 82%, że to rozwiązanie, które przynosi korzyści całej organizacji. Mając w perspektywie możliwości, które oferują nowoczesne rozwiązania wspierające rekrutacje, warto sięgnąć po pomocną, wirtualną dłoń, którą wyciągają do rekruterów i tym samym nastawić się na nowy, jeszcze efektywniejszy wymiar rekrutacji.
Monika Różycka
Marketing Specialist w eRecruiter. Redaktor naczelna Raportu Candidate Experience w Polsce. Na co dzień zajmuje się przede wszystkim organizacją wydarzeń i koordynowaniem działań skierowanych do branży HR.

Zobacz podobne

Jak wyliczyć opłacalność procesu rekrutacji zewnętrznej?

Jeśli nie wiadomo o co chodzi – zazwyczaj chodzi o pieniądze. Zwłaszcza w biznesie. Ale również w HR. Choć koszty rekrutacji zewnętrznej są relatywnie łatwe do oszacowania – korzystamy z pozafirmowych zasobów, za które po prostu musimy zapłacić – to by sprawdzić opłacalność takiej inwestycji, trzeba porównać je z kosztem ponoszonym przez organizację w przypadku rekrutacji wewnętrznej. I tu pojawiają się wątpliwości. Co powinniśmy uznać za koszt rekrutacji „in-house? Kiedy bardziej opłaca się skorzystać z pomocy zewnętrznej? Zapraszamy do rozmowy z Emilią Dąbrowską, Category Marketing Managerem w Grupie Pracuj.

Wyboiste rekrutacje

Przecież wszystko szło dobrze. Właściwie przygotowane ogłoszenie, kuszące dla kandydatów warunki zatrudnienia… Masz też już doświadczenie w tej rekrutacyjnej „wspinaczce” i wiesz, jak docierać na szczyt. Mimo to na trasie pojawiły się przeszkody, a prowadzenie całego procesu w pewnym momencie zaczęło przypominać syzyfową pracę. Jak to zmienić i czerpać satysfakcję z efektów swoich działań? W obliczu trudnych czy nagłych rekrutacji przydają się alternatywne rozwiązania. Niektóre z nich są jak drogowskazy, dlatego nie trać ich z oczu – nawet wtedy, gdy idziesz drogą, która wydaje Ci się już dobrze znana.

Zosia nie-samosia, czyli jakie rekrutacje warto zlecić na zewnątrz

Zaczynamy, zawieszamy. Wznawiamy. Zmieniamy. Rozszerzamy, albo raczej rozwijamy… Niektóre procesy rekrutacyjne w dobie pandemii przypominały jazdę na roller-coasterze zmierzającym w nie do końca znanym kierunku. Tak samo odczuwali to zarówno rekrutujący, jak i rekrutowani. A jak będzie teraz w (oby!) post-covidowej rzeczywistości? Dynamika na pewno nie spadnie. Czas jest w HR cenną walutą, ale jednocześnie towarem deficytowym. Dlatego planując projekty rekrutacyjne, warto zastanowić się, które rekrutacje lepiej zlecić na zewnątrz, by nie tylko zaoszczędzić czas, lecz także zwiększyć efektywność procesu i dotrzeć do kandydatów najlepiej dopasowanych do wolnego stanowiska.

Jak zwiększyć zaangażowanie kandydata podczas rekrutacji zdalnej?

Wystarczy kilka kliknięć i już! – wideorozmowa rekrutacyjna może się rozpocząć. Wygodnie, bezpiecznie, z własnego domu. Ale zaraz, zaraz… po drugiej stronie ekranu nie ma kandydata, który deklarował chęć spotkania. Nie zadzwonił, nie uprzedził, że rezygnuje. Brzmi znajomo? W dobie pandemii narzędzia rekrutacji zdalnej są dobrodziejstwem – pozwalają szybko i łatwo nawiązać kontakt. Niestety podobnie jak przy spotkaniach stacjonarnych, kandydatom zdarza się rezygnować z udziału w rozmowie bez wcześniejszego uprzedzenia. Co zrobić, by aplikujący na ogłoszenia „wylogowali się” ze sfery niepewności, ale zalogowali na spotkaniu rekrutacyjnym? Podpowiadamy, jak przy wykorzystaniu dostępnych narzędzi można zwiększyć zaangażowanie kandydatów w zdalne procesy rekrutacyjne i przy okazji budować pozytywne candidate experience.