3 najważniejsze wnioski od branży HR. Wyniki badania „Efektywność rekrutacji”

Każdy rekruter, dział HR, a w końcu każda organizacja dążą do tego, by procesy rekrutacyjne, które prowadzą były jak najbardziej efektywne. Tymczasem w wielu z nich poszukiwania nowych pracowników przedłużają się, generują dziesiątki a nawet setki aplikacji, które trzeba zweryfikować i dodatkowe koszty.

Odpowiednie zaplanowanie i podejście do każdego z etapów ma znaczący wpływ na to, czy prowadzony przez nas projekt przebiegnie sprawnie, czy będzie generował straty. Na początku roku eRecruiter w ramach badania „Efektywność rekrutacji” zapytał branżę HR o skuteczność procesów rekrutacyjnych w ich firmach. Dziś przedstawię 3 najważniejsze wnioski z raportu.

Wniosek 1: Spotkania z kandydatami to najbardziej czasochłonny element procesu rekrutacji

Aż 70% z ankietowanych ekspertów HR uważa etap spotkań z kandydatami za najbardziej czasochłonną część procesu rekrutacji. Wynik może nie należy do najbardziej zaskakujących, ponieważ spotkania twarzą w twarz, przygotowanie do nich, czy oczekiwanie na pojawienie się kolejnego kandydata, rzeczywiście zajmują lwią część czasu rekruterów.

Wydarzenia ostatnich miesięcy niespodziewanie przyniosły rozwiązanie, co prawda dostępne na rynku już od dawna, ale niedoceniane przez organizacje. Chodzi oczywiście o wykorzystanie narzędzi oferujących przeprowadzenie wideokonferencji, zamiast klasycznego spotkania face-to-face. Nie podlega wątpliwości, że rozmowy prowadzone zdalnie pozwalają oszczędzają cenny czas, tym samym korzystnie wpływając na efektywność całego procesu.

Wniosek 2: Jasne procedury rekrutacyjne w organizacji to klucz do sukcesu

Ponad połowa (52%) ankietowanych praktyków branży HR uważa, że rekrutacje prowadzone w ich firmach nie są optymalne i powinny być krótsze. Na czas trwania procesu wpływa ogrom czynników, od jakości aplikacji, poprzez długi czas oczekiwania na feedback od menedżera, aż po znajomość procedur procesu, przez zaangażowanych w rekrutacje.

Z samą znajomością procedur bywa różnie. Zapytaliśmy branżę HR o to, czy menedżerowie w ich firmach dobrze znają zasady procesów prowadzonych w ich organizacjach. Tylko 21% ankietowanych zdecydowanie zgodziło się z tym stwierdzeniem, a kolejne 44% uznało, że raczej się z nim zgadza. Według jednej z ekspertek wypowiadającej się na ramach raportu, Magdaleny Morgaś, Recruitment & Employer Branding Coordinator w Media Markt, to właśnie angażowanie i edukacja biznesu mają szczególny wpływ na efektywność rekrutacji:

Moim zdaniem klucz do osiągnięcia maksymalnej efektywności rekrutacji skupia się właśnie w poziomie wiedzy biznesu, na temat jego poszczególnych kroków i przebiegu. Osoby zarządzające procesami rekrutacyjnymi w organizacjach przede wszystkim powinny wziąć na tapetę ustandaryzowanie procesu i nadanie mu określonych ram. (…)Rolą ekspertów ds. rekrutacji powinna być ciągła edukacja menedżerów w tym zakresie.

Wniosek 3: Każdemu czasem przyda się asystent, szczególnie w rekrutacji

Długie listy obowiązków dotyczących każdego etapu rekrutacji to zwykła codzienność każdego rekrutera. Na pewno zdarza im się myśleć o czymś co  wesprze w zapanowaniu nad piętrzącymi się zadaniami. I tu mamy rozwiązanie – swojego rodzaju Asystenta Rekrutacji. Chodzi o systemy rekrutacyjne pokroju eRecruiter, które pozwalają na częściową automatyzację pewnych elementów procesu,jak automatyczne wysyłka wiadomości do kandydatów i powiadomień SMS, czy umożliwiają filtrowanie otrzymanych aplikacji po określonych kryteriach. 86% ankietowanych, którzy mają doświadczenie w pracy z systemami ATS, uważa że jest to niezbędne narzędzie w pracy każdego rekrutera, a aż 82%, że to rozwiązanie, które przynosi korzyści całej organizacji. Mając w perspektywie możliwości, które oferują nowoczesne rozwiązania wspierające rekrutacje, warto sięgnąć po pomocną, wirtualną dłoń, którą wyciągają do rekruterów i tym samym nastawić się na nowy, jeszcze efektywniejszy wymiar rekrutacji.


Monika Różycka
Marketing Specialist w eRecruiter. Redaktor naczelna Raportu Candidate Experience w Polsce. Na co dzień zajmuje się przede wszystkim organizacją wydarzeń i koordynowaniem działań skierowanych do branży HR.

Zobacz podobne

Rosnące znaczenie kompetencji językowych i sposoby ich oceny w procesie rekrutacji

Doskonała komunikacja jest istotnym elementem każdej firmy. Nie tylko zwiększa zadowolenie i retencję klientów, ale także pomaga podnieść morale zespołu, przychody firmy i ogólną reputację na rynku. Dlatego przy zatrudnianiu pracowników na dowolne stanowisko kluczowe znaczenie ma znalezienie kandydatów o wyjątkowych umiejętnościach językowych i komunikacyjnych. Pytanie, które zadajemy w tym artykule, brzmi: w jaki sposób pracodawcy mogą zapewnić znalezienie kandydatów, którzy posiadają najwyższej jakości umiejętności językowe i komunikacyjne?

Nowy model pracy i rekrutacji. Czy masz wszystko, aby przyciągać największe talenty?

Czy naprawdę nikt nie szuka pracy? Dlaczego znalezienie pracownika tak długo trwa? Nie da się zliczyć na palcach, ilu pracodawców zadaje sobie takie pytanie. A czy rzeczywiście tak jest, że wszyscy ludzie są zatrudnieni na tak dobrych posadach, że ani myślą to zmieniać? Oczywiście, że nie.

Popandemiczny rynek pracy. Największe wyzwania dla zespołu rekrutacji

Tradycyjne metody rekrutacyjne skoncentrowane na uzupełnienie rotacji stają się przestarzałe z powodu wielu zmian w otoczeniu. Firmy muszą zmienić swoje metody, aby skupić się na kształtowaniu, a nie zastępowaniu siły roboczej poprzez definiowanie potrzeb, pozyskiwanie i przyciąganie talentów.

Śladami kandydatek i kandydatów cz. 3 | Co podbija serca szukających pracy?

Czy idealni, dopasowani aplikujący na nasze oferty pracy są niczym mityczne stworzenia, których stale szukamy, ale pozostają dla nas tajemnicą? Niby jesteśmy stale na ich tropie, analizujemy wszelkie ślady i poznajemy zwyczaje, ale pozostają oni często nieosiągalni… Nie. Tak nie jest i nie warto karmić się takimi przekonaniami. Rzeczywistość jest o wiele prostsza, a w sukurs przychodzą badania i analizy z obszaru candidate experience.